همان‌طور که انتظار می‌رفت با اولتیماتوم جدی فیفا به فدراسیون فوتبال، هیئت رئیسه فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان از مواضع خود عقب‌نشینی محسوسی داشتند تا فوتبال ایران از خطر تعلیق و تشکیل کمیته عادی سازی  نجات پیدا کند تا مسیر برای برگزاری انتخابات سالم و بدون دخالت فراهم شود.

راه نامزدی دایی و مهدوی کیا برای ریاست باز شد

سینا سپهر/

 همان‌طور که انتظار می‌رفت با اولتیماتوم جدی فیفا به فدراسیون فوتبال، هیئت رئیسه فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان از مواضع خود عقب‌نشینی محسوسی داشتند تا فوتبال ایران از خطر تعلیق و تشکیل کمیته عادی سازی  نجات پیدا کند تا مسیر برای برگزاری انتخابات سالم و بدون دخالت فراهم شود.

*سلب حق رأی وزیر

برخلاف ادعای فدراسیون فوتبال که مدعی شده بود فیفا هیچ اولتیماتومی به ایران نداده است، صبح روز جمعه چند ساعت مانده به اتمام اولتیماتوم قانونی دبیرکل فدراسیون فوتبال از اصلاحات انجام شده روی اساس‌نامه فوتبال رونمایی کرد تا به شکل علنی شاهد عقب‌نشینی مشهود هیئت رئیسه و متولیان ورزش در وزارتخانه باشیم.

حالا برابر توصیه‌های فیفا دیگر دست دولت تا حد بسیار زیادی در جریان انتخابات فوتبال کوتاه مانده است، به شکلی که حق رأی وزیر و معاون ورزشی او به شکل کامل سلب شده است و دیگر مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش قادر نیست در انتخابات فوتبال حضور داشته باشد. معاون ورزشی وی نیز دیگر در جمع اعضای مجمع نیست و به این ترتیب دخالت دولتی‌ها در پروسه انتخابات به حداقل رسیده است!

*تالار نشین‌های ۱۰۰تایی

یکی دیگر از مواردی که از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران اصلاح شده مربوط به آیین‌نامه ثبت‌نام برای ریاست و هیئت رئیسه فدراسیون است که در اساس‌نامه ارائه شده سابقه مدیریتی ۱۰ ساله را برای ریاست فدراسیون در نظر گرفته بودند که در اصلاح جدید ۱۰ سال هم حذف شده است.

بر این اساس بازیکنانی که سابقه ملی بالایی دارند اما سابقه مدیریت ندارند هم می‌توانند برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت نام کنند. البته تعداد بازی ملی این بازیکنان باید حدود ۱۰۰ بازی برای تیم ملی کشورشان باشد.

این اتفاق می‌تواند مسیر ورود اسطوره‌های ملی پوش فوتبال ایران برای حضور در انتخابات را فراهم سازد، اتفاقی که پیش از این به واسطه مفاد عجیب و غریب اساس‌نامه امکان پذیر نبود اما حالا افراد صاحبنامی چون علی دایی، مهدی مهدوی کیا که در مجامع بزرگ بین‌المللی دارای اعتبار هستند می‌توانند در انتخابات فدراسیون فوتبال حضور پیدا کنند.

*ورود داورها

یکی دیگر از نکاتی که در اساس‌نامه فدراسیون فوتبال تأکید شده بود کاندیداهایی که قصد ثبت‌نام برای انتخابات ریاست فدراسیون را دارند باید ۱۰ امضا اعضای مجمع را داشته باشند که در اصلاحات جدید این میزان امضا به ۶ تا ۸ امضا رسیده باشد.

از نکات دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این‌است که پیش از این داوران اجازه ثبت‌نام برای ریاست فدراسیون فوتبال را نداشتند که در اصلاحات جدید این حق هم برای داوران در نظر گرفته شده است که مثل سایرین بتوانند برای انتخابات ریاست فدراسیون ثبت نام کنند. البته این بخش شامل داورانی می‌شود که تجربه بین‌المللی بالایی داشته باشند.

*تغییرات در ارکان قضایی

یکی از بزرگ‌ترین ایرادهایی که فیفا به اساس‌نامه فدراسیون فوتبال گرفته بود، انتصابی بودن ارکان قضایی فدراسیون توسط رئیس بود که در اصلاح جدید این ارکان شامل اعضای کمیته انضباطی، کمیته استیناف و کمیته اخلاق توسط مجمع انتخاب خواهند شد.

*در حال حاضر اساس‌نامه تأیید نمی‌شود

مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال، درباره حواشی اخیر این فدراسیون در اصلاح پیش‌نویس اساس‌نامه و ایرادهای فیفا به برخی از مفاد آن گفت: هفته گذشته نقطه نظرات درباره پیش‌نویس اساس‌نامه عنوان شد که با برگزاری جلساتی در هفته جاری به جمع‌بندی رسیدیم و فکر می‌کنم تا یکی، دو ساعت آینده اصلاحات مدنظر فیفا انجام و به این نهاد اعلام خواهد شد.

وی درباره حذف وزیر ورزش در اساس‌نامه جدید گفت: ما موارد مدنظر فیفا را رعایت کردیم و در این بخش مشکلی نخواهیم داشت. از وزارت ورزش تشکر می‌کنیم که با ما همراهی کردند. انتخاب رؤسای کمیته‌های قضایی و حسابرسی نیز به مجمع محول شد. در بخش ماهیت فدراسیون هم مطابق قوانین کشور عمل کردیم. قطعاً موضوعات و ایرادهای فیفا حل و فصل خواهد شد. تشکیل کمیته عادی‌سازی منتفی است و چنین خبری صحت ندارد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال همچنین درباره حذف بند ۱۰ سال سابقه مدیریت برای شرکت در انتخابات این فدراسیون به منظور تسهیل در حضور فوتبالیست‌های سابق اظهار کرد: در بخش اساس‌نامه و کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند انعطاف خوبی به خرج داده شده است. وقتی اساس‌نامه از فیفا بازگشت، ظرف یک ماه آینده به مجمع ارائه می‌شود و در صورت تأیید، مجدداً به فیفا می‌رود. در این بخش فیفا نقش مشاوره ای دارد و در حال حاضر اساس‌نامه را تأیید نمی‌کند.

نبی همچنین از احتمال برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب آسیا به صورت متمرکز خبر داد و یادآور شد: ما پیشنهادهای چهار باشگاه آسیایی خودمان را اعلام کردیم. احتمالاً رقابت‌ها به صورت متمرکز برگزار می‌شود اما در منطقه شرق به جمع بندی نرسیده اند. تاریخ نهایی این مسابقات باید در کمیته اجرایی AFC به تأیید برسد.

وی در ادامه به موضوع برگزاری لیگ اشاره کرد و از تعویق چند روزه این مسابقات خبر داد و گفت: استنباط ما این است که مسابقات هفته اول تیر برگزار شود. ما گفتیم که باشگاه‌ها زمان بیشتری داشته باشند. البته این پیشنهاد به سازمان لیگ ارائه شده و در نهایت هیئت رئیسه این سازمان تصمیم نهایی را می‌گیرد. این امتیاز را باید داشته باشیم چون منطقه سفید هستیم. قطعاً تمرینات شروع شده و مسابقات هم لازم الاجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.