بندرعباس-با آغاز شیوع این ویروس در کشور و ابتلای ۵۰ نفر به کرونا در اسفندماه گذشته در کیش، تمامی پروازها به این جزیره ممنوع اعلام شد حالا با آغاز سفرها و موج دوم شیوع ویروس کرونا،‌ تعداد مبتلایان به کرونا در استان هرمزگان و هم‌چنین جزیره کیش ‌ روند افزایشی پیداکرده است.

وضعیت سفید کیش قرمز شد/اقتصاد جزیره حال و روز خوبی ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: موج دوم شیوع ویروس کرونا پس‌ازآن آغاز شد که بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت‌های سفر بین استانی برداشته شد؛ بااین‌حال مقام‌های دولتی و وزارت بهداشت از مردم خواستند تا حد امکان از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

حالا در برخی از مناطق کم‌خطر، ویروس کرونا جانی دوباره یافته است. تا جایی که دیروز اعلام شد ۲۷۳ نفر به شمار مبتلایان کرونا در استان هرمزگان افزوده‌شده و دونفر نیز جان خود را ازدست‌داده‌اند.

سفر خیز بودن کیش و ورود مسافران از نقاط مختلف کشور،‌ افزایش تعداد مبتلایان به کرونا را در این جزیره، محتمل می‌کند.

افزایش آمار مبتلایان در کیش

با اعلام موارد جدید ابتلا به کرونا،‌ شیوع این ویروس در جزیره کیش شتاب بیشتری گرفته است.

آن‌طور که سخنگوی شورای سلامت کیش اعلام کرده؛ تا روز گذشته ۳ مورد جدید ابتلا به کرونا در کیش ثبت‌شده است و بر این اساس تعداد مبتلایان به کرونا در این جزیره به بیش از ۶۰ نفر افزایش‌یافته است.

این در حالی‌ است که چندی پیش، جزیره کیش در شمار مناطق سفید ابتلا به کرونا قرار داشت. بر اساس تعریف وزارت بهداشت منطقه سفید به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که متوسط میزان بستری روزانه (به ازای هر صد هزار نفر جمعیت) حداکثر ۱ نفر باشد و حداکثر ۱۴ بستری در طول دو هفته (شامل موارد مشکوک و قطعی) داشته باشد.

با رفع محدودیت‌های پروازی و آغاز سفرها به کیش،‌ پیش‌بینی می‌شد که کرونا در مناطق سفید دوباره شیوع یابد. بااین‌حال، مسئولان منطقه آزاد بر رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا تأکید داشتند. تا جایی که در طی روزهای گذشته دو واحد صنفی به علت عدم رعایت ضوابط بهداشتی پلمپ شدند.

ضرر اقتصادی

 بازارها و صنوف کیش که در سال ۹۸ به خاطر نوسانات قیمت دلار و محدویت‌های گمرکی با رکود دست و پنجه نرم می‌کردند چشم امید به بازار پر رونق نوروز داشتند اما کرونا اجازه فعالیت این صنوف را نه تنها در نوروز بلکه در سه ماه گذشته گرفت.

آمار دقیقی از واحدهای صنفی کیش که تعطیل شده‌اند و یا چه تعداد کم خطر یا بی خطر هستند، منتشر نشده اما رقم صنوف تعطیل شده حدود دو هزار واحد تخمین زده می‌شود

تعطیلی واحدهای صنفی جزیره کیش از ابتدای فروردین گذشته، به شکلی محسوس آغاز شد. این در شرایطی است که هر ساله در نوروز حدود ۵۰۰ هزار نفر به کیش سفر می‌کنند که یکی از مهمترین هدف‌های‌شان سر زدن به بازارهای این جزیره است؛ بنابراین بازارها به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی، سهم بزرگی را در جذب گردشگر و گردش اقتصادی کیش و اشتغال ایفا می‌کنند.

البته آمار دقیقی از واحدهای صنفی کیش که تعطیل شده‌اند و یا چه تعداد کم خطر یا بی خطر هستند، منتشر نشده اما رقم صنوف تعطیل شده حدود دو هزار واحد تخمین زده می‌شود.

همچنین اگرچه برآورد دقیقی از ضرر بازاریان کیش در دست نیست اما آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۵ هزار نفر در کیش شغل خود را از دست داده‌اند.

رونق گردشگری

اگرچه ممنوعیت سفر به کیش که از ۲۸ اسفند سال گذشته اعمال‌شده بود، ‌ یکم خرداد امسال لغو و پروازها به مقصد کیش از سر گرفته شد اما برخلاف پیش‌بینی‌هایی که نسبت به اوج‌گیری سفر پس از کرونا و رشد اقتصاد گردشگری عنوان می‌شود، در شرایط فعلی این احتمال ضعیف است.

بنابراین آزادسازی پرواز به کیش و ارائه بسته‌های مسافرتی به مقصد این جزیره، نمی‌تواند به‌سرعت رونق را به سفر بازگرداند؛ ‌ زیرا آسیبی که کرونا به اعتماد عمومی مردم نسبت به بهداشتی بودن اماکن مختلف وارد کرد، در حدی هست که مسافر را مردد از انجام چنین سفری کند و برای بازگشت به روال عادی زمان بیشتری نیاز است.

دلیل دوم نیز شرایط اقتصادی مردم است که با شیوع کرونا کسب و کارهایشان را با رکود همراه شده است.

این موارد باعث شده تا اگرچه تورهای کیش باقیمتی پایین‌تر عرضه می‌شوند اما هنوز پررونق نشده‌اند. به‌طور مثال، تور ۹۵۰ هزارتومانی با اقساط پنج‌ماهه یکی از آژانس‌ها همچنان خالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.