رئیس مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی فراخوان «حَصان» را تلاشی برای به کارگیری هنر در ترویج و تبلیغ پوشش عفیفانه دانست.

هنر در خدمت ترویج پوشش عفیفانه

قدس آنلاین: فاطمه دژبرد درباره این فراخوان هنری به خبرنگار قدس گفت: این فراخوان توسط این مرکز و با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و با هدف نهادینه‌سازی پوشش عفیفانه زائران به عنوان یکی از آداب مهم زیارت برگزار می‌شود.

دژبرد افزود: در این فراخوان به تلفیق هنر و تبلیغ در قالب‌های طراحی پوستر و تولید موشن گرافیک در زمینه آداب زیارت و پوشش زائران و مجاوران توجه شده است.

وی عنوان کرد: «حَصان» در لغت به معنای مروارید، زن پارسا و باعفت است که حروف آن می‌تواند تداعی‌کننده شعار «حجاب، صیانت از نجابت» باشد.

توجه به آداب و ادب و الزام‌های پوشش عفیفانه

این مقام مسئول در بیان اهداف و پیام‌های این جشنواره هنری بیان کرد: تولید آثار هنری خلاقانه و الهام‌بخش با موضوع آداب زیارت و پوشش زائران، ارتقای سطح کیفی آثار مرتبط با موضوع جشنواره، تجلیل از هنرمندان متعهد و حمایت از آثار برگزیده در رشته‌های موشن گرافیک و طراحی پوستر از جمله اهداف این جشنواره هنری به شمار می‌رود.

رئیس این مرکز اضافه کرد: یکی دیگر از پیام‌های برگزاری این فراخوان، توجه داشتن به نحوه پوشش و لباس افراد در جامعه اسلامی است، به این معنی که همان طوری که هنگام تشرف برای زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) به عنوان امام معصوم باید الزام‌های یک پوشش عفیفانه را رعایت کنیم، در شرایط حاضر که همگی در محضر امام حی و زنده و معصوم یعنی وجود مقدس امام زمان حضرت مهدی موعود(عج) هستیم هم باید در سطح جامعه اسلامی آداب و ادب و الزام‌های پوشش عفیفانه را دقیقاً رعایت کنیم.

دژبرد درباره علت و ضرورت برگزاری این فراخوان در کشور اظهار کرد: ایجاد فرصت طرح و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و طرح‌های ابتکاری مؤثر برای یادآور شدن رعایت ادب حضور در محضر امام معصوم(ع) بدان جهت که پوشش صحیح یکی از آداب زیارت معصومین(ع) است، ایجاد فرصت طرح و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و آثار  ابتکاری در بهبود وضعیت پوشش و حجاب در میان زائران و مجاوران، ضرورت بهبود رفتارهای اجتماعی و نیز سامان‌بخشی پوشش زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی و حریم آن و... از جمله مواردی است که در ضرورت برگزاری این فراخوان می‌توان بیان کرد.

محورها و شرایط شرکت در فراخوان حَصان

این مقام مسئول در بیان محورهای این فراخوان گفت: فلسفه حجاب عفیفانه و شاخص‌های آن به عنوان یکی از آداب زیارت، حجاب قومیت‌ها (مناطق و اقوام داخل و خارج از کشور) و زیارت، آداب حضور عفیفانه در محضر امام رئوف(ع) و... از جمله محورهای این فراخوان است.

وی درباره شرایط و مقررات شرکت در فراخوان حَصان اظهار کرد: شرکت در فراخوان حَصان برای عموم طراحان حرفه‌ای، دانشجویان طراحی گرافیک، هنرمندان و سایر افرادی که تولید اثر می‌کنند؛ به صورت فردی و گروهی فراهم است، ضمن اینکه خلاقیت و نوآوری در طرح‌ها و ایده‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و آثار باید  به دور از هر گونه کپی‌برداری، تقلید و... تولید شوند.

رئیس این مرکز یادآور شد: در صورتی که در هر یک از مراحل ارائه طرح و اثر، مراحل مختلف کارشناسی، داوری و... عدم اصالت آن طرح و اثر محرز شود، طبق نظر هیئت داوران و مدیران مربوط، اقدام‌های قانونی صورت خواهد گرفت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مهلت دریافت آثار در این فراخوان تا پایان خرداد سال۱۳۹۹ بوده و داوری آثار از یکم تیرماه آغاز و مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نیز در تیر سال جاری و در هفته عفاف و حجاب برگزار می‌شود.

وی افزود: حمایت از تولید و انتشار آثار برتر و اهدای جوایز نقدی از جمله مزایا و محاسن شرکت در این فراخوان است و آثار منتخب و برگزیده موشن گرافیک و پوستر فراخوان حَصان، پس از اعلام نتایج و اهدای جوایز، از طریق ابزارهای مختلف رسانه‌ای نیز منتشر می‌شود، ضمن اینکه حق نشر و استفاده از آثار رسیده به این فراخوان با ذکر نام آستان قدس رضوی محفوظ بوده و قرار است نمایشگاهی از آثار منتخب رسیده به دبیرخانه این فراخوان در هفته عفاف و حجاب سال جاری در محل باغ اردوگاه خاتون شهر مشهد برگزار شود.

گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط و چگونگی شرکت در این فراخوان به محل دبیرخانه این جشنواره به نشانی: مشهد مقدس، تقاطع بولوار توس و بولوار خیام، باغ اردوگاه خاتون مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۷۶۰۰۰۳۱-۰۵۱ تماس بگیرند و آثار خود را هم پس از مطالعه و کسب اطلاعات لازم به دبیرخانه فراخوان حصان از طریق نشانی اینترنتی https://Banovan.razavi.ir ارسال کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.