۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 706819

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ضمن اعلام شناسایی یک پهنه مورد تغییر کاربری واقع شده، عنوان کرد: افراد متخلف به بهانه گسیل امکانات و موجه جلوه دادن اقدام‌های غیرقانونی خود، یک جاده اختصاصی آسفالت شده هم در منطقه ایجاد کرده بودند.

قدس آنلاین: امید طهماسبی‌زاده، معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد در تشریح شناسایی محل تخلفی که در آن برخی سودجویان برای عادی جلوه دادن تغییر کاربری‌ها دست به اقدام‌های عجیبی زده بودند، به قدس گفت: مبارزه با تغییر کاربری‌های غیرقانونی که خروجی آن جز پُر شدن جیب متخلفان و در مقابل گرفتاری افراد ناآگاه و از بین رفتن بستر فعالیت‌های کشاورزی، حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه منابع آبی این سرمایه باارزش، چیز دیگری در پی ندارد، جزو خط قرمزهای ما در جهاد کشاورزی مشهد محسوب می‌شود و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد این اقدام‌های غیرقانونی در گوشه و کنار شهر صورت بگیرد.

 مدیر جهاد کشاورزی مشهد تصریح کرد: از همین رو بارها به شهروندان تأکید و هشدار داده‌ایم که خریدو فروش زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری داده شده ممنوع است و سرمایه چندین ساله خود را به راحتی در جیب زمین‌خواران و متخلفان نریزند.

**تمرکز زمین‌خواران روی پهنه ۲۷ هکتاری!

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی مشهد عنوان کرد: با توجه به این توضیحات داده شده همان طور که از ابتدای سال جاری موارد متعددی از اعمال قانون و قلع و قمع زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری داده شده گزارش‌هایی را به سمع و نظر مردم عزیز رسانده‌ایم، این بار هم طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها(ماده ۱۰، تبصره دو) که اعلام داشته است هر گونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن، ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌شود، چنانچه به ‌طور غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون مربوط ‌این قانون صورت پذیرد، جرم است. همچنین مأموران جهاد کشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد، ضمن تنظیم صورتمجلس، رأساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده نمایند. در گشت‌های صورت گرفته در حوالی روستای ماریان مشخص شد که زمین‌خواران این بار روی پهنه‌ای ۲۷ هکتاری دست گذاشته‌اند و در حال تغییر کاربری گسترده زمین‌های کشاورزی و قطعه‌بندی این زمین‌ها هستند.

امید طهماسبی‌زاده بیان کرد: از همین رو از تیم‌های اعزامی به محل خواسته شد به دقت تمامی تخلفات صورت گرفته را مستندسازی و گزارش کار را هم ارائه کنند.

**جاده‌کشی برای جلب اعتماد مردم!

نکته عجیبی که کارشناسان در حین رصدهای میدانی به آن رسیدند این بود که زمین‌خواران برای آنکه مردم و خریداران را در دام اقدام‌های مجرمانه خود گرفتار کنند، در منطقه اقدام به ایجاد یک جاده آسفالته به طول حدود ۵/۲ کیلومتر کرده بودند.

 مدیر جهاد کشاورزی مشهد عنوان کرد: از سوی دیگر به خریداران قطعات در دست تغییر کاربری عنوان می‌کردند که به واسطه آمدن جاده آسفالته تا منطقه، در آینده‌ای نزدیک دیگر خدمات مانند برق و گاز نیز به محل خواهد آمد و ساخت و ساز در محل مشکلی ندارد.

در حالی که ایجاد این جاده آسفالته غیرقانونی از مصادیق فراهم کردن بستر کلاهبرداری نیز محسوب می‌شد و بیم گسترش دامنه سودجویی‌ها متصور بود، اعمال قانون در مکان به سرعت در دستور کار قرار گرفت.

**جلوگیری از ۱۲۰ تغییر کاربری

وی بیان کرد: به همین واسطه اوایل هفته جاری با همراهی نیروی انتظامی و دیگر بخش‌های دخیل در ماجرا در منطقه حضور پیدا کرده و ابتدا جاده غیرقانونی تخریب و پس از آن دیگر تغییر کاربری‌های صورت گرفته در این پهنه ۲۷ هکتاری تخریب و به وضع قبل اعاده شد.

با این اقدام به موقع که هم اجرای قانونی بود و هم منطبق با دستورات دادستان محترم مشهد، از توسعه و گسترش ساخت و ساز غیر قانونی در اراضی زراعی و باغ‌ها در ۱۲۰ قطعه جلوگیری شد.

این نکته هم درخور اشاره است که در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که سرعت شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز بسیار بالا رفته و سعی خواهیم کرد در همان مراحل اولیه این گونه اقدام‌ها وارد عمل شده و اعمال قانون را انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهيم ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    سلام پس مجتمع هاي ويلايي دامون رو نديديد لابد البته نميشه صد هكتار رو كه چراغ خاموش بكنن مجتمع هاي ويلايي اونم تو سه چهار نقطه تابلو. تازه مجتمع هاي ويلايي دامون و لوتوس و اسپرلوس كه ادعا دارن مجوز ميگيرن هركدوم با يك نقشه تغيير كاربري ميدن يكي به بهونه اخداث گلخانه اونم تو باغ ميوه بيست ساله مثمر و ديگري شهرك گردشگري و اون يكي كاشت گياهان دارويي وولي هدف همه شون مجتمع سازي و ولاسازيه