یزد- ۴۰ درصد اشتغال ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دام‌پروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند. که متأسفانه بلایای طبیعی ازجمله خشک‌سالی، سرمازدگی، نبود ثبات قیمت در بازار محصولات و سایر مشکلات دیگر همه‌ساله این کشاورزان را متحمل خسارت‌های زیادی می‌کند.

گوجه سبزهای «ابرکوه» طعمه بلایای طبیعی شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: یکی از محصولات باغی شهرستان ابرکوه که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به استان‌های تهران، اصفهان و فارس صادر می‌شود، انواع گوجه‌سبز یا در اصطلاح عامیانه مردم استان، «آلوچه» است.

اردیبهشت و خردادماه در ابرکوه برای کشاورزان حال و هوای دیگری دارد چراکه در این ماه حاصل تلاش یک‌ساله خود را در به ثمر رساندن معروف‌ترین، مرغوب‌ترین و شاخص‌ترین محصول کشاورزی این خطه از کویر برداشت می‌کنند.

باوجوداینکه کشاورزان در طول سال در تکاپو برای تولید محصول هستند اما از نیمه اول اردیبهشت تا اواسط خردادماه، روزهای پرکارتری را نسبت به قبل سپری می‌کنند و مشغول برداشت دو محصول نوبرانه گوجه‌سبز و زردآلو می‌شوند.

شیرازی و کرجی انواع گوجه‌سبزوکتابی، مشهدی، خیاری، ممک، تخم گردی، فلکه‌ای، سلطنتی، زرقانی و خانی از ارقام زردآلوی ابرکوه هستند.

دو محصول زردآلو و گوجه‌سبز ابرکوه به‌واسطه زودرس بودن، طعم و کیفیت بی‌نظیر، مرغوبیت خود را نه‌تنها در بازارهای داخلی بلکه طی سال‌های اخیر در میان محصولات صادراتی نیز بازکرده است.

البته دهستان فراغه از توابع بخش مرکزی ابرکوه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زردآلوی استان یزد محسوب می‌شود و وجود باغات میوه فراوان، شرایط آب و هوایی آن را به یک منطقه ییلاقی تبدیل کرده است.

اما متأسفانه محصول این شهرستان به دلیل بلایای طبیعی دچار خسران شد.

کاهش ۶۰ درصدی محصول

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به پایان فصل برداشت گوجه‌سبز گفت: امسال باغداران شهرستان به علت کاهش دما در اواخر اسفندماه سال ۹۸ و وقوع توفان در اردیبهشت‌ماه گذشته دو هزار تن این محصول از ۵۰۰ هکتار برداشت کردند که این مقدار نسبت به سال زراعی گذشته ۶۰ درصد کاهش داشت.

امسال باغداران شهرستان به علت کاهش دما در اواخر اسفندماه سال ۹۸ و وقوع توفان در اردیبهشت‌ماه گذشته دو هزار تن این محصول از ۵۰۰ هکتار برداشت کردند که این مقدار نسبت به سال زراعی گذشته ۶۰ درصد کاهش داشت

مهدی غیب الهی به رسانه‌ها گفت: دلالان این میزان محصول را از باغداران خریداری و در بازار استان‌های هم‌جوار عرضه کردند.

وی خسارت ناشی از حوادث طبیعی به باغداران را شش میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: در صورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی متوسط تولید در هر هکتار به ۱۰ تن می‌رسید که امسال این عدد به چهار تن در واحد سطح کاهش داشت.

مشکلات سد راه باغداران

وی بابیان اینکه بیشترین میزان تولید مربوط به دهستان فراغه و منطقه علوی بخش مرکزی ابرکوه است،خشک‌سالی و سرمازدگی ، نبود ثبات قیمت، نبود صنایع تبدیلی و پراکندگی درختان را بخشی از مشکلات باغداران بیان کرد.

به دلیل کاهش دمای هوا از اواخر اسفند ۹۸ تا اردیبهشت‌ماه امسال براثر سرمازدگی و وزش توفان در دو مرحله ، ۵۵۰ میلیارد تومان به محصول باغ‌های زردآلو ، گوجه‌سبز و پسته ابرکوه خسارت وارد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.