یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مسیر حق نباید نگران بود. حتی اگر تنها شویم وقتی قیام کنیم دست ما با دست خدا همراه خواهد شد و صدایش در جهان خواهد پیچید.

نقش سیره رضوی در قیام خمینی کبیر(ره) / در جهاد برای خدا یک دست صدا دارد

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضایی تهرانی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: قرآن و عترت پیامبر گرامی اسلام دو موضوع به هم پیوسته هستند و به فرموده خاتم الانبیا، محمد مصطفی(ص) این دو از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر به سوی ایشان بازگردند. به همین دلیل می بینیم که هر آموزه که در قرآن بیان شده باشد تبیین و تفسیر آن به صورت گسترده تر در احادیث موجود است.

وی ادامه داد: ظلم سیتزی و حرکت جهادی مبنای الهی دارد. خداوند در قرآن می فرماید: چرا برای نجات کسانی که به ظلم گرفتار هستند و طلب نجات می کنند قیام نمی کنید؟ پیام این آیه شریفه این است که سکوت در برابر ظلم و ستم جایز نیست و برای خروج از آن وضعیت باید قیام کرد. به همین جهت قیام برای رهایی از ظلم و ستم هم دستور قرآن و هم دستور و سیره عملی اهل بیت علیهماالسلام است.

وی بیان داشت: در زمان طاغوت و حکومت پهلوی ما درگیر چنین موضوعی بودیم. در واقع در مملکت خود حضور داشتیم اما در عمل منابع و منافع مان در اختیار ما نبوده و مستشاران آمریکایی و صهیونیستی و جیره خوران آنها، بر منافع ما کنترل داشتند.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با استفاده از این دو اهرم تربیتی توانستند قیام الهی خود را نه تنها بر پایه مبانی سیاسی بلکه بر مبنای تربیتی و معرفتی قرآنی و روایی استوار کنند. چون این قیام شخصی نبوده و قیامی برای رضای خداوند بود به مردم و ملت نیز منتقل شد.  

وی با ذکر این موضوع که حضرت امام در قیام خود به یکی از آیات قرآن بارها اشاره کرده بودند، افزود: خداوند در سوره مبارکه سبا آیه ۴۶ می فرماید: " قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَیٰ وَفُرَادَیٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا" به این معنی که "بگو من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالصانه برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید" در کارهای جهادی و قیام برای خدا، نباید بگوییم که یک دست صدا ندارد. وقتی خداوند می گوید "مَثْنَیٰ وَفُرَادَیٰ" یعنی اینکه در مسیر حق نباید نگران بود. حتی اگر تنها هم بودیم وقتی قیام کنیم یک دست ما با دست خدا همراه خواهد شد و صدایش در جهان خواهد پیچید.

این استاد حوزه گفت: امام خمینی به آیه اشاره شده باور داشت و توانست این باور را به جامعه نیز منتقل کند. بیشتر ایرانیان قبل از انقلاب انسان های تربیت شده اما مانند لامپ های خاموش بودند. یک جریان الکتریسیته لازم داشت تا آنها را روشن کند. برای همین بنیان گذار انقلاب اسلامی فرمود که انقلاب ما انفجار نور بود.

وی ابراز داشت: معمار کبیر انقلاب اسلامی در جایی فرمودند اگر به نقطه ای برسم که هیچکس همراه من نباشد و لازم شود که تنهایی برای خدا قیام کنم اینکار را خواهم کرد. حتی اگر مجبور شوم که تا آخر عمر روی کوهی دورافتاده یا در کشتی بر آبهای آزاد سرگردان باشم. با نگاهی بر زندگی امام خمینی(ره) به وضوح قابل مشاهده است که حرکت خیزشی و قیام ایشان متاثر از آموزه های قرآنی و سیره اهل بیت سلام الله علیها از جمله هشتمین امام شیعیان جهان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضایی تهرانی تصریح کرد: در روایتی آمده است که دو مسافر خدمت حضرت رضا(ع) رسیدند. امام به یکی از آنها فرمودند که تو حکم مسافر را داری و نمازت شکسته است و به دیگری گفتند که نماز تو کامل است. هر دو متعجب شده و دلیل آن را از ایشان پرسیدند. حضرت ثامن الحجج(ع) فرمودند یکی از شما برای زیارت من آمده است و این سفر حکم عبادت داشته و صحیح و نمازش شکسته است. دیگری به نیت تقرب به مامون که حاکمی ظالم است به اینجا آمده لذا سفر او حرام و نمازش کامل است و حکم مسافر پیدا نمی کند.

وی متذکر شد: مبدا حرکتی و قیام امام رضا(ع) علیه حکومت جور خلفای عباسی با خیزشی عمومی همراه بود. وقتی حضرت به امامت رسیدند دوره ای بود که پدر ایشان مظلومانه در کنج زندان به شهادت رسیده بودند و از طرفی در درون جریان شیعی نیز برخی از نمایندگان موسی ابن جعفر(ع) ادعای امامت داشتند و پس شهادت ایشان به سمت امام رضا(ع) نرفته و گروه واقفیه تشکیل دادند. لذا امام رضا(ع) امامت را به صورت رسمی و آشکار شروع کردند.

وی با اشاره به اینکه برخی از دوستان حضرت به ایشان گفتند که شیوه امامت پدران شما به اینگونه نبود و ابتدا مخفیانه تر ادعای امامت داشتند، اظهار کرد: امام رضا(ع) به آنها فرمودند شرایط من با آنها متفاوت است. و در جایی دیگر دوستداران امام به ایشان گفتند که اگر با همین رویه تند و محکم علیه هارون الرشید گام بردارید ممکن است او به شما آسیب برساند. امام فرمودند هارون نخواهد توانست که این کار را بکند که اگر غیر از این شد یقین کنید که من امام شما نیستم.

وی یادآور  شد: حضرت رضا(ع) در قیام خود آنقدر محکم و باصلابت بودند که دشمن مجبور شد برای کنترل بیشتر آن امام همام ایشان را به نزدیک خود آورده و به بهانه ولایتعهدی حضرت را در کاخ عباسی اسیر کند. اما امام رضا(ع) بدون آنکه سوژه ای به دست دشمن بدهند بهترین استفاده را از این موقعیت کردند. مطالبی که در رابطه با رهبری جهان اسلام سالها در کنج خلوت گفته می شد امام از تریبون ولایتعهدی استفاده کرده و حرف های الهی خود را مطرح نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضایی تهرانی مطرح نمود: سراسر زندگی مبارک ثامن الائمه(ع) مملو از جهاد و قیام علیه دستگاه ظلم و جور بود. یک ویژگی امام این بود که وقتی برای دوستان خود هدیه می فرستاندند مقداری تربت کربلا هم با آن همراه می کردند و این خود بزرگترین نشانه دعوت مردم به قیام حسینی و مبارزه با ظالمان و ستمگران بود.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در زندگی خود از این الگوهای دینی و تربیتی به صورت فراوان بهره بردند تا اینکه توانستند آغاز کننده قیامی باشند که علیه استبداد و استعمار شکل گرفت ودرنهایت با همراهی مردم به پیروزی رسید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.