آیین تودیع و معارفه مدیرعامل و سرپرست بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان عصر دوشنبه(۱۲ خردادماه) در ساختمان این بنیاد برگزار شد.

جایگاه ادبیات در ساختار جدید وزارت ارشاد ارتقا پیدا خواهد کرد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین در این مراسم محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از خدمات و فعالیت‌های مهدی قزلی در بیناد شعر و ادبیات داستانی تأکید کرد: ادغام یا ساماندهیمؤسسات ز یرمجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل تغییر شرایط و شرح وظایف و نیز مشکلات مالی و بودجه‌ای گریزناپذیر بود اما تمام برنامه‌ریزی و سعی ما این است که در ساختار جدید نه تنها جایگاه ادبیات تنزل پیدا نکند، بلکه به دنبال ارتقای جایگاه ادبیات هستیم. 
همایون امیرزاده مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد نیز با بیان اینکه در دوران همکاری با قزلی در معاونت فرهنگی، تفاوت دیدگاه‌ها وجود داشت اما اصل، کار و فعالیت بود؛ گفت: ایجاد مطالبه برای برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه شعر و ادبیات در شهرستان‌ها از نتایج عملکرد بنیاد است. این درحالی است که آقای قزلی به حوزه نخبگانی نیز توجه ویژه داشتند.

بنیاد اعتماد اهل فرهنگ و ادب را جلب کرد
اسماعیل امینی از اعضای هیأت امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی کشور در ادامه این آیین، گفت: جمع کردن عده‌ای از اهل فرهنگ و ادب در بنیاد، نشان‌دهنده توفیق نسبی در جلب اعتماد این قشر است. اقدام مهم در بنیاد توجه به استعدادهای پنهان در سراسر کشور است.   
وی با مقایسه گردش مالی در فوتبال با بخش فرهنگ بیان کرد: نظام اداری کشور هزینه‌کرد برای بخش فرهنگ را زیادی می‌داند. خوشبختانه در زمانی فعالیت می‌کنیم که مسئولان فرهنگی در مراکزی مانند وزارت ارشاد و حوزه هنری از نفوذی‌های اهل فرهنگ هستند، به همین دلیل مدیران فعلی اهمیت دفاع از حیثیت شعر و اصحاب فرهنگ و فلم را می‌شناسند.    
 
انتقاد از بازار بی حساب و کتاب ترجمه
 شهریار عباسی، دبیر پیشین جایزه ادبی جلال آل احمد نیز در این نشست با شاره به ارتقای جایگاه جشنواره‌های ادبی بخصوص جایزه جلال آل احمد در بین اصحاب فرهنگ و ادب گفت: باید در اینجا از انتشار بی رویه و بی ضابطه آثار ترجمه در کشور انتقاد کنم. درحالی‌که ترجمه‌ بی‌رویه بازار داستان ایرانی را خفه کرده‌است، حمایتی نیز از این داستان ایرانی وجود ندارد. بارها گفته‌ام سینمای ایرانی چون موفق و جهانی شده است که بازار فیلم کشور در اختیار فیلم ایرانی است و رقیب ندارد.
این نویسنده با بیان این مطلب که مردم نخوانده درباره داستان ایرانی قضاوت می‌کنند و بی‌توجه هستند گفت: یکی از مسائل دردناک، دخالت نهادهایی غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره داستان ایرانی و حتی بیش از کتاب‌های ترجمه است که جای شگفتی دارد.
احمد دهقان داستان نویس نیز گفت: بنیاد باید بالاتر از همه مراکز فعال در زمینه شعر و ادبیات در سراسر کشور باشد. امروز بنیاد بعد از پشت سر گذاشتن دشواری‌ها در همه ایران شناخته شده‌است. یکی از دوره‌های تأثیرگذار بنیاد، برگزاری دوره آل‌جلال با حضور علاقه‌مندان از دورترین نقاط کشور است.امیدوارم در سامان‌دهی آینده و مسیر سرپرست جدید بنیاد، پرچم ایران همواره بالای سر این نهاد فرهنگی باشد. بنیاد از آنِ همه نویسنده‌ها و شعرای ایران باشد.


۲۷ میلیارد تومان بودجه برای ۶ سال 
مهدی قزلی در گزارش عملکرد بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بیان کرد: در ۶ سال گذشته، سالانه به‌طور متوسط چهار و نیم‌میلیارد تومان و در مجموع ۲۷ میلیارد تومان بودجه به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اختصاص پیدا کرده‌است؛ ۴۰درصد این بودجه صرف هزینه‌های جاری می‌شود، بنابراین فعالیت‌های بنیاد سالانه با دو و نیم میلیارد تومان برابر با ۱۵ میلیارد تومان انجام شد.
 وی افزود: ۶ دوره جایزه جلال‌آل‌حمد و جشنواره شعر فجر، سه دوره جایزه پروین و ملک‌الشعرای پروین در این ۶ سال برگزار شد. 
 
وی طرح «سربازفرهنگ» را از خوشنام‌ترین ایده‌های بنیاد معرفی کرد و گفت: ایده «سربازفرهنگ» بی‌نظیر است؛ حتی بنیاد ملی نخبگان از این ایده ذوق‌زده شده بود که می‌تواند خدماتی را دریافت و ارائه کند؛ علاوه‌براین ایده تدیون سند ملی «انجمن‌های ادبی» نیز از دیگر طرح‌های قابل‌توجه بنیاد است. البته تدوین این سند از سوی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بنیاد محول نشده بود.

قزلی با اشاره به تعداد نیروی انسانی شاغل در بنیاد در ۶ سال گذشته بیان کرد: روزی که به بنیاد آمدم تقریباً ۲۸ نفر در این مجموعه فعالیت داشتند و امروز در مجموع ۲۶ نیروی‌انسانی حضور دارند بنابراین نیروی انسانی به‌واسطه افزایش مسئولیت‌ها، در بنیاد حذب نشد.
 وی ادامه داد: «پایگاه نقد شعر» با ۳۸۶۰ کاربر با یک دبیر، اداره می‌شود. ۲۸ منتقد نیز که رابطه استخدامی با بنیاد ندارند و فقط ارتباطشان مالی است با کاربران این پایگاه در تعامل هستند. «پایگاه نقد داستان» بنیاد نیز با ۲۱۵۶ کاربر خدمات رایگان دریافت می‌کنند. 
قزلی با بیان اینکه با وجود همه کاستی‌ها از نظر بودجه و یا مجوز با حمایت وزیر محترم و معاون امور فرهنگی، تلاش کردیم گرفتار ناکارآمدی نشویم گفت: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گلایه‌مندم اما این گلایه‌مندی به افراد برنمی‌گردد بلکه نظام دیوانی کشور ما دچار مشکل است.
 
قزلی با اشاره به اینکه تعداد اعضای تهرانی دو پایگاه نقد شعر و نقد داستان ۸ درصد است، افزود:  در برگزاری ۳۰ دوره آموزشی در حوزه شعر، داستان و مستندنگاری، کمترین سهم به تهرانی‌ها اختصاص داشت. تلاش می‌کردیم علاقه‌مندان از شهرستان از امکانات بهره‌مند شوند. این توجه موجب شده‌بود تا برای برگزاری این دوره‌ها در شهرستان‌ها استقبال شود.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.