شهرکرد- آلودگی نفتی منطقه سرخون باوجوداینکه تاکنون جان میلیون‌ها قطعه ماهی و دام‌های محلی را گرفته و بسیاری از منابع آبی شرب و زمین‌های کشاورزی را از دور استفاده خارج کرده است اما هنوز اقدام عاجلی برای رفع این آلودگی‌ها نشده و مسئولان شرکت نفت ادعا می‌کنند آلودگی‌ها بسیار جزئی است!

دل مردم «سرخون» از آلودگی‌های نفتی خون است

قدس آنلاین-گروه استان ها: چشمه ارزشمند و مهم سرخون که درگذشته آب آشامیدنی، کشاورزی و شیلات ساکنان مردم این منطقه را تأمین می‌کرد اکنون به علت آلودگی‌های نفتی قابل‌استفاده حتی برای دام‌ها نیست.

سرخون مرکز بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و اگرچه  بارها سبب شهد تا نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام‌جمعه شهرکردشخصا این موضوع را پیگیری کند اما ظاهراً مسئولان در حد پرداخت و دریافت غرامت این موضوع را رفع‌ورجوع می‌کنند!

گفتنی است در اواسط دهه ۶۰ خط لوله انتقال نفت خام مارون به اصفهان دچار شکستگی شد و در پی آن نفت به‌آرامی در منابع آب‌وخاک این منطقه نشست کرد.

اکنون پس از گذشت چند دهه از بروز آلودگی نفتی در آب‌وخاک این منطقه و باوجود انجام برخی اقدامات مقطعی، هنوز اقدام مؤثری که منجر به نشت‌یابی و جلوگیری از نشست نفت خام به اراضی این منطقه شود انجام‌نشده است.

متأسفانه طی سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی به این موضوع افزون بر ده‌ ها مزرعه پرورش ماهی، ۲۲۰ هکتار زمین باغی و دو هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه سرخون دچار خسارت ناشی از آلودگی نفتی شده که خسارات وارده به فعالان شیلاتی افزون بر میلیاردها تومان برآورد می‌شود.

تضییع اشتغال روستائیان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه افزون بر ۵۸ مزرعه پرورش ماهی در منطقه سرخون اردل، به دلیل نشت نفت و آلودگی به تعطیلی کشانده شده است اظهار می‌کند: در این واحدها بیش از ۲۰۰ نفر مشغول به کار بودند، که متأسفانه این اشتغال سال‌هاست از بین رفته است.

ذبیح‌الله غریب می افزاید: در این منطقه به‌واسطه فعالیت‌های کشاورزی، دام‌پروری و شیلات، ظرفیت تولید سالانه یک هزار تن محصولات غذایی به ارزش ۲۰ میلیارد تومان وجود دارد که این ظرفیت به سبب آلودگی نفت از دسترس خارج‌شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس جدیدترین نتایج آزمایش‌های انجام‌شده که مورد تائید سازمان حفاظت محیط‌زیست است، آلودگی این منطقه بیشتر از حد استاندارد گزارش‌شده و امکان فعالیت‌های کشاورزی و آغاز به کار مزارع پرورش ماهی وجود ندارد.

کوچ اجباری

مردم سرخون از اینکه به دلیل نشت نفت معیشت و شغل آن‌ها به خطر افتاده است گلایه‌مند بوده و از مسئولان انتظار دارند که پس از این‌همه سال فکری برای این موضوع بردارند.

بسیاری از آن‌ها که دیگر امکان کشت و زرع و یا پرورش ماهی نداشته و به‌ناچار مجبور به ترک موطن خود شدند ابراز می‌کنند: دریافت غرامت دردی از مردم بیکار دوا نکرده و بسیاری از ساکنان این منطقه خواستار بازگشت به‌روزهای گذشته هستند.

چشمه سرخون یکی از پرآب‌ترین و هم‌چنین باکیفیت‌ترین منابع آبی این منطقه بود که کیفیت آب آن با آب‌های معدنی برابری می‌کرد اما در طی ۱۰ سال گذشته افزون بر سه دفعه است که به نفت آلوده‌شده و از دسترس شرب مردم منطقه خارج‌شده است

احمد سلیمانی یکی از افراد محلی عنوان می‌کند: چشمه سرخون یکی از پرآب‌ترین و هم‌چنین باکیفیت‌ترین منابع آبی این منطقه بود که کیفیت آب آن با آب‌های معدنی برابری می‌کرد اما در طی ۱۰ سال گذشته افزون بر سه دفعه است که به نفت آلوده‌شده و از دسترس شرب مردم منطقه خارج‌شده است.

وی اذعان می‌کند: این چشمه نه‌تنها آب شرب بلکه تأمین‌کننده آب کشاورزی، مزارع شیلات، دام‌پروری و سایر فعالیت‌های اقتصادی منطقه به شمار می‌رفت که با خارج شدن آن از مدار مصرف تمامی این فعالیت‌ها تعطیل و رو به نابودی رفت و میلیون‌ها ماهی به دلیل آلودگی نفتی تلف شدند.

آلودگی در هاله‌ای از ابهام

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در این رابطه بابیان اینکه آلودگی نفتی در طی سال‌های گذشته بخش وسیعی از این منطقه را تحت تأثیر خود قرار داده است اظهار کرد: متأسفانه نشت نفت در طی سال‌های گذشته نه‌تنها خاک بلکه منابع آب منطقه سر خون را آلوده کرده است.

شهرام احمدی بابیان اینکه برای پاک‌سازی منطقه از آلودگی نفت افزون بر یک هزار کامیون خاک‌های آلوده از این منطقه بارگیری و نسبت به پاک‌سازی اقدام شده است بیان کرد: اما همچنان منبع آلودگی و میزان نفوذ آن در لایه‌های زیرین زمین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه این نهاد شکایت خود از وزارت نفت را تقدیم دادگاه عمومی سرخون کرده است، اظهار داشت: ضمن اینکه باید میزان خسارت واردشده به منابع آب‌وخاک این منطقه به‌طور کارشناسی مشخص و  وزارت نفت اقدام به رفع این آلودگی کند.

وی یادآور شد: متأسفانه این آلودگی نفتی پس‌ازآنکه به حدی از غلظت رسید و وارد چشمه سرخون شد، آسیبی به آب آشامیدنی مردم بخش میانکوه، مزارع پرورش ماهی، باغات و اراضی کشاورزی، دام‌پروری و سایر فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی مردم منطقه وارد کرد.

وی بیان کرد: در همین راستا علاوه بر شکایت قضایی، گزارشی برای مشخص شدن میزان خسارت زیست‌محیطی که به منطقه واردشده به استانداری ارائه‌شده تا با استفاده از شیوه‌نامه حق اختلافات بین دستگاهی پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.