یزد - مدیر کل محیط زیست استان یزد گفت : توسعه نا متوازن معادن و استقرار صنایع آلاینده در برخی از محورها ، ازمهمترین چالشهای محیط زیست در استان است .

توسعه نامتوازن معادن و صنایع آلاینده مهمترین چالش های محیط زیست یزد است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، نیره پورملایی پیش ازظهرشنبه در دهمین نشست خبری آنلاینی که به مناسبت هفته محیط زیست توسط خانه مطبوعات استان یزد برگزارگردید در پاسخ به سوال خبر نگار قدس آنلاین درخصوص مهمترین چالش های زیست محیطی استان گفت : توسعه نا متوازن معادن بدون رعایت موارد زیست محیطی و استقرار صنایع  آلاینده در برخی ازمحورهای استان ، بنا به دلایلی که در گذشته انجام  گرفته از مهمترین چالشهای محیط زیست استاناست.

مدیر کل محیط زیست استان تصریح کرد : درمورد استقرار این صنایع هم مشکلاتی وجود دارد  که همه عوامل باید یاریگر محیط زیست باشند و رعایت همه جوانب به تنهایی ازعهده محیط زیست بر نمی آید واگر این واحدها بتواند استاندارهای بین المللی را رعایت کنند می توانند برای محیط زیست و شهروندان کم خطر باشند و متاسفانه با توجه به این استقرار صنایع آلاینده در این محور بیشترین گلایه و نارضایتی شهروندان ازآلودگی این محوراست.

وی با بیان اینکه  آماردقیقی از بهره وری ها ی غیر اصولی معادن در دست نسیت افزود : این سازمان فقط بر مناطقی که تحت پوشش سازمان حفاظت از محیط زیست استان است نظارت دارد و بسیاری از معادن بدون رعایت موارد زیست محیطی و برداشت های غیر مجاز شروع به فعالیت می کنند و بسیاری از این معادن به جاده دسترسی ندارند و از عوامل بوجود آرودنده ریزگردها د رمنطقه هستند .

پورملایی در خصوص فعالیت معدن دره زرشک استان هم که درسالهای اخیر حواشی زیادی را به دنبال داشته خاطر نشان ساخت : یزد یک استان معدنی و صنعتی بوده با قاطعیت تمام اعلام می دارم این معدن هیچ گونه مجوزی از سوزی سازمان محیط زیست دریافت نکرده است.

این مسئول در خصوص آتش سوزی جنگل ها در این فصل گفت : ۹۰درصد از این آتش سوزی ها به دست عوامل طبیعی صورت می گیرد بخصوص اینکه درزمان تعطیلات با آتش روشن کردن و با توجه به گرمی هوا، این امکان وجود دارد که آتش سوزی درجنگلها رخ بدهد و یکی از دغدغه های ما در حفاظت از جنگلهای استان مهار آتش سوزی ها  است و با توجه به امکانات کمی که داریم ولی با کمک محیط بانان و خود مردم  اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده ایم . 

 پور ملایی تصریح کرد: پروسه نجات یوز آسیایی، درغالب طرح ملی دنبال می شود و استان یزد در این حوزه تابع تصمیمات کشوری است که اقدامات اخیر سازمان  محیط زیست کشور در این رابطه در استان سمنان نتیجه بخش بوده وامیدواریم شاهد احیای این ذخیره ژنیتیکی در دیگر زیستگاههای این گونه جانوری از جمله یزد و خراسان باشیم. 

 وی افزود: هم اکنون مهمترین تهدید برای گونه یوز آسیایی، درحال انقراض تخریب زیستگاهای آن و عواملی مانند تصادفات جاده ای است ولی ما می توانیم همچون بسیاری از کشورهای دنیا از طریق استاندارد سازی جاده ها و سایر مداخلات انسانی در زیستگاه ها بتوانیم شاهد کمترین تلفات در حوزه حیات وحش باشیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.