مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها برای نخستین بار با اعتبار ۲۳ هزار و ۶۴۰ میلیون ریالی، ۲۵۳ کیلومتر از رودخانه ها در بازه های پر خطر لایروبی شد.

لایروبی ۲۵۳ کیلومتر از رودخانه‌های خراسان رضوی در زمان های پرخطر

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی در رابطه با وضعیت سیلاب‌ها در استان اظهار کرد: پیشینه خراسان رضوی گویای آسیب‌پذیری بسیار زیاد آن در برابر سیلاب است، روند فزاینده تخریب جنگل‌ها و مراتع، تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها و بارش‌های رگباری شدید با حجم زیاد در زمان کم، سیلاب‌های ویرانگر و آسیب‌پذیری استان در برابر سیلاب حجم آسیب‌های برجای گذشته را افزایش داده است.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: شرکت آب منطقه‌ای متناسب با این تغییرات مدیریت رودخانه‌ها، لایروبی و بازگشایی آنها را در دستور کار قرار داده است، سال گذشته مناطق آسیب‌پذیر از سیلاب و بازه‌های پرخطر به کمک فرمانداران و بخشداران، مدیران و کارشناسان امورهای آب شهرستان‌ها، شرکت‌های مهندسی مشاور، شناسایی و الویت‌بندی شد و با اعتبار ۲۳ هزار و ۶۴۰ میلیون ریال که شرکت برای نخستین بار از منابع جاری تخصیص داد، ۲۵۳ کیلومتر از رودخانه‌ها در بازه‌های پر خطر لایروبی شد.  

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۵۴۰ هکتار از بستر رودخانه‌ها رفع تصرف شده، ۱۵۷ پل تخریب و برای مهار سیلاب ۲۶ کیلومتر خاکریز احداث شده است، اعتباری که برای لایروبی و بازگشایی رودخانه‌ها هزینه شد نسبت به خسارت‌های اقتصادی و زیست محیطی سیلاب بسیار ناچیز است، مثلا در رودخانه دوغارون تایباد، در سیلاب سال ۹۵ فقط به تاسیسات گمرک دوغارون بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شد.  

علایی تصریح کرد: این رودخانه در سال ۹۸ با اعتبار ۲۳۰ میلیون ریال لایروبی و دیواره حفاظتی خاکی برای مدیریت سیلاب ساخته شده و سیلاب‌های سال ۹۸ این رودخانه بدون هیچ خسارتی مدیریت شده است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.