مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد افراد مبتلا به کرونا در خراسان رضوی در حال افزایش بوده و روند ابتلا به این ویروس در استان رشد روز افزون دارد. نتیجه حدود ۱۷ درصد از نمونه گیری هایی که روزانه در مشهد انجام می شود مثبت است.

روند افزایشی ابتلا به کرونا در خراسان رضوی / ۱۷ درصد از افراد نمونه گیری شده در مشهد به کرونا مبتلا هستند / نشانی مراکز انجام آزمایش ابتلا به کرونا در استان

دکتر حمیدرضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: بیماریابی و شناسایی افرادی که مبتلا به کرونا هستند به صورت مستمر در استان در حال انجام است. با توجه به آمار بدست آمده از آزمایشات، شاهد رشد ابتلا به کروناویروس در استان هستیم که این موضوع نگرانی های زیادی را به همراه دارد.

وی افزود: افراد بسیاری هستند که هیچ علامتی مبنی بر ابتلا به کرونا نداشته و حال عمومی آنها خوب و مناسب است و یا حتی ممکن است علائم بسیار خفیفی داشته و به همین جهت نیازی نمی بینند که به بیمارستان مراجعه کنند. با انجام آزمایشات مربوط به این گروه از افراد جامعه مشاهده می شود که ابتلا به کرونا در این قشر بسیار زیاد شده است.

وی اظهار کرد: به محض اینکه فردی مبتلا به کرونا تشخیص داده شود، تیم های بهداشتی به منزل شخص مبتلا مراجعه کرده و از خانواده او نیز آزمایش گرفته می شود. توصیه ها و نکات بهداشتی به این افراد ارائه شده و مبتلایان در قرنطینه های خانگی قرار می گیرند.

دکتر رحیمی بیان داشت: نکته بسیار مهم این است که ویروس کرونا به صورت خفته در حال جابجایی در سطح شهر است. رعایت فاصله گذاری اجتماعی، بهداشت فردی و استفاده از ماسک و انجام دستورالعمل های بهداشتی مهمترین اصولی هستند که می توانند در مقابل انتقال روزافزون ویروس و ابتلا به کرونا مقاومت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل کاهش آسیب رسانی کرونا و بدحالی و فوت مبتلایان به این ویروس به رغم افزایش ابتلا به آن، چیست، اذعان کرد: طبق گفته هایی که در مجامع علمی صورت می گیرد به نظر می رسد یکی از دلایل کمتر شدن آسیب های کرونا نسبت به گذشته، کاهش قدرت این ویروس در انتقال از یک بدن به بدن دیگر است. به عبارت دیگر این احتمال وجود دارد که ویروس اولیه قدرت بسیار زیادی داشته اما با ورود به بدن یک قربانی و انتقال به قربانیان دیگر قدرت آن کاهش یافته و مخاطراتش کمتر می شود. البته این مورد همیشگی نیست و در برخی از موارد عکس آن اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: اما کاهش آسیب رسانی و بستری مبتلایان مورد تایید است هر چند که این رویه متوقف نشده اما نسبت به گذشته تعداد کمتری را شامل می شود و همچنین در روزهای اخیر هیچ گونه مورد فوتی در مشهد مشاهده نشده است.

وی تاکید کرد: نباید تضعیف ویروس در انتقال به بدن های دیگر را اینگونه تصور کرد که برای تمامی اقشار جامعه کم خطر است. افرادی که بیماری های زمینه ای مانند قلبی، ریوی، دیابت، نقص ایمنی دارند یا به هر دلیلی دارویی استفاده کرده که منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود با ابتلا به کرونا در معرض خطر بسیار بیشتری نسبت به سایرین قرار دارند.

وی ابراز داشت: افرادی که کرونایی شده اما هیچ علامتی نداشته و در سطح شهر در حال تردد هستند بیشتر از اینکه برای خود خطری ایجاد کنند برای افرادی که بیماری زمینه ای دارند خطرناک هستند. چون این مبتلایان هیچ علامتی مبنی بر کرونایی بودن نداشته و افراد دیگر هم به دلیل ظاهر سالم شان، اعتماد کرده و آنها را در زندگی روزمره خود می پذیرند. به همین دلیل لازم است که حتی افرادی که نشانه خاص از ابتلا به کرونا نداشته و یا نشانه های خفیف مانند سرفه دارند نیز به مراکز تشخیص کرونا مراجعه نمایند.  

وی در خصوص میزان افرادی که روزانه در مشهد به کرونا مبتلا می شوند گفت: به صورت متوسط در مشهد روزانه از حدود ۴۰۰ نفر تست کرونا گرفته می شود که نتیجه ۶۰ تا ۷۰ نفر از آنها یعنی حدود ۱۷ درصد از نمونه گیری ها، مثبت می شود. به عبارت دیگر روزانه در مشهد حدود ۷۰ نفر ابتلای جدید به کرونا شناسایی می شود.

 مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: یکی از دلایلی که آمار مبتلایان نه تنها در خراسان رضوی بلکه در تمام ایران در حال افزایش است این است که اکنون آزمایشات ونمونه گیری های زیادتری نسبت به قبل صورت می گیرد. در گذشته تنها از بیماران بدحال و بستری شده در بیمارستان تست گرفته می شد اما مدتی است که از عموم جامعه و حتی افرادی که نشانه خاصی از ابتلا به کرونا ندارند آزمایش صورت می گیرد و به همین دلیل شناسایی افراد مبتلا افزایش پیدا می کند.

دکتر رحیمی در خصوص این پرسش که اشخاصی که به سلامت خود و عدم ابتلا به ویروس مشکوک هستند چه اقدامی باید انجام دهند بیان داشت: ۳۴ مرکز جامع خدمات سلامت در سطح خراسان رضوی به صورت ۱۶ ساعته در حال فعالیت هستند که به صورت رایگان از مردم تست کرونا می گیرند. مردم می توانند مطابق جدول طراحی شده به مراکز مربوط مراجعه کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.