زاهدان- اگرچه در ابتدای شیوع بیماری کرونا بسیاری از حدس و گمان‌ها بر این محور بود که ویروس کرونا در مناطق گرمسیری جولان کمتری داشته و از بین می‌رود اما افزایش نگران‌کننده آمار مبتلایان در استان سیستان و بلوچستان بر این فرضیه خط بطلان می‌کشد.

افزایش ۳ برابری مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان/وضعیت نگران‌کننده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه استان سیستان و بلوچستان از پراکندگی جمعیت برخوردار بوده و پیش‌ازاین بسیاری از شهرهای آن از جمله بندر چابهار وضعیت سفیدی در خصوص آمار مبتلایان به کرونا داشت اما متأسفانه بی‌توجهی به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی موجب شده تا بر اساس اعلام وزارت بهداشت؛ حال در زمره استان‌هایی قرار دارد که دارای بیشترین شهر با وضعیت قرمز است!

افزایش ۳ برابری آمار مبتلایان در سیستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در همین راستا بابیان اینکه متأسفانه باوجود تأکیدها و درخواست‌های فراوان نظام سلامت، توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم جدی گرفته نشده و آمار در منطقه سیستان رو به افزایش است اظهار کرد: در موج جدید ابتلا به کرونا، هم‌اکنون آمار بیماران بستری در این منطقه نسبت به قبل از آن به سه برابر افزایش‌یافته است.

دکتر هادی میرزایی افزود: این شرایط در حالی است که منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان کانون بیماری سل در ایران محسوب می‌شود و به دلیل خشک‌سالی‌های طولانی‌مدت یکی از پر گردوغبارترین مناطق کشور است به همین دلیل اکثر مردم این منطقه زمینه بیماری‌های تنفسی رادارند و درصورتی‌که نکات بهداشتی و دستورات پزشکی در خصوص جلوگیری از کرونا در این منطقه رعایت نشود به‌طورقطع با بحران بزرگ‌تری روبرو خواهیم شد.

افزایش دو برابری بیماران در زاهدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز بابیان اینکه عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی که در تجمعات اخیر شاهد آن بودیم احتمال افزایش موارد ابتلا را در پی دارد، گفت: اگرچه همکاران ما همچنان در آماده‌باش کامل هستند اما هر مورد ابتلای جدید به معنای در معرض خطر بودن تعداد زیادی از افرادی است که وی در مدت‌زمان ناقل بودن، با آنان ارتباط داشته است.

دکتر سید محمد هاشمی شهری اضافه کرد: در ۱۰ روز پیش آمار روزانه بستری بیماران مبتلابه کووید-۱۹ در استان زیر ۳۰ نفر بود اما اکنون آمار بستری‌ها روزانه به ۷۰ مورد رسیده است.

وی گفت: از ابتدای بروز کرونا در استان تاکنون حدود ۳۰ درصد از تخت‌های ویژه اشغال شد و در صورت افزایش تعداد مبتلایان، تا ۵ برابر این آمار هم امکان  رسیدگی به بیماران راداریم.

وی بابیان اینکه شهروندان بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری‌های مزمن مثل دیابت یا بیماری‌های صعب‌العلاج و دچار نقص سیستم ایمنی ازجمله افراد در معرض خطر محسوب می‌شوند، ادامه داد: متأسفانه در میان افراد فوت‌شده براثر کرونا، تعداد افرادی که در گروه‌های در معرض خطر بودند بیشتر است.

وی تأکید کرد: تمامی مردم جامعه به‌ویژه افرادی که در گروه در معرض خطر قرار دارند باید بسیار مراقب سلامت خود باشند چون مهم‌ترین اصل در پیشگیری از کرونا توجه به اصول بهداشتی و خود مراقبتی است.

وضعیت ایرانشهر نگران‌کننده است

گفتنی است متأسفانه با افزایش تعداد آمار مبتلایان در جنوب استان سیستان و بلوچستان و شهرستان ایرانشهر یک‌بار دیگر مسئولان این شهرستان مجبور شدند تا با همکاری اصناف نسبت به ایجاد محدودیت در فعالیت کسب‌وکار اقدام کرده و از همین رو بازار ایرانشهر به مدت ۱۰ روز تعطیل شد.

در موج جدید ابتلا به کرونا، هم‌اکنون آمار بیماران بستری در این منطقه نسبت به قبل از آن به سه برابر افزایش‌یافته است

در همین راستا فرماندار ایرانشهر بابیان اینکه متأسفانه علی‌رغم زحمات طاقت‌فرسا و عملکرد بسیار خوب متصدیان مقابله با بیماری کرونا که باعث ایجاد شرایط نسبتاً پایدار در اواسط شروع این بیماری در این شهرستان شده بود در چند هفته اخیر روند رشد این ویروس به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی افزایش‌یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تأکید کرد و گفت: متأسفانه روند ابتلا به ویروس کرونا در حوزه زیرپوشش این دانشگاه روبه فزونی و نگران‌کننده است.

دکتر محمد مهران امینی فرد اظهار داشت: باوجود توصیه‌های مکرر حضور مردم در اجتماعات خانوادگی، مذهبی، اجتماعی و مراسم شادی و عزا سبب افزایش روزانه مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در این منطقه شده است. 

وی افزود: هنوز بسیاری از مردم این ویروس را جدی نگرفته و همین مسئله موجب نگرانی مسئولان بهداشت و درمان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.