ارومیه- در آذربایجان غربی شهرستان خوی را می‌توان قطب تولید گل محمدی دانست که همانند سطح کشور، این محصول نتوانسته به جایگاه طلایی و ارزشمند خود دست پیداکرده و برای اقتصاد کشاورزی استان تعیین‌کننده باشد.

ترنم صادرات  با رایحه خوش گل محمدی/گیاهان دارویی جایگزین مناسبی برای دریاچه ارومیه

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: آذربایجان غربی را می‌توان یکی از استان‌های مستعد برای کشت گل محمدی دانست محصولی که در صورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی می‌تواند تبدیل به محصولی طلایی در حوزه کشاورزی شود.

گل محمدی به‌ عنوان یک محصول کم آبر و پرسود می‌تواند با جایگزین شدن به‌ جای محصولات پرآب بر همچون چغندرقند در شرایط احیای دریاچه ارومیه بسیار ثمربخش باشد و کشت گسترده این محصول در آذربایجان غربی سبب اشتغال‌زایی برای قشر جوان، سوددهی به کشاورزان و در نتیجه برند سازی برای استان با توجه به هم‌مرز بودن با کشورهای همسایه می‌شود.

درحالی‌که استفاده از صنایع تبدیلی و تولید محصولات جانبی از گل محمدی می‌تواند ارزش‌افزوده فراوانی داشته و ‏نسخه شفابخشی برای اقتصاد کشور باشد، هم‌اکنون در سراسر کشور ‏با بی‌توجهی به این نوع صنایع، بیشتر بر روی فروش گل محمدی تازه و در بهترین حالت به تولید گلاب از آن تمرکز شده است.

این امر در حالی است که با تولید اسانس از گل محمدی و بهره‌گیری از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی، غذایی و حتی صنایع داروسازی می‌توان استفاده مطلوب‌تری از این محصول گیاهی کرده و ارزش‌افزوده آن را به چند برابر حالت کنونی تبدیل کرد.

خاستگاه گل محمدی در آذربایجان غربی

مدیر جهاد کشاورزی خوی بابیان اینکه این شهرستان یکی از خاستگاه‌های گل محمدی و قطب اول تولید این محصول در آذربایجان غربی است اظهار می‌کند: در صورت اتخاذ سیاست‌های مناسب می‌توان این شهرستان را به قطبی برای صادرات این محصول تبدیل کرد.

علی‌اصغر امینی بابیان اینکه سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خوی طی سال جاری نسبت به سال گذشته به میزان ۳۰ درصد افزایش‌یافته است ادامه می‌دهد: از ۸۰ درصد محصول گل محمدی خوی، گلاب استحصال و بقیه در صنایع شیرینی سازی و تهیه مربا مصرف می‌شود.

گل محمدی به‌ عنوان یک محصول کم آبر و پرسود می‌تواند با جایگزین شدن به‌ جای محصولات پرآب بر همچون چغندرقند در شرایط احیای دریاچه ارومیه بسیار ثمربخش باشد و کشت گسترده این محصول در آذربایجان غربی سبب اشتغال‌زایی برای قشر جوان، سوددهی به کشاورزان و در نتیجه برند سازی برای استان با توجه به هم‌مرز بودن با کشورهای همسایه می‌شود

وی با اشاره به این موضوع که کشورهای همسایه و حوزه خلیج‌فارس، مشتریان پروپاقرص گل محمدی این استان هستند یادآور می‌شود: این محصول مشتریان زیادی در استان‌های هم‌جوار همچون استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان و شهر کاشان داشته و از سوی دیگر خریداران خوبی نیز از کشورهای همسایه همچون عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه و کشورهای خلیج‌فارس دارد.

سهم اندک صادرات

در همین راستا مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بابیان اینکه سهم این محصول در صادرات باوجود تقاضای زیاد در بازار جهانی اما تنها پنج درصد است اظهار می‌کند: سالانه بیش از ۸۰۰ هزار لیتر گلاب از گل محمدی در مناطق مختلف استان ازجمله شهرستان‌های ارومیه، مهاباد ، خوی و پیرانشهر استحصال می‌شود.

عزیز امانی بابیان اینکه ‏۲۷۳ هکتار از اراضی استان زیر کشت گل محمدی قرار دارد می‌افزاید: میزان تولید گل‌تر از این اراضی در استان بیش از ۵۰۸ تن بوده که در مقایسه با سال‌های قبل افزایش ‏چشمگیری داشته است.‏

وی بیشترین سطح زیر کشت این محصول را مربوط به شهرستان‌های خوی و ارومیه عنوان کرده و می‌گوید: از ۸۰ درصد محصولات برای عرق‌گیری و مابقی به‌صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل‌قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به‌صورت غنچه خشک به‌منظور صادرات استفاده می‌شود.

امانی با تأکید بر حمایت ویژه جهاد کشاورزی از کشت این گیاه دارویی می‌گوید: جهاد کشاورزی به دنبال افزایش سطح زیر کشت، تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است چراکه این محصول به دلیل نیاز کم به آب، می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب‌شده، خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری کند.

وی ادامه می‌دهد: گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار، گیاهی بااهمیت برای کشور است که نیازمند تجاری‌سازی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.