رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ۸۰ درصد نقدینگی ناشی از شبه پول و سود بالای بانکی است، گفت: اگر دولت به این نتیجه برسد که دست در جیب بانک مرکزی نکند، قطعاً بر تورم فائق می‌آییم.

پیش بینی ما این است که امسال تورم در حد ۲۴ درصد باشد

قدس آنلاین: عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره کنترل نرخ تورم، گفت: برای کنترل تورم ما راهی نداریم جز اینکه رابطه بین دولت و بانک مرکزی را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ۵۰ سال گذشته به طور میانگین تورم ۲۰ درصدی داشتیم، متذکر شد: علت بالا بودن رشد نقدینگی در کشور ما به رابطه ما با دولت برمی‌گردد و باید رابطه دخل و خرج دولت با بانک مرکزی اصلاح شود و اگر دولت به این نتیجه برسد که دست در جیب بانک مرکزی نکند، قطعاً بر تورم و نقدینگی زیاد فائق می آییم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ما باید با اجرای عملیات بازار باز به سمت کاهش تدریجی تورم حرکت کنیم و کسری بودجه دولت نباید باعث رشد پایه پولی شود.

همتی تاکید کرد: هزینه‌ها نیز باید کنترل شود و معنا ندارد مدام هزینه‌ها افزایش یابد و در مقابل درآمد نداشته باشیم و بر این اساس ما مصمم هستیم که امسال عملیات بازار باز را با جدیت دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که امسال تورم در حد ۲۴ درصد باشد که البته ما هدف گذاری کردیم تا آن را کاهش دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: یکی از دلایل تورم در کشورمان و نقدینگی، مساله شبه پول است که ۸۰ درصد نقدینگی ما را شامل می‌شود و از سود بانکی ایجاد می‌شود و زمانی که دولت مجبور می‌شود از بانک مرکزی استقراض کند، باعث رشد نقدینگی با سرعت زیاد می‌شود.

همتی با اشاره به ادغام برخی بانک‌ها، گفت: تمام هدف ما این است که بانک‌ها را از فشار نقدینگی نجات دهیم.

وی با بیان اینکه ما در حال اجرای مدیریت جدید و علمی در بازار ارز هستیم، گفت: سیستم اجرایی ما در گذشته اینگونه بود که برای حفظ بازار ارز، به بازار ارز تزریق می‌شد و به طور میانگین سالی ۱۸ میلیارد دلار ارز برای کنترل این بازار و تورم تزریق می‌شد که بسیاری از این ارزها در کشور خارج شد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در طول دو سال گذشته بانک مرکزی ارزی را به بازار تزریق نکرد و ما سیاست‌های ارزی را اصلاح کردیم و به سمت مدیریت علمی پیش بردیم.

همتی گفت: ما به طور جدی با پولشویی مبارزه می‌کنیم، سیاست‌های اعتباری را در جهت تأمین تولید و مولدسازی تسهیلات تولید اصلاح می‌کنیم و سیاست‌های نظارتی کنترل بازار را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه ما در سال ۹۷ شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر ما یکی از سخت‌ترین دوران را پس از پیروزی انقلاب اسلامی گذراندیم چرا که تحریم‌های ظالمانه دشمنان بی سابقه و هوشمندانه بود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه آمریکا و کشورهای هم پیمانش از همه ابزارهای خود استفاده کردند تا ایران را از درآمدهای بین المللی خود محروم کنند، افزود: دشمنان جمهوری اسلامی ایران تمام درگاه‌های بانکی ایران را مختل کردند و هدفشان فروپاشی اقتصاد ایران و نرسیدن به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بود که به هدفشان نرسیدند.

همتی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی ما نسبت به آمریکا دست برتر را داریم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در حال حاضر به مشکلاتی گرفتار هستند که به دنبال آن بودند که ایران را درگیر آن مسائل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ عددهای نجومی برای نرخ تورم و ارز پیش بینی و مطرح می‌شد که با تدابیر رهبر معظم انقلاب، مقاومت مردم و مدیریت مسئولان این اتفاق رخ نداد و ما شاهد نرخ‌های نجومی در زمینه تورم و ارز نبودیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر برخی از شاخص‌های اقتصادی، بیان کرد: برای مثال در سال ۹۷ ما حدود ۱۰۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت داشتیم که در سال ۹۸ کمتر از ۲۰ درصد از این رقم، محقق شد و همچنین در سال ۹۷ میزان واردات ما حدود ۷۸ میلیارد دلار بود که در سال گذشته به ۴۲ میلیارد دلار کاهش یافت.

همتی با تأکید بر اینکه البته ما تحریم‌ها را فرصتی برای توجه به توان داخلی، تولید ملی و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی می‌دانیم، عنوان کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور شاخص رشد اقتصادی علیرغم همه تحریم‌ها مثبت اعلام شد به گونه‌ای که در شاخص کشاورزی رشد ۷.۲ درصد، در صنعت ۷ درصد و در خدمات به ۱.۲ درصد دست پیدا کردیم.

وی با اشاره به اینکه به علت شیوع کرونا در اسفندماه، ورود ارز به کشور کاهش یافت، گفت: این مسئله به دلیل قطع ارتباط با همسایگان در دوران کرونا بود که البته ما به دنبال آن هستیم که این مشکلات را حل و فصل کنیم به گونه‌ای که در این چند ماه که از آغاز سال جدید گذشته است، ما توانستیم چهار میلیارد دلار برای واردات مواد اولیه کارخانه‌ها، دارو و کالاهای اساسی، منبع مالی تأمین کنیم که این منابع از طریق صادرات غیر نفتی محقق شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه علیرغم فشار اقتصادی آمریکا بر ایران ما در سال گذشته ۴۳ هزار میلیارد دلار واردات داشتیم، گفت: این شاخص‌ها نشان دهنده شکست سیاست‌های آمریکا است. البته ما می‌دانیم که مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه فشار زیادی را تحمل کردند.

همتی با بیان اینکه کشورهای دوست ایران از جمله عراق و کره به دلیل فشارهای آمریکا نتوانستند منابع ارزی در اختیار ایران بگذارند، گفت: باید این خبر را بدهم که ذخایر ارزی بانک مرکزی، خوب و کافی است اما اجازه دسترسی به آنها را نداریم.

وی با بیان اینکه نرخ ارز شاخص بسیار مهمی برای تدوین سیاست‌های تجاری کشور است، اظهار داشت: باید سیاست‌های تجارتی با سیاست‌های ارزی هماهنگ باشد. چرا که تلاطم در بازار ارز بر وضعیت اقتصادی کشور تأثیر دارد و درخواست من از نمایندگان مجلس این است که به دولت و بانک مرکزی برای تأمین منابع ارزی، کمک کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.