با وجود پایان محدودیت حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی از امروز، بیشتر دانشگاه‌های خراسان رضوی اعلام کرده‌اند، کلاس‌ها و امتحانات پایان ترم را به شیوه مجازی برگزار خواهد کرد.

آخرین وضعیت بازگشایی دانشگاه‌های خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، در حالی‌ که ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا بازگشایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی را از امروز، ۱۷ خرداد، بلامانع اعلام کرده، اما بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،   دانشگاه‌ها با توجه به شرایط خود می‌توانند نحوه برگزاری کلاس‌ها و امتحانات پایان ترم را تعیین کنند. بر این مبنا، بسیاری از دانشگاه‌های خراسان رضوی اعلام کردند که با توجه به وضعیت شیوع کرونا در این استان،  کلاس‌ها و امتحانات پایان ترم را به شیوه مجازی برگزار خواهند کرد.  

دانشگاه فردوسی مشهد

بر اساس اعلام معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، کلاس‌های درس در کلیه رشته‌ها و  مقاطع تحصیلی تا پایان نیمسال جاری به صورت الکترونیک و طبق روال جاری برگزار می‌شود. خوابگاه‌ها و غذاخوری‌های دانشجویی نیز به منظور پیشگیری از شیوع ویروس و حفظ سلامت دانشجویان همچنان تعطیل است.

همچنین، به دانشجویان تحصیلات تکمیلی که آماده دفاع هستند، توصیه شده به صورت الکترونیک و طبق شیوه‌نامه ابلاغی مدیریت تحصیلات تکمیلی، از پایان نامه خود دفاع کنند. در صورتی که برگزاری دفاع به شکل حضوری ضروری تشخیص داده شود، دانشجو می‌تواند با تایید استاد راهنما و معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه، جهت برگزاری دفاعیه به صورت محدود (صرفاً در محدوده تاریخ برگزاری دفاعیه) از خوابگاه استفاده کند.

امکان حضور دانشجویان جهت رفع اشکال، درسی، مشاوره با استاد راهنما و موارد مشابه با هماهنگی استاد مربوطه، بدون استفاده از خوابگاه وغذاخوری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

فریبرز ثمینی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز خبر داد: بر اساس آخرین مصوبه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برخی از امتحانات پایان ترم دانشجویان به‌صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود و این مهم شامل تمامی امتحانات نمی‌شود، در حالیکه مصوبه قبلی برگزاری تمامی امتحانات به‌صورت حضوری بود و تصمیم اخیر در راستای حفظ سلامت دانشجویان، اساتید، کارکنان و عوامل برگزاری امتحانات گرفته شد.

وی عنوان کرد: آغاز برنامه‌های آموزشی از ۱۷ خرداد بوده و برنامه‌ریزی زمان برگزاری امتحانات هم به‌گونه‌ای است که از هم‌اکنون تا پایان مرداد ماه ۹۹ باشد و به‌صورت رشته‌به‌رشته و دانشکده‌به‌دانشکده خواهد بود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

ستاد آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: امتحانات نیمسال دوم طی چهار هفته از تاریخ ۱۳۹۹.۰۳.۲۴ تا  ۱۳۹۹.۰۴.۱۹ برگزار می شود. به منظور جلوگیری از سفرهای بین شهری، دانشجویان فاقد منع آموزشی با ثبت نام در سایت azmoon۹۹.iau.ac.ir از روز شنبه ۱۷ خردادماه و کسب موافقت از ستاد طرح تعاون آزمون می توانند در واحد محل زندگی خود آزمون دهند. تعداد جلسات برگزاری امتحانات در هر روز چهار نوبت از ساعت ۱۰-۸، ۱۳-۱۱، ۱۶-۱۴، ۱۹-۱۷ خواهد بود.

همچنین امتحانات دوره دکتری تخصصی می‌تواند بر مبنای آزمون شفاهی برخط به تشخیص استاد راهنما و هماهنگی با آموزش واحد برگزار شود. در کلاس‌های ترکیبی از مقاطع ارشد و دکتری با لحاظ تعداد دانشجویان تا ۱۰ نفر بر مبنای آخرین لیست حضور و غیاب، امتحان به روش برشمرده شده مجاز است. ضبط آزمون شفاهی برخط لازم است. در شهرهایی که در بازه آزمون وضعیت قرمز را داشته باشند اجرای امتحان حضوری مجاز نمی باشد.

در این اطلاعیه آمده است: برای حضور دانشجویان رشته دندانپزشکی با اولویت دانشجویان مقطع دکتری تخصصی و دانشجویان سال آخر، باید برنامه‌ریزی و به نحوی اقدام شود که آموزش سایر دانشجویان و انجام آموزش‌های عملی به خصوص در مواردی که مستلزم انجام کار درمانی با بیمار است به صورت گروهی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به نوبت در دانشگاه حضور یابند.

دانشجویان مقطع کارشناسی چنانچه بتوانند در خصوص کارآموزی در عرصه از بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی شهر محل سکونت خود که مورد تایید دانشکده است، پذیرش اخذ کنند، برگزاری کارآموزی با هماهنگی واحد مبدأ با واحد دانشگاهی شهر محل سکونت (جهت نظارت) بلامانع خواهد بود.

گذراندن دوره کارآموزی دانشجویان رشته دامپزشکی، در صورت ارائه با تقاضای شخصی و کسب مجوز از کلینیک یا بیمارستان مورد تایید سازمان دامپزشکی در شهر مورد تقاضا بلامانع خواهد بود.

در خصوص آن دسته از دانشجویانی که حائز شرایط اخذ رساله/پایان نامه و آزمون جامع دوره دکتری تخصصی بوده و تاکنون موفق به ثبت آن نشده اند، با تایید گروه و آموزش واحد دانشگاهی و رعایت سایر ضوابط و مقررات آموزشی ثبت آنها امکان پذیر است.

دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی

در اطلاعیه این دانشگاه آمده است: فعلاً نیازی به حضور فیزیکی دانشجویان در محیط دانشگاه نیست. به اطلاع کلیه دانشجو معلمان گرامی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی می‌رساند، کلاس‌های درسی و آموزش دانشجویان همچنان به صورت غیرحضوری و مجازی ادامه خواهد یافت و با توجه به شرایط موجود فعلاً نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان در محیط دانشگاه نیست. لذا از کلیه دانشجومعلمان عزیز تقاضا می‌شود از مراجعه به دانشگاه خودداری نمایند و منتظر اطلاعیه‌های بعدی که از طریق سایت پردیس شهید بهشتی منتشر خواهد شد، باشند.

دانشگاه صنعتی سجاد

با تصمیمات شورای آموزشی دانشگاه در روز یکشنبه ۱۱خرداد، نحوه اتمام دروس و امتحانات به شرح ذیل است: کلیه دروس نظری، که به صورت مجازی در حال برگزاری است، تا پایان هفته پانزدهم آموزشی به صورت مجازی پایان خواهد یافت.

همچنین، هفته شانزدهم آموزشی به صورت حضوری در محل دانشگاه و صرفا جهت رفع اشکال برگزار خواهد شد. حضور دانشجو در این هفته اختیاری است. با توجه به مجوز فعلی بازگشایی دانشگاه‌ها، امتحانات به شیوه حضوری از تاریخ شنبه ۱۴تیر و در ۱۳روز کاری با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. در صورت لغو این مجوز، تدابیر لازم برای برگزاری آزمون مجازی در نظر گرفته خواهد شد.

حداقل زمان امتحان ۳۰دقیقه و حداکثر زمان امتحان ۹۰دقیقه (به منظور جلوگیری از ازدحام دانشجویان) خواهد بود. امتحانات هر روز در سه جلسه در ساعت‌های ۸، ۱۰:۳۰ و ۱۳برگزار خواهد شد.

با توجه به محدودیت ارائه شده و به منظور حفظ سلامتی دانشجویان و اساتید شکل برگزاری باید طوری باشد که با حداقل زمان حضور و ازدحام جمعیت در کلاس‌ها همراه باشد. لذا باید حداکثر استفاده از بستر مجازی برده شود و صرفا فعالیت‌هایی که امکان انجام آن بصورت مجازی نیست بصورت حضوری برنامه ریزی گردد.

هنوز هیچ مجوزی برای برگزاری کلاس‌های تربیت بدنی داده نشده است. لذا شروع این دروس در صورت صدور مجوز به بعد از امتحانات موکول خواهد شد.

دانشگاه صنعتی قوچان

در اطلاعیه این دانشگاه آمده است: کلاس‌ها و امتحانات ترم جاری (بجز دروس کارگاهی و تربیت بدنی) همچنان به صورت مجازی برگزار خواهند شد،  به دلیل افزایش مبتلایان به بیماری در روزهای اخیر، امکان بازگشایی خوابگاه‌ها وجود ندارد، قابل ذکر است دانشجویانی که واحد پروژه/پایان‌نامه دارند، بصورت محدود و با هماهنگی با استاد راهنما می‌توانند از ۱۷ خرداد جهت انجام امور پژوهشی به دانشگاه مراجعه داشته باشند.

 دروس کارگاهی و تربیت بدنی و همچنین امتحانات آن‌ها در شهریور ماه بصورت حضوری/نیمه حضوری برگزار خواهند شد.

دانشگاه حکیم سبزواری

بر اساس صورتجلسه شورای آموزشی دانشگاه حکیم سبزواری موارد زیر به تصویب رسیده است:

امتحانات با ۲ هفته تاخیر از ۳۱ خردادماه تا ۱۲ تیرماه برگزار و نمرات حداکثر تا ۳۰ مردادماه ۹۹ اعلام، ثبت و تایید نهایی گردد.

بازه زمانی برگزاری کلاس‌های دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی که امکان برگزاری آن‌ها به صورت مجازی یا سایر روش‌ها به تشخیص استاد و گروه آموزشی وجود نداشته باشد، ۱۵ تا ۲۷ شهریورماه ۹۹ تعیین شد و مقرر گردید که نمرات این دروس حداکثر تا ۳۱ شهریورماه ثبت و نهایی گردد.

همچنین تاریخ تحویل پروژه برای نیمسال اول ۹۹-۹۸، ۳۱ شهریور ۹۹، برای نیمسال دوم ۹۹-۹۸، ۳۰ دی ۹۹ و برای تابستان ۹۹، ۳۰ بهمن ۹۹ تعیین گردید.

دانشگاه نیشابور

در جلسه شورای آموزشی این دانشگاه در روز سه شنبه مورخ ۶ خرداد که با محوریت تصمیم گیری در خصوص بازگشایی کلاس‌های دانشگاه برگزار شد، بر لزوم حفظ سلامت و ایمنی دانشجویان در مقابل ویروس کرونا تاکید شد. تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه به شرح ذیل است:

 پایان کلاس‌ها ۵ تیرماه ۹۹ و برگزاری امتحانات دروس تئوری بصورت مجازی و در بازه ۷ تیرماه لغایت ۱۹ تیرماه بر اساس برنامه اعلام شده از طرف آموزش است.

 بازه برگزاری رفع اشکال حضوری با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی از ۱۷ تا ۲۷ خرداد ۹۹ خواهد بود،  حضور دانشجویان در این کلاس‌ها اختیاری است و هیچگونه خدمات دانشجویی شامل اسکان، سلف، سرویس و...  بدلیل وجود ویروس کرونا ارائه نمی‌شود.

با توجه به شرایط خاص این ترم و مساعدت دانشگاه، درصورت مشروطی در نیمسال جاری، دانشجو می‌تواند در ترم آینده علاوه بر ۱۴ واحد، حداکثر تا دو درس اضافه تئوری یا عملی نیز اخذ کند.

موسسه آموزش عالی تابران مشهد

با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، ابلاغیه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پیرو تصمیمات اتخاذ شده توسط دانشگاه منتخب استان (فردوسی مشهد)، شورای آموزشی موسسه آموزش عالی تابران مصوب نمود: کلاس‌های آموزشی به شکل مجازی تا ۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت و کلاس‌های جبرانی مجازی نیز به صلاحدید استادان، تا ۲۹ خرداد ماه در کنار کلاس‌های عادی، اطلاع رسانی و برگزار خواهد شد.

امتحانات پایان ترم به صورت غیر حضوری (مجازی)، از تاریخ ۷ تیر ماه لغایت ۱۹ تیرماه به مدت دو هفته، با استفاده از روش‌های متنوع که استادان انتخاب خواهند کرد، برگزار خواهد شد، نمرات دروس نظری به صورت ترکیبی از ارزشیابی مستمر در طول ترم (۸ تا ۱۰ نمره) و امتحانات مجازی دو هفته تیر ماه (۱۰ تا ۱۲ نمره)، است.

موسسه آموزش عالی شاندیز مشهد

این دانشگاه امتحانات پایان‌ترم دروس نظری نیمسال جاری بصورت غیرحضوری (مجازی)، از تاریخ ۳ تیرماه تا ۲۳ تیرماه به مدت سه هفته برگزار خواهد کرد. لذا دانشجویان از ۱۳ خرداد تا تاریخ ۲۵ خرداد، جهت دریافت کارت امتحانات باید نسبت به ارزشیابی و تاییدیه مالی در پورتال آموزشی اقدام کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.