علی ربیعی گفت دولت دوازدهم تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ از پای نخواهد نشست و و با توجه به شرایط تحمیلی برای کاستن از نگرانی مردم برای هم افزایی و حل مسائل در این مسیر دشوار دست دوستی به سوی همه قوا دراز کرده است.

دولت تا مرداد ۱۴۰۰ ایستاده است/ اجازه نمی‌دهیم آمریکا اقتصاد ما را خفه کند

قدس آنلاین: سخنگوی دولت با بیان اینکه اعزام نفت‌کشهاو صادرات ما تنها بخشی از تبادلات تجاری عادی و مرسوم میان ایران و همه کشورها و در اینجا ونزوئلا است.  این نه یک اقدام سیاسی بود و نه ما قصد ارسال پیامی خاص به جایی را داشتیم، بلکه یک اقدام طبیعی براساس حرکت آزاد تجارت قانونی و مطابق با قوانین بین‌الملل میان دو کشور بود.

ربیعی در نشست خبری خود با تاکید بر اینکه درآینده نیز با قاطعیت هر جایی که بتوانیم تبادل کالا داشته باشیم اقدام خودمان را ادامه خواهیم داد گفت:  با این وجود زیر ذره‌بین قرار گرفتن این معامله تجاری منجر به افشا شدن دوباره شکست سیاست تحریم علیه ایران و ونزوئلا شد و برای آمریکا چاره‌ای جز اعتراف به این شکست هم باقی نگذاشت.

سخنگوی دولت اظهار داشت: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ما به جایی نخواهد رسید و این هم نمونه و الگویی از این نظریه است از این پس نیز تاثیری بر اراده ما برای تداوم و تعمیق مناسبات تجاری با سایر کشورها هم نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما به هر کشوری را لازم بدانیم هر کالایی را صادر و وارد خواهیم کرد و امیدوار هستیم که ایالات متحده آمریکا هم از سر تعقل و عقل‌گرایی شعاری را که خودشان سال‌ها می‌دادند که ما حافظ تجارت آزاد در آبراه‌ها هستیم و به بهانه این شعار، کشتی‌ها و ناوهای جنگی خودشان را به همه دنیا ارسال می‌کردند که تجارت آزاد در آبراه‌ها صورت بگیرد و امروز با بی خردی حداقل این شعار ظاهری خودشان را نقض نکنند.

آمریکا صلاحیت اظهار نظر درمورد حقوق بشر و آزادی را ندارد

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره وقایع اخیر و اعتراضات در آمریکا نسبت به رویکرد نژادپرستانه دولت آمریکا علیه سپاه پوستان با بیان اینکه ما در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم برخلاف ایالات متحده آمریکا که در هر گوشه‌ دنیا که مساله‌ای را نپسندد مداخله‌گرانه وارد می‌شود.  اما این بدان معنا نیست که ما نسبت به آنچه که در خیابان‌های آمریکا می‌گذرد، بی‌تفاوت هستیم. ما از نزدیک ناآرامی و رفتار آمریکا با معترضان را زیر نظر داریم و نسبت به وجود تبعیض‌نژادی گسترده در این کشور که اکنون با اعمال خشونت بی‌سابقه‌ای همراه شده نگرانیم.

مشکل غیزانیه تا دو هفته دیگر حل می شود

سخنگوی دولت درباره وعده رئیس جمهور برای حل مشکل آی غیزانیه در سه هفته و عملی بودن این موضوع هم گفت: دولت از نمیه سال ۹۹ تا کنون بیش از ۸ میلوین روستایی را از سیستم آب شرب سالم برخوردار کرده ما تا پایان دولت می خواهیم اینرا به ۱۰ میلیون نفر برسانیم.

وی افزود: قبل از این دولت ۱ میلیون نفر چنین شرایطی داشتند برای سرعت در آبرسانی ما در نیمه دوم ۹۸ یکپارچه سازی شرکتهای اب و فاضلاب شهری و وروستایی را انجام دادیم که به تصویب شورای امور اداری رسیده که کار آبرسانی با سرعت بیشتر انجام شود.

وی با بیان اینکه غیزانیه از گذشته در جریان بوده و اخیرا سرعت گرفته، گفت: متوسط سرانه مصرف آب شهری ۲۰۰ لیتر است برای روستایی ۲۴۰ لیتر تدارک دیده شده ولی یه دلیل مصارف دام پروری در آبرسانی برخی مشکلات را ایجاد کرده است.

ربیعی گفت: آخرین گزارشی که من دریافت کردیم ما حداکثر تا دو هفته دیگر با ۴۵ میلیارد تومان اعتباری که تامین و تزیریق شده ۵۰ کیلومتر لوله کشی و پمپ نصب شده و تا دو هفته دیگر مشکل رفع خواهد شد.

نظر شورای نگهبان را در مورد حدف ۴ صفر تامین می کنیم

ربیعی در مورد ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس در حذف صفر از پول ملی گفت: ایرادی که شورای نگهبان گرفت در مورد صندوق بین المللی پول است با توجه به مجموعه بررسی ها ما آن بند را حذف می کنیم که نظر شورای نگهبان تامین شود.

پیشنهاد جدید دولت به مالکان خانه های خالی

وی در ارتباط با رفع مشکل مسکن نیز گفت: تولید راه کنترل مشکل مسکن است. جهت گیری ما برای تولید جهت استفاده دهک های پایین است. این ها در اولویت تفاهم با وزارت مسکن قرار گرفته‌اند،   طرح ملی مسکن در دست اجرا است. بخش بازی با قیمت مسکن با خانه های گران قیمت صورت گرفته است. به دنبال طرح خانه دار کردن دهک های پایین هستیم.
وی با ارایه آماری از آماده سازی طرح مسکن مهر پرداخت و گفت: با فعال شدن سامانه مسکن موجب اخذ مالیات از خانه های خالی را فراهم کردیم. وزارت راه و شهرسازی دعوت می‌کند از کسانی که واحد های نیمه تمام را خالی دارند برای ارائه مسکن به مردم با قراردادهای واگذاری برای اخذ مجوز ساخت مسکن اقدام کنند.
وی افزود: ۲۶۶۰۰ میلیارد تومان به بخش مسکن طی این سال ها پرداخت کرده‌ایم. آنچه که ما امروز دنبال می کنیم با سیاست های تولید انبوه مسکن است تا برای اقشار پایین مشکلی پیش نیاید.

پیش‌بینی بانک مرکزی برای کاهش تورم تا ۲۴ درصد برای یک سال آینده

سخنگوی دولت در تشریح سیاست دولت برای کنترل و مهار تورم نیز یادآورشد: مایلم از تلاش های دکتر همتی در بانک مرکزی که در مهار تورم، کرونا و سیاست های ارزی تلاش کردند تشکر کنم. ما تلاش های خود را انجام می دهیم سیاست هایی اتخاذ می کنیم که تورم صورت نگیرد. تا اسفند ۹۸ روند رونق به رغم تحریم خوب بود. حداقل در اقتصاد غیر نفتی مثبت شده بودیم. کرونا وقفه ایجاد کرد و  فعالیت های کشاورزی و صنعتی را تحت تاثیر قرار داد. با سیاست های فاصله گذاری فیزیکی هوشمند مجدد وارد مرحله رونق خواهیم شد.
 وی افزود: بانک مرکزی برای یک سال آینده پیش‌بینی کاهش تورم را تا ۲۴دصد انجام داده است. البته تلاش‌شان برای ۲۲ درصد هم هست.

تکذیب خبر استعفای وزیر بهداشت

 ربیعی همچنین درباره نقش واعظی در دولت  و شایعه استفعای وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه من سابقه دوستی دیرینه با آقای نمکی دارم و فارغ از این موضوع می‌گویم به هیچ‌وجه ایشان‌چنین قصد و اقدامی نکرده، گفت: از فردی که در قوه ای دیگر این‌موضوع را اعلام کرده خواهش می کنیم که با دقت حرف بزند زیرا  خبری که مبنای واقعی ندارد و مردم را نگران می‌کند دو سیئه دارد.

ربیعی برخلاف نظر رئیس جمهور اقدامی نمی‌کند
سخنگوی افزود: آقای واعظی رییس دفتر دولت است بدیهی است دیدگاه و ‌نظرات رییس جمهور تلخ و شیرین است و گاهی حساب ِکشانه برخورد می‌کند و گاهی ممکن است رییس جمهور گزارشاتی بخواهد و به نحوی سخن‌ بگوید که حساب ِکشانه‌ است و این ها از دفتر رییس جمهور صورت می‌گیرد. ایشان (واعظی) برخلاف نظر رییس جمهور نه نظر می دهد و نه اقدامی‌می کند.

 نمی گذاریم آمریکا برای ما خفه شدن اقتصاد را تصور کند

ربیعی درباره درآمدهای ارزی دولت گفت:  سهم درآمد ارزی کشور ناشی از صادرات نفت و گاز و صادرات غیرنفتی بوده است که در جلسات فشرده‌ای که در ستاد اقتصادی دولت داشته‌ایم ما چشم‌انداز قابل دسترسی را با ۴۱ میلیارد دلار بسته‌ایم که می‌تواند تا ۴۵ میلیارد دلار هم افزایش بیابد. برش بخشی و صنعتی اش نیز زده شده است. مثلا سهم فولاد و پتروشیمی چه قدر است. برش استانی اش هم مشخص شده است. ما نمی گذاریم آمریکا برای ما خفه شدن اقتصاد را تصور کند. امیدواریم با گشایش هایی که در قسمت نفت می شود، درآمد های ارزی خود را تامین کنیم. امروز ۲۰ کشور را در نظر گرفته‌ایم. هدف اصلی شدند. سهم و نوع کالاها مشخص شده است. هیچ دوره ای مثل این دوره وزارت خارجه به عنوان ستاد صادرات فعال نشده بود. حوزه نمایندگی بازرگانی بیشتر مهیا شده است. حضور خود در مجامع منطقه ای بیشتر می کنیم. امیدواریم به انجام برسانیم.

قاچاق کالا ۵۰ درصد کاهش یافته است 

وی  در خصوص مبارزه با قاچاق کالا مطرح کرد: در این دولت قاچاق کالا از ۴۵ میلیارد دلار به بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. با توجه به سیاست ارزی بانک مرزکزی این عدد کاملا کاهش خواهد یافت.

ربیعی گفت: ما تا ۱۴۰۰ از ۱۰ به ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی خواهیم رسید، ۵۰ هزار شغل مستقیم و ۴ هزار شغل غیر مستقیم تا پایان نیمه ۱۴۰۰ ایجاد خواهیم کرد. تولید فولاد خام به ۲۷ میلیون تن با ارز آوری ۵ میلیارد دلار و در ظرفیت اسمی به ۴۲ میلیون تن زنجیره فولاد و رشد ۳ برابری نسبت به سال ۹۸ رسیده‌ایم.

سخنگوی دولت در خصوص صنعت خودرو هم مطرح کرد:  رشد ۶۳ درصدی تحویل خودرو و کاهش ۷۱ درصدی خودروی ناقص را دنبال کرده ایم. ورود ۱۰۰ شرکت صنعتی و معدنی به بازار بورس در بخش خصوصی از دیگر اقدامات دولت بوده است.

دولت تا مرداد ۱۴۰۰ ایستاده است

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به تشکیل مجلس یازدهم و انتخاب هیئت رئیسه آن و تبریک به نمایندگان مردم گفت: امیدواریم همانگونه که قانون اساسی دولت را محور اداره امور اجرایی قرار داده و قوه مجریه که بار اجرایی را به دوش می‌کشد، مجلس تازه نفس هم به هم‌افزایی دولت در این مصاف بپیوندد و در عمل برای حل مشکلات و پیشرفت و توسعه کشور به کمک و توسعه کشور به پا خیزد.
وی افزود: امروز اعلام می‌کنیم تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ از پا نخواهیم نشست و هیچ فرصتی را تلف نخواهیم کرد دولت ایستاده، دولت مقاوم.  امروز دولت در مسیر مطلوب در حال حرکت است و با توجه به شرایط تحمیلی برای کاستن از نگرانی مردم برای هم افزایی و حل مسائل در این مسیر دشوار دست دوستی به سوی همه قوا دراز کرده است.

 ضربه ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی کرونا به کسب و کارها

وی گفت: معتقدیم در شرایط دشوار امروز کشورر، جامعه متحول شده با نیازهای متنوع، تحریم های کمرشکن و ضد بشری بی‌نظیر در تاریخ روابط بین الملل، فشار عظیم اقتصادی برای به چالش کشیدن بین مردم و نظام  و فشار بی‌حد وحصر بر زندگی مردم، هجوم بی‌سابقه سیاسی علیه ایران و فشار بر امنیت روانی مردم، اقتصاد کوچک شده ناشی از تحریم، همه ارکان نظام در این شرایط با همه توان خود برای عبور اطمینان بخش و به سرمنزل مقصود بردن جامعه باید به طورهم افزا در کنار هم قرار بگیرند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: ما دولتی با درآمدهای ارزی و فراوان و نجومی نبودیم، دولتی بودیم که با سخت‌کوشی و  عقلانیت و تلاش بی محابا برای اداره کشور پرداخته‌ایم، به هم موارد پیش گفته توجه و به آن مدیریت موفق صد روزه کرونا را اضافه کنید،  کووید ۱۹ فقط در ۱۳ رسته محاسبه شده ما را  با ۱۰۸ هزار میلیارد تومان کسری درآمد و ضربه به کسب و کارها مواجه کرد.

سخنگوی دولت گفت: در اسفند سال گذشته ۶۵  هزار میلیارد تومان و در فروردین امسال حداقل ۴۳ هزار میلیارد تومان کسب و کارهای ما آسیب دیده است، ما در کنار موارد پیش گفته با کرونا هم مواجه هستیم، الگوی مدیریت کرونا به ما نشان داد که با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها از قوا تا نیروهای مسلح و حاکمیت واحد و دولت واحد و اعتماد بالای مردم به دولت می‌توانیم از همه بحران‌ها عبور کنیم.

ربیعی با بیان اینکه ما می‌توانیم برنامه‌های متعددی برای پیشرفت جامعه با همکاری با مجلس شورای اسلامی در پیش رو داشته باشیم، گفت: لوایح متعددی داریم که می‌توانیم با همکاری مجلس به نتایج خوبی برسیم، از سال ۹۲ با تلاش بی وقفه برای احقاق حق مردم از تحریم و تامین منابع ملی، از اقتصاد با همه توان و تلاش خود حرکت کردیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.