استاد حوزه و دانشگاه با استناد به آیه شریفه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» گفت: امام رضا(ع) ولی نعمت فقط خراسانی‌ها و ایرانی‌ها نیست بلکه ولی نعمت تمام انسان‌ها و بلکه ولی نعمت تمام موجودات عالم هستی است.

امام رضا(ع) می‌تواند تمام مردم را به مقام رضا برساند/امام هشتم، ولی‌نعمت همه عالم هستی است نه فقط ولی‌نعمت ایرانی‌ها

حجت الاسلام حسین دست پروری استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به شرح برخی از القاب و صفات امام رضا(ع) که متضمن برخی مناقب و فضایل ایشان است پرداخت و گفت: نام حضر رضا(ع) علی است؛ خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایدإِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ» همانا عدد ماههای سال نزد خدا در کتاب (تکوین و تشریع) خدا دوازده ماه است از آن روزی که خدا آسمان و زمین را بیافرید و از آن دوازده ماه چهار ماه ماه‌های حرام است(توبه/۳۶).

حرمت ویژه امام رضا(ع)

حجت الاسلام دست پروری افزود: ظاهر این آیه در ارتباط با دوازده ماه سال است که چهار ماه آن اعم از رجب، ذیقعده، ذیحجه و محرم ماه‌های حرام هستند اما ائمه علیهم السلام در تأویل این آیه شریفه فرموده‌اند که تعداد ماه‌هایی که در آسمان ولایت و امامت است و زمینه ساز هدایت و راهنمایی مردم به سوی سعادت است، ۱۲ ماه برابر با ۱۲ امام و حجج الهی است، اما مقصود از چهار ماه حرام، این است که از ۱۲ امام ۴ امام حرمت ویژه‌ای دارند، به این جهت که نام ایشان از نام خداوند مشتق شده و نامشان علی است؛ اولین امام علی بن ابیطالب(ع)، دومین امام، حضرت سجاد(ع)، سومین امام علی بن موسی‌الرضا(ع) و چهارمین آنها امام هادی(ع) است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یکی دیگر از فضایل امام علی بن موسی‌الرضا(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) در حالی که به امام کاظم(ع) که طفل خردسالی بودند اشاره می کردند به راوی می‌فرماید: غوث هذه الامة و غیاثها یعنی فریادرس و پناه این امت از نسل این فرزندم است که مقصود ایشان امام رضا(ع) است. بنابراین یکی دیگر از القاب امام هشتم غوث هذه الامة و غیاثهاست. در زیارت آل یاسین می‌خواینم: الغوث و الرحمة الواسعة وعدا غیر مکذوب، غوث و فریادرس و پناهگاه عنوان امام رضا علیه السلام و امام زمان(عج) است.

وی با بیان یکی دیگر از ویژگی‌ها و مناقب امام رضا(ع) گفت: در بین مسلمان‌ها کسانی که به ولایت اهل البیت علیهم السلام اعتقاد دارند، در بین آنها یک امامی گمراه، سه امامی گمراه، چهار امامی گمراه، شش امامی گمراه و هفت امامی گمراه داریم اما کسانی که امام هشتم علیه السلام را به عنوان امام قبول دارند، از لحاظ اعتقادی به تمام ائمه علیهم السلام اعتقاد دارند و از مسیر ولایت منحرف نیستند و دوازده امامی هستند.

توسل به امام هشتم می‌تواند تمام افراد را به مقام رضا برساند

حجت الاسلام دست پروری در ادامه تأکید کرد: تمام صفات و مناقبی که در وجود مبارک پیامبر اکرم و سایر ائمه علیهم السلام وجود دارد، در امام رضا علیه السلام هم وجود دارد، اما ایشان القابی دارند که ذکر این القاب ذکر فضایل آن امام همام نیز محسوب می‌شود. یکی از این القاب رضاست. از امام جواد(ع) در مورد این لقب سؤال شد، ایشان فرمودند: از آن جهت که خداوند، پیامبر و ائمه علیهم السلام از ایشان راضی بودند. سؤال شد مگر خدا و پیامبر از دیگر امامان راضی نبودند؟ فرمودند: آری راضی بودند، اما دشمنان از آنها راضی نبودند، سلوک و رفتار امام رضا(ع) به گونه‌ای بود که حتی دشمنان هم از ایشان راضی بودند. در ارتباط با موضوع رضایت از امام رضا(ع) یک نکته در صلوات خاصه حضرت وجود دارد؛ همانطور که معروف و مشهور است اگر کسی مریض داشت به امام کاظم(ع) متوسل شود، اگر قرض و بدهکاری داشت به امام جواد(ع) متوسل شود و اگر دشمن داشت به امیرالمؤمنین(ع) متوسل شود، در ارتباط با علی بن موسی الرضا(ع) نیز گفته‌اند که اگر کسی می‌خواهد موجودی را از خود راضی کند واسطه جلب رضایت امام رضا(ع) است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در زیارت خاصه می‌خوانیم: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الَّذِی ارْتَضَیْتَهُ وَ رَضَّیْتَ بِهِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِکَ خدایا درود فرست بر علی بن موسی، که او پسندیدی، و به وسیله او هرکه را از آفریدگانت خواستی، خشنود ساختی. بنابراین کسانی که رضایت خداوند و پیغمبر را می‌خواهند و به دنبال رضایت پدر و مادر و اطرافیان خود هستند، متوسل به حضرت(ع) بشوند. برخی علما می‌گویند از این جهت که امام هشتم خود به مقام رضا رسیده است ایشان را رضا ننامیده اند، بلکه از آن جهت است که می‌تواند تمام افراد را به مقام رضا برساند و این از فضایل و مناقب ویژه ایشان است.

ثامن الحجج ولی نعمت تمام عالم هستی است

وی ادامه داد: از جمله دیگر القاب حضرت رضا زکی به معنی پاکیزه، صدیق به معنای راستی و درستکاری، امام رئوف و عالم آل محمد است؛ امام کاظم(ع) به فرزندانشان می فرمودند علی عالم آل محمد است. یکی از ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) که در بعد اجتماعی می‌گنجد اینکه خلفای عباسی نوعاً افراد بی بند و بار، عیاش و خوش گذران بودن اما مأمون از نظر علمی جایگاه خوبی داشت و بر همین جهت حضرت را هم بیشتر آزار می‌داد؛ به گونه‌ای که از اقصی نقاط جهان دانشمندان را جمع‌آوری می‌کرد تا در مناظره با امام رضا(ع) ایشان را آزار دهند، امام هیچ جلسه و مناظره ای برگزار نشد مگر آنکه پاسخ تمام آنها را داد و حتی دانشمندان مسیحی و یهودی اذعان کردند که حضرت از خود آنها بر تورات و انجیل مسلط تر است.

حجت الاسلام دست پروری در پایان گفت: در مورد اهل بیت علیهم السلام در زیارت جامعه کبیره آمده است: سَرورانم ! ستایش شما را نمی‌توانم برشمُارم و با مدح ، به [ حقیقت ] و ژرفای شما نمی‌رسم و با توصیف ، منزلت شما را نمی‌توانم بیان کنم. در مورد کرامات و معجزات رضویه شواهد بسیاری ذکر شده است. در ارتباط با اینکه گفته می شود امام رضا علیه السلام ولی نعمت ما ایرانی‌ها هستند، در زیارت جامعه کبیره یکی از القابی که برای اهل بیت علیهم السلام ذکر شده اولیاء النعم به معنای ولی‌نعمت‌هاست. تمام هستی برای به کمال رسیدن و انسان های کامل خلق شده است. حضرت رضا(ع) یک انسان کامل به تمام معناست، بنابراین خداوند تمام نعمت‌ها را به خاطر این بزرگواران خلق کرده است. خداوند می‌فرماید: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» تمام نعمت‌ها به وجود ائمه علیهم السلام کامل می‌شوند و اولیای نعم ایشان هستند؛ بنابراین امام رضا ولی‌نعمت فقط خراسانی‌ها و ایرانی‌ها نیست بلکه ولی نعمت تمام انسان‌ها و بلکه ولی‌نعمت تمام موجودات عالم هستی هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.