رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران نقشی فعال و مجدانه در مذاکرات بن‌الافغانی برای صلح فراگیر در این کشور ایفا خواهد کرد.

تهران نقشی فعال و مجدانه در مذاکرات صلح فراگیر افغانستان ایفا خواهد کرد

سید عباس موسوی در پاسخ به قدس آنلاین درباره نتیجه و محتوای مذاکرات هیات اعزامی از سوی ایران به کابل در پی حادثه مرزی و ادعای طرف افغانی در مورد کشته شدن اتباع این کشور در رودخانه مرزی، گفت: با توجه به سوء تفاهمی که بوجود آمده بود جا داشت هیاتی به کابل اعزام شود . این هیات بلند پایه به ریاست معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر خارجه و با حضور دستیار وزیر و مدیرکل منطقه وزارت خارجه به کابل رفت و با مقامات این کشور دیدارهای مختلفی را انجام داد.

وی درباره موارد و مسائل مطرح شده در این دیدار گفت: گرچه هدف اصلی این سفر بررسی حادثه مرزی که اتفاق افتاد بود ولی با توجه به ترکیب هیئت اعزامی و سطح آن و شکل گیری دولت جدید در افغانستان طبیعتا طیف مختلفی از مسائل و همکاری هایی که  مد نظر هر دو طرف بود از جمله در مورد روابط دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور  مطرح شد.

موسوی اظهار داشت: علاوه بر این بحث روند صلح در افغانستان که استارت آن در دولت جدید این کشور زده خواهد شد از مسائل مورد توجه هیئت ایرانی در این سفر بود ریرا جمهوری اسلامی ایران نقشی فعال و مجدانه در این روند دارد و هم در داخل افغانستان برای نزدیک کردن دیدگاه های بین الافغانی و هم در سطح منطقه و بین‌المللی تلاشهای زیادی را انجام داده و خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: رایزنی های  ظریف با دبیرکل سازمان ملل در این مورد نشان داد که این پروسه و نتیجه آن یعنی یک صلح فراگیر در افغانستان تا چه حد برای تهران مهم است.

موسوی درباره تشکیل مجدد کمیسیون مشترک بین دو کشور پس از وقفه طولانی بوجود آمده در مسیر کار آن هم گفت:  با توجه به تحولات سیاسی و خلاء دولت در افغانستان این کمیسیون مسکوت مانده بود که فکر می‌کنیم و امیدواریم با استقرار دولت جدید دوباره این کمیسیون شکل بگیرد و روابط ما با این همسایه قدیمی وارد یک فاز جدید شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نتیجه مذاکرات دو طرف در مورد حادثه مرزی اخیر و تفاهم صورت گرفته نیز تصریح کرد: آنچه مسلم است این اتفاق در خاک ما رخ نداده و ماموران ایرانی نقشی در این حادثه تاسف برانگیز نداشته اند. طرف افغانستانی یکسری اسنادی را در این دیدار  ارائه کرد و نیز  ما گفتیم آنها را بررسی می‌کنیم و نتیجه را به دولت افغانستان و دو ملت اعلام خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.