سمنان- افزون بر ۱۳ سال پیش وقتی شنیده شد که شرکت سیمان بیارجمند در شرق سمنان قرار است با احداث کارخانه سیمان مشکل اشتغال جوانان را حل کرده و اقتصاد منطقه را متحول کند لذا بسیاری از مردم برای شکوفایی اقتصاد استان خود پادررکاب سرمایه‌گذاری گذاشتند اما کمتر شخصی فکر می‌کرد که پس از گذشته ۱۳ سال این طرح به سرانجامی نرسد.

سیمان بیارجمند سمنان پس از ۱۳ سال هم چنان در پیچ تولید مانده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: وقتی قرار شد شرکت سیمان بیارجمند در زمینی به مساحت هشت هکتار و با سرمایه اولیه ۱۴ میلیارد ریال احداث شود لذا در همین راستا بیش از ۴۰ هزار سهامدار حاضر به سرمایه‌گذاری در آن شدند.

این شرکت قرار بود در ابتدای فعالیت برای ۳۳۰ نفر اشتغال‌زایی کند اما دیری نپائید که با مشکلاتی ازجمله مشکلات بانکی به‌عنوان تأمین‌کننده  منابع مالی، تأمین انرژی گاز و راه دسترسی برخورد و این مشکلات افزون بر ۱۳ سال این کارخانه را بلاتکلیف گذاشت.

دلسردی سهامداران

برخورد با مشکلات مالی و عدم پیشرفت فیزیکی و نواقص خط تولید به‌تدریج موجب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران از به ثمر رسیدن این پروژه دلسرد شده و حتی از پرداخت اقساط نیز خودداری کنند و لذا این موضوع همان اندک پیشرفت فیزیکی را نیز از این شرکت گرفت و حتی تا امروز راه دسترسی به این کارخانه هموار نشده است.

بسیاری از سهامداران در این رابطه عنوان می‌کنند: وقتی شاهد هیچ پیشرفت قابل‌توجهی در دهه گذشته نبودیم لذا چگونه می‌توان انتظار داشت و یا امیدوار بود که پرداخت بیشتر پول به پیشرفت این پروژه کمک می‌کند؟

سرمایه‌گذاران معتقدند که حدود ۱۳ سال است از سرمایه‌گذاری اولیه گذشته است و حتی هنوز یک جاده برای این کارخانه آسفالت نشده است و حتی یکی نفر در این ۱۳ سال این سؤال را مطرح نکرده که تکلیف این طرح چه شد؟ چه سرانجامی خواهد داشت و تکلیف سرمایه‌های مردم چه می‌شود و اصلاً چرا برای مسئولان استان تعیین تکلیف این پروژه اهمیتی ندارد!

سرمایه‌های تعویق افتاده

در همین راستا مدیرعامل شرکت سیمان بیارجمند در خصوص علت به ثمر نرسیدن این پروژه توضیح می‌دهد:  در سال ۱۳۸۵ سهامداران این شرکت سرمایه‌گذاری که بیشتر از قشر آسیب‌پذیر این منطقه هستند با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد و این کارخانه تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

ابراهیم خسروی ، خروج سیمان از سبد حمایت از سال ۱۳۸۷ ،انحلال صندوق ذخیره ارزی و جایگزین شدن صندوق توسعه ملی را  از عوامل تأخیر این کارخانه دانست.

برخورد با مشکلات مالی و عدم پیشرفت فیزیکی این شرکت مطابق با وعده‌ها و برنامه‌های اعلام‌شده به‌تدریج موجب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران از به ثمر رسیدن این پروژه دلسرد شده و حتی از پرداخت اقساط نیز خودداری کنند

وی تحریم‌ها را برای خریدهای خارجی به‌موقع  این شرکت  مؤثر برشمرد و ادامه داد: تاکنون بانک عامل این شرکت بانک تجارت بود که دو دوره تحریم شد و نتوانستیم خریدهای خارجی را به‌موقع انجام دهیم.

وی خریدهای خارجی باواسطه را باعث افزایش بار مالی شرکت سیمان بیارجمند دانست و تأکید کرد: سهامداران به دلیل طولانی شدن زمان بهره‌برداری و تکمیل آن به دلیل تأخیر در پرداخت‌های تسهیلات ریالی و ارزی ، ناامید شدند.

وی این امر را باعث پرداخت نشدن بخشی از تعهدات مالی سهامداران عنوان کرد و افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال از ۲۸۰ میلیارد ریال  سرمایه ثبتی این شرکت تاکنون پرداخت‌نشده است.

مدیرعامل شرکت سیمان بیارجمند گفت:سهامداران بدهکار اقساط خود را نپرداخته‌اند و بر اساس قانون تجارت اگر سهامداران پس از پنج سال پرداخت سهام خود را انجام ندهند باید ماده ۳۵ برای آنان اعمال شود.

سهامداران اقساط سهام خود را پرداخت نکردند

به گفته خسروی  بیش از ۱۳ هزار نفر از سهامداران این شرکت ۱۳ سال است که اقساط سهام خود را پرداخت نکردند .

وی بابیان اینکه برابر قوانین بانک مرکزی این افراد باید علاوه بر اصل پول سهام جرائم ماده ۳۵ قانون را هم پرداخت کنند ، تأکید کرد: این جرائم از اصل پول سهام هم بیشتر خواهد شد.

وی افزود: به‌تازگی بانک ملی با پیگیری‌های مسئولان استان سمنان و کشور به همراه بانک صنعت و معدن، برای تأمین منابع تکمیلی این شرکت وارد شدند.

مدیرعامل شرکت سیمان بیارجمند تصریح کرد: هرچند که مصوبات سفرهای مسئولان استانی و کشوری برای تأمین آب ،برق و گاز و زیرساخت‌های لازم این شرکت وجود دارد، منابع داخلی دستگاه‌های اجرایی برای اجرای این مهم کفایت نمی‌کند.

خسروی تأکید کرد : استفاده از امکانات موجود شرکت سیمان بیارجمند برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در کاهش هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی بسیار مؤثر است.

تلاش برای رفع مشکلات

فرماندار شاهرود هم دراین‌باره گفت: بنا به دستور استاندار سمنان و پیگیری دیگر مسئولان ، مشکلات اعتباری برای راه‌اندازی کارخانه سیمان بیارجمند از طریق بانک‌های ملی و تجارت رفع شد و ۴۰ هزار سهامدار آن را امیدوار کرد.

نادر فخری در حاشیه نشست رفع موانع راه‌اندازی کارخانه سیمان بیارجمند افزود: تأخیر درراه اندازی این کارخانه موجب نگرانی و اعتراض مردم شده بود.

وی بابیان اینکه این نشست برای رفع مشکلات زیرساختی دستگاه‌های خدمات رسان با حضور مسئولان شهرستان و استان سمنان تشکیل شد، تصریح کرد: با حضور این مدیران مشکلات بررسی و تا حدود زیادی موانع رفع شد.

فخری ادامه داد: برای ساخت راه دسترسی این مجموعه در سفر رئیس‌جمهوری به شاهرود مبلغ ۶۰ میلیارد ریال مصوب شد.

به گفته وی ، برای ساخت جاده ۷.۵ کیلومتری این کارخانه  تاکنون تنها ۱۰ میلیارد ریال تخصیص‌یافته است که مسئولان شهرستان باید امسال پیگیر بقیه مبلغ مصوب باشند.

معاون استاندار سمنان ادامه داد: قرارداد آسفالت ۲.۵ کیلومتر راه از محل کارخانه به سمت جاده با پیمانکار منعقدشده و این عملیات تا آخر خردادماه به پایان می‌رسد.

فخری بابیان اینکه این کارخانه به ۱۳ هزار مترمکعب در ساعت گاز نیاز دارد، تأکید کرد: با قول مساعد مدیرعامل این شرکت  تا سال آینده گام نخست این کارخانه راه‌اندازی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.