فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: وسعت این استان ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار است و یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی ملی خراسان رضوی صیانت و حراست می‌کند.

صیانت منابع طبیعی از هشت میلیون هکتار اراضی ملی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ امین رمضانیان ظهر امروز در حاشیه رزمایش واکنش سریع در شرایط اضطراری حریق منطقه یک خراسان رضوی با حضور ۱۵ شهرستان که به میزبانی شهرستان قوچان برگزار شد افزود: ۱۴۰ قرق بان وظیفه حراست از عرصه‌های ملی استان را بر عهده‌ دارند و نمی‌گذارند حتی یک سانتی‌متر از آن تصرف شود یا آتش بگیرد.

وی با اشاره به پوشش و رشد گیاهی مناسب  سطح استان براثر بارش‌های امسال و امکان بروز بحران‌های متفاوت در فصل گرما ادامه داد: افزون ‌بر ۹۵ درصد حریق‌ها به‌صورت سهوی صورت می‌گیرد و پنج درصد باقیمانده به‌ صورت عمدی است و توسط این یگان قابل‌پیگیری قضایی خواهد بود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: سال گذشته حدود ۸۵۰ هکتار از اراضی ملی این استان آتش گرفت که از این میزان شاید ۱۰ هکتار آن به‌صورت عمدی به آتش کشیده شده بود و طی بررسی‌ها مشخص شد علت آن طبیعت گردهایی بوده اند که آتش را بر پا کرده اند اما بعد از خروج از منطقه آن را به نحو مطلوب خاموش نکرده اند.

رمضانیان افزود: بارها از کشاورزان خواسته‌شده که زمین را پس از چرای دام خود آتش نزنند چون به‌صورت علمی ثابت‌ شده این روش منفعتی ندارد اما برخی همچنان سنتی عمل می‌کنند و با آتش زدن چراگاهها موجب سرایت و بروز حریق‌های گسترده در اراضی ملی می‌شوند.

وی ادامه داد: افزون ‌بر یک‌ میلیون هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در استان خراسان رضوی وجود دارد که این جنگل‌ها جزء جنگل‌های ایرانی - تورانی هستند و هر هکتار آن می تواند  ۲.۵ تن اکسیژن برای تنفس ۱۰ نفر ایجاد کند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی  با اشاره به این که در منطقه آسلمه در باجگیران به علت پوشش گیاهی مناسب هر ساله احتمال وقوع حریق  وجود دارد گفت: تمامی دهیاری‌ها باید به تجهیزات ابتدایی اطفای حریق در مراتع همچون بیل آتش کوب مجهز شوند تا در زمان بروز چنین بحران‌هایی از گسترش آن جلوگیری کنند.

قوچان یکی از شهرستان‌های مستعد حریق در مراتع است

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان قوچان نیز در حاشیه برگزاری این رزمایش گفت: این شهرستان به دلیل وجود مراتع فراوان در منطقه مستعد بروز حریق است که برای کنترل آن باید مانورهایی این‌چنینی برگزار شود تا نیروها از آمادگی کاملی برخوردار شوند.

هادی رجایی نیا افزود: ماهیت بحران آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها با بحران‌هایی نظیر سیل و زلزله متفاوت است زیرا آتش‌سوزی هزینه‌های غیرقابل‌جبرانی را به همراه می آورد که باید به دنبال پیشگیری در این حوزه بود.

وی اضافه کرد: به نهادهای محلی به‌ویژه دهیاری‌ها که مدیران بحران روستای خود محسوب می‌شود دستور تجهیز در این زمینه داده‌ شده تا در مواقع بحرانی و پیش از رسیدن نیروهای متخصص تا حدی از گسترش بحران جلوگیری کنند.

شهرستان قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشیدپرهآم ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    0 0
    خیلی عالی است