بیست و هشتم آبان ماه سال گذشته روزی ابری و سرد بود. در این سوز سرما بیشتر از یک ساعت معطل شدیم تا آقایان مسئول یکی یکی از راه برسند و مراسم شروع شود. مراسم در فضایی باز برگزار شد و کلی وسیله و ماشین‌آلاتی که بیشتر سر پروژه‌های عمرانی دیده‌ایم آن روز آنجا به خط شده بود.

ساماندهی کشف‌رود؛ هیاهوی مسؤولان برای هیچ

قدس آنلاین: بیست و هشتم آبان ماه سال گذشته روزی ابری و سرد بود. در این سوز سرما بیشتر از یک ساعت معطل شدیم تا آقایان مسئول یکی یکی از راه برسند و مراسم شروع شود. مراسم در فضایی باز برگزار شد و کلی وسیله و ماشین‌آلاتی که بیشتر سر پروژه‌های عمرانی دیده‌ایم آن روز آنجا به خط شده بود. همه در آن مراسم صحبت کردند مثل خیلی از مراسم‌هایی که کلی مسئول می‌آیند و دقایق زیادی گپ می‌زنند و مردم خواسته یا نخواسته حرف‌هایشان را گوش می‌دهند! اینجا اما از مردم خبری نبود، عده‌ای مسئول و چندین خبرنگار و عکاس از رسانه‌های مختلف. باوجوداین از استاندار و شهردار گرفته تا دادیار حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان و معاون شهردار، همه حرف‌های قشنگ و امیدوارکننده‌ای در مورد یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست محیطی مشهد، خراسان رضوی و حتی کشور زدند. بلافاصله تیترهای زیباتری روی خروجی رسانه‌ها رفت و تصاویر زیادی از آغاز به کار پروژه ساماندهی کشف‌رود به فرماندهی شهرداری مشهد منتشر شد.

•         تعهدی که اجرایی نشد

اوایل سال ۹۳ بود که مطالبه‌گری‌هایی که در مورد اوضاع زیست محیطی اسفبار کشف‌رود وجود داشت به بازدید اعضای هیئت دولت از کشف‌رود انجامید و ساماندهی این رود تاریخی در دستور کار جلسه دولتی‌ها در مشهد قرار گرفت. بودجه‌ای ۱۶۰ میلیاردی برای ساماندهی مصوب شد تا آینده زیبایی برای این فاضلاب رود ترسیم شود. در آغاز، اقدام‌های خوبی صورت گرفت و قسمت‌های زیادی از بستر و حریم کشف‌رود آزادسازی شد و از شرایط گذشته‌اش نجات یافت، اما نبود بودجه و اینکه کمتر از ۱۶ میلیارد از آن ۱۶۰ میلیارد بودجه مصوب دولت به کشف‌رود رسید همه چیز را تحت تأثیر قرار داد و پروژه بعد از مدتی خوابید. مشکلات و معضلات زیست‌محیطی کشف‌رود اما در پایین‌دست باقی بود. رسانه‌ها گزارش دادند و تیتر زدند تا اینکه استاندار کرمانی خراسان رضوی نسبت به داستان کشف‌رود حساس شد. رزم حسینی خیلی زود همه آن‌هایی که دست‌اندرکار موضوع کشف‌رود بودند را بسیج کرد، جلسه‌های متعددی برگزار شد و بازدیدهایی که مجدانه از سوی شخص استاندار پیگیری می‌شد. پیگیری‌ها به فرماندهی واحدی ختم می‌شد که با پیشنهاد رزم حسینی به شهرداری مشهد واگذار شد. همه دست‌اندرکاران حوزه کشف‌رود از آب منطقه‌ای گرفته تا محیط زیست و آب و فاضلاب مشهد و استان و... با حضور شهرداری مشهد ائتلاف ۱+۷ تشکیل دادند تا اوضاع کشف‌رود با فرماندهی شهرداری پیش برود.

•         ۷ ماه و هیچ!

اکنون حدود هفت ماه از بیست و هشتم آبان ۹۸ می‌گذرد. همان روز سردی که کلی دستگاه و ادوات ساختمانی را به خط کرده بودند تا ساماندهی کشف‌رود با فرماندهی شهرداری مشهد آغاز شود. هفت ماه برای بررسی آنچه که قرار بود برای کشف‌رود بگذرد و کارهایی که در این مدت احتمالاً صورت گرفته است زمان کافی بود. سری به انتهایی‌ترین قسمت پروژه زدیم همان جایی که به نوعی بدترین شرایط را داشت و شهرداری قول داده بود از آنجا شروع به ساماندهی کند. گفته بودند موتور تلمبه‌هایی که فاضلاب موجود در کشف را به داخل مزارع پمپاژ می‌کنند جمع می‌شوند، اما کافی بود قدری گوش‌هایت را تیز کنی تا صدای غرش موتورهای دیزلی را که تعدادشان یکی دوتا هم نبود به راحتی بشنوی. از دو مرد جوانی که کنار سه دستگاه موتور تلمبه مشغول کشیدن فاضلاب کشف‌رود به داخل مزارع بودند در مورد این موتورتلمبه‌ها پرسیدیم، یکی از آن‌ها با لبخندی خاص و با لهجه‌ای شیرین پاسخ داد همین چند موتور نیستند که از کشف آب می‌کشند شاید بیشتر از ۱۰۰ موتور تلمبه باشند که در همین محدوده برای آبیاری مزارع ذرت، گندم، جو، گوجه فرنگی و... آب می‌کشند.

سؤال بعدی از او این بود که مگر کسی نظارت ندارد این فاضلاب‌ها به مزارع راه پیدا نکنند؟ مرد جوان جواب می‌دهد شما دلتان خوش است کدام نظارت کدام شخص، اینجا تا بوده همین بوده همیشه حرفش را زدند و کسی عمل نکرده چندین سال است که همین حرف‌ها زده می‌شود، اما آیا همان شده که گفته‌اند؟

با وجود شرایطی که بود و آنچه که قبلاً در خصوص کشف‌رود دیده بودیم، این جواب پاسخ قانع کننده‌ای به نظر می‌رسید!

•         فاضلاب چرمشهر همچنان میهمان کشف‌رود

فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر و ماهیتی که داشته و دارد یکی از موضوع‌های قابل توجه در حوزه ساماندهی کشف‌رود بوده که برای وقوع این اتفاق باید تکلیف فاضلاب چرمشهر معلوم می‌شد. راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب چرمشهر علاج این داستان بود. با اینکه زمان زیادی تلف شد تا سرانجام فاز یک تصفیه‌خانه فاضلاب چرمشهر پیش از سال جدید افتتاح شود، اما آنچه که در بازدید اخیر دیده شد با گذشته چندان تفاوتی نداشت! خروجی فاضلاب تصفیه‌خانه چرمشهرهمانی بود که پیش از راه‌اندازی فاز یک دیده بودیم حجم آن کمتر شده بود، اما به گفته یکی از همان دو جوانی که فاضلاب کشف را برای مزارع می‌کشیدند، حجم زیادی از فاضلاب شهرک چرمشهر شبانه به داخل کشف‌رود رها می‌شود!

در قسمتی دیگر از حاشیه کشف‌رود به چوپانی می‌رسیم که در سایه‌بانی که برای خودش درست کرده در حال استراحت است. از او در مورد اوضاع و احوال کشف‌رود می‌پرسیم و اینکه آیا گوسفندانش از آب کشف‌رود می‌خورند یا نه؟ چوپان صحبت‌هایش را با گلایه شروع می‌کند و می‌گوید: خیلی مواقع شنیده‌ام که گفته‌اند قرار است برای اوضاع کشف‌رود کاری بشود، اما هنوز که هنوز است چیزی ندیدیم. علاوه بر فاضلابی که داخل کشف‌رود از جاهای مختلف رها می‌شود هر روز تعداد زیادی تانکر را می‌بینیم که فاضلاب‌هایی را که از شهر می‌آورند، داخل کشف‌رود می‌ریزند. ما که اینجا زندگی می‌کنیم باید تاوان آن را بدهیم. همین سال گذشته حدود ۶۰ بره گله ما مرده به دنیا آمدند چون بعضی مواقع گوسفندان از آب کشف می‌خوردند و خسارت زیادی به ما وارد کرد. اکنون دیگر اجازه نمی‌دهیم گوسفندان از آب کشف‌رود بخورند چون می‌دانیم چه بلایی به سر آن‌ها خواهد آمد. او حتی به این موضوع هم اشاره می‌کند که در برخی از مزارعی که از آب کشف‌رود آبیاری می‌شوند گوجه‌فرنگی کاشت می‌شود این محصولات پس از جمع‌آوری به کارخانه رب تحویل داده و بعد از آن تبدیل به رب شده و به خورد مردم می‌دهند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.