کرمان- امسال ۱۲هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص یافت که ۴۵ درصد از گوجه موردنیاز کشور در خارج فصل را تأمین می‌کند اما متأسفانه شیوع بیماری کرونا و متوقف شدن صادرات موجب شد تا بسیاری از این محصول بر روی دست کشاورزان بماند و حتی رغبتی برای برداشت محصول در بین کشاورزان ایجاد نشود.

وضعیت قرمز بازار گوجه‌فرنگی در کرمان سفید شد/دولت به کمک کشاورزان آمد

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان کرمان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب یکی از قطب‌های تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل است که سالانه افزون بر ۴۸۰ هزار تن گوجه‌فرنگی قرمز از سطح زیر کشت ۱۲ هزار هکتار مزارع آن برداشت می‌شود اما امسال کشاورزان کرمانی متأسفانه با بازار بدون مشتری روبرو شدند.

برداشت گوجه در منطقه جنوب کرمان در شهرستان‌های قلعه گنج، کهنوج، رودبار جنوب، عنبرآباد و جیرفت همواره تا ۱۰ خرداد ادامه دارد.

۵۰ درصد گوجه جنوب کرمان در شهرستان رودبار جنوب کشت می‌شود و به‌طورمعمول از ۲۵ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه در بسیاری از مزارع رفت‌وآمدها برای برداشت این محصول ادامه دارد اما متأسفانه امسال نیز هم چون گذشته این محصول مشتری چندانی ندارد و کشاورزان اذعان می‌کنند با این قیمت‌ها ضرر می‌دهند.

کمک دولت به کشاورزان

کشاورزان جنوب استان کرمان که تا پیش‌ازاین مجبور بودند گوجه فرنگی تولید را به کمتر از قیمت ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو به دلالان بفروشند حال به‌واسطه ورود دولت برای کمک به کشاورزان و تنظیم بازار چند روزی است که نفسی راحت می‌کشند.

مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان بابیان اینکه در همین راستا خرید حمایتی و نامحدود گوجه‌فرنگی در این استان در حال انجام است اظهار کرد: تعداد پنج کارخانه رب گوجه در هفت شهرستان این منطقه گوجه کشاورزان را خریداری می‌کنند.

احمد  مشایخی افزود: طبق دستور مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی خرید حمایتی گوجه‌فرنگی بیش از یک هفته است که در جنوب کرمان  آغاز و گوجه‌فرنگی به‌صورت نامحدود از کشاورزان خریداری می‌شود.

 وی قیمت حمایتی گوجه‌فرنگی را به ازای هر کیلوگرم یک هزار تومان اعلام کرد و اظهار داشت: کارخانه‌های رب گوجه ۶۰۰ تومان به کشاورزان پرداخت می‌کنند، سازمان تعاون روستایی هم ۴۰۰ تومان به‌عنوان یارانه از طرف دولت به کشاورز پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: کارخانه‌های رب گوجه‌فرنگی شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی «ویس» جیرفت، شرکت تعاونی کشاورزی «عنبر» کهنوج، شرکت «ترگل»  کهنوج، «نیلی صنعت» عنبرآباد و رب رودبار جنوب اقدام به خرید گوجه کشاورزان جنوب کرمان می‌کنند.

کارخانه‌های رب گوجه ۶۰۰ تومان به کشاورزان پرداخت می‌کنند، سازمان تعاون روستایی هم ۴۰۰ تومان به‌عنوان یارانه از طرف دولت به کشاورز پرداخت می‌کند

مشایخی گفت: همچنین مقرر شد به‌منظور حذف دلال‌ها، سازمان جهاد کشاورزی لیست کشاورزان گوجه کار جنوب کرمان  را به مراکز خرید اعلام کند.

حذف دلالان ضرورت دارد

سعید برخوری، رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز با قبول دغدغه‌های کشاورزان اظهار  می کند: مشکل اصلی در تعیین قیمت‌ها و در این میان دلالان هستند.

وی عنوان می‌کند: جهاد کشاورزی وظیفه حمایت و کمک به کشاورزان و مهیاکردن شرایط برای تولید محصول را به عهده دارد اما مشخصاً وظیفه و ابزاری برای مقابله با دلالان ندارد.

وی با تأکید بر اینکه دلالان باید از نظام خرید محصول حذف شوند ادامه می‌دهد: اگرچه ما از کشاورزان می‌خواهیم محصولات را به دلالان نفروشند اما در عمل چون راه‌کار جایگزینی وجود ندارد کشاورز هم چاره‌ای جز فروش محصول به دلال ندارد.

برخوری بیان می‌کند: امسال در زمان اوج برداشت محصولات کشاورزی در بخش محصولات جالیزی و گلخانه‌ای دلالان نیز با حضور در منطقه سعی درافت قیمت محصول داشتند.

وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص می‌کند، گفت: باید واسطه‌ها را حذف و محصول به‌صورت مستقیم در بازار عرضه شود که بهترین راهکار در این میان تأسیس شرکت‌های تعاونی توسط کشاورزان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.