کارشناس مسائل بین الملل گفت: نوع نگاه امام به ارتباط با کشورها احترام به زبان بین المللی و بهره گیری از فضای ارتباطات بین المللی است ولی آنجایی که با حق و حقیقت در تضاد ست، فریاد خود را بر سر استکبار جهانی می کشد.

حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین نوع نگاه امام خمینی (ره) را به روابط بین الملل اینگونه توضیح داد:  در رابطه با نگاه حضرت امام خمینی (ره) به روابط بین الملل و نظام بین المللی ما نوع نگاه ایشان را باید به دوره های مختلفی تقسیم کنیم تا بتوانیم درک درستی از آن ارائه دهیم. به طور حتم هنگامی که حضرت امام در دوران مبارزات و دوران تبعید در خارج از کشور به سر می بردند و در مبارزه با دوران شاه و دستگیری ها در رابطه با مسائل مربوط به روابط  بین الملل و روابط بین کشورها اظهار نظر نکردند و یا اگر اظهار نظر کرده باشند بیشتر ناظر بر موضوعاتی چون حقوق بشر، مساله فلسطین و جهان اسلام و عمده جنایات کشورهای بزرگ یا به قول معروف استکبار و قدرت نظام سلطه است. اما مهمترین نکته ای که امام بدان توجه عمیقی داشتند این است که نظامات بین المللی باید به حقوق مردم اهمیت دهند واز حقوق همه ی انسانها صیانت به عمل آورند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل اینکه امام خمینی بنیانگذار انقلاب بودند نوع نگاه ایشان به تعامل با نظامات بین المللی براساس بنیان های اسلامی وانسانی است اما به طور حتم به این موضوع هم توجه داشتند که بنیان ها نباید به گونه ای باشد که با قوانین بین المللی در مخالفت باشد، یعنی نوع نگاه امام به ارتباط با کشورها احترام به زبان بین المللی و بهره گیری از فضای ارتباطات بین المللی است ولی آنجایی که با حق و حقیقت در تضاد ست و با اندیشه ها و آرمان های متعالی انسانی اسلامی نمی خواند مثل بحث اسرائیل و زورگویی های آمریکا و تسلط بر کشورهای ضعیف و بهره کشی از مظلومان جهان امام فریاد خود را بر سر استکبار جهانی می کشد و ازسازمان های بین المللی می خواهد که به حقوق انسان ها احترام بگذارند و برای انجام وظایف خود به انسانی ترین وجه ممکن عمل کنند.

لاسجردی با بیان نکات اصلی در اندیشه امام بیان داشت: در اندیشه حضرت امام بحث نه شرقی نه غربی بسیار برجسته است. از سوی دیگر موضوع  بیداری ملت ها  بحث مهم و اساسی در مواجهه با حکام جوراست، لذا این موضوعات نکات کلیدی در اندیشه امام به شمار می رود که تحقق هر یک از آنها در جهان اسلام و دربین حکمرانان جهان اسلام می تواند تاثیر بزرگی بر روابط بین  الملل به جا بگذارد. امام بر آن بود تا همه ی ملت ها نظام سیاسی مستقل خود را داشته باشند و مانع هر گونه ظلم و زورگویی قلدران عالم شوند. حتی امام خمینی (ره) در زمان جنگ تحمیلی خود را به حقوق بین الملل متعهد می دانست در حالی که تمام دنیا در کنار صدام به ملت ایران ظلم و خیانت بزرگی کرده بودند یا در مواجهه یا بحث  بمباران شیمایی چون امام نگاه اخلاقی وبشر دوستانه دارد هیچ حرکتی برخلاف موازین انسانی و اسلامی را نمی پذیرد ونشان می دهد برای حفظ ارزش های انسانی و اسلامی باید از همه ی مظلومان عالم دفاع کرد.

وی با بیان اینکه امام همواره دفاع از مظلومان عالم را یگانه وظیفه خود می دانست خاطر نشان کرد:  بی تردید امام خمینی در طول حیات رهبری خود به خوبی نشان داد که به قوانین و مقررات و اصول نظام بین الملل تا جایی که به حیثیت انسانی و اسلامی واندیشه ها و احکام ضربه وارد نشود پایبند است و برای دفاع از ملت های مظلوم دنیا از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.