هفته گذشته کتاب «راز سر به مهر موفقیت» با موضوع نماز رونمایی شد. دکتر مهدی نوری افشان که یکی از دو نویسنده این کتاب است، در گفت‌وگو با قدس، ضمن اشاره به پیوستگی موفقیت در دنیا و آخرت می‌گوید: باید موفقیت را درست تعریف کنیم.

نماز رویکرد به زندگی را اصلاح می‌کند

قدس آنلاین: هفته گذشته کتاب «راز سر به مهر موفقیت» با موضوع نماز رونمایی شد. دکتر مهدی نوری افشان که یکی از دو نویسنده این کتاب است، در گفت‌وگو با قدس، ضمن اشاره به پیوستگی موفقیت در دنیا و آخرت می‌گوید: باید موفقیت را درست تعریف کنیم. در قرآن بسیاری از قوانین جاری عالم که توسط خدا گذاشته شده معرفی شده است؛ اگر این قوانین را درست استفاده کنیم حتماً موفق می‌شویم و این موفقیت، موفقیت در مجموع دنیا و آخرت است؛ موفق واقعی کسی است که هم در دنیا و هم در آخرت موفق باشد. اگر شخصی فقط دنبال موفقیت در دنیا باشد ضرر می‌کند، زیرا بخش عمده‌ای از زندگی که بعد از مرگ است را از دست می‌دهد؛ فردی هم که به بهانه موفقیت در آخرت، دنیا را به کلی رها کند به آن نمی‌رسد.

پیوستگی دنیا و آخرت در اسلام

او می‌افزاید: در حکمت ۱۳۱ نهج‌البلاغه داریم که امام علی(ع) به فردی که دنیا را نکوهش می‌کرد فرمود: «دنیا برای کسی که گفتارش را راست انگارد، سرای راستی است و برای کسی که حقیقت آن را دریابد، سرای عافیت است و برای کسی که از آن برای آخرتش توشه برگیرد، سرای توانگری است و برای کسی که از آن پند پذیرد، سرای اندرز و موعظه است. دنیا نمازگاه دوستان خداست، مصلای ملائکه خداست، محل نزول وحی خداست، بازارگاه دوستان خداست که در آن کسب رحمت کنند و سودشان بهشت است». در آیه ۱۰ سوره صف نیز خداوند فرموده است: «یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواهَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَی تِجَارَهٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ؛ آیا شما را به تجارتی سودمند که از عذاب دردناک آخرت نجات بخشد دلالت کنم؟» و آن تجارت را این‌ گونه معرفی می‌کند که به خدا و رسولش ایمان آورید و با اموال و جان‌هایتان در راه خدا جهاد کنید تا بهشت را نصیبتان کند و این همان «فوز عظیم» یا به عبارت امروزی انتهای موفقیت است.

نوری افشان ادامه می‌دهد: خداوند در آیه بعد می‌فرماید: اگر این کارها را انجام دهید چیز دیگری به شما می‌دهم که آن را دوست دارید و آن همانا یاری و پیروزی نزدیک در همین دنیاست؛ بنابراین همان گونه که در قنوت نماز می‌خوانیم: «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَهً وَفِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً» نماز نیز مانند تمام دستورات اسلام هم برکات دنیوی و هم برکات اخروی برای نمازگزار دارد. در هر رکعت نماز سوره حمد می‌خوانیم که بدون آن نماز صحیح نیست؛ یعنی هر بار نماز می‌خوانیم از خداوند درخواست می‌کنیم ‌ «اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیم». اما این صراط مستقیم چه راهی است؟ انتهای این راه بهشت است اما ابتدای آن همین دنیاست که نمونه بارزی از پیوستگی دنیا و آخرت است.

نماز سبب استحکام شخصیت انسان می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تشریح می‌کند: بعضی از ورزش‌ها را ورزش مادر می‌دانیم، زیرا به خاطر نوع حرکات و آمادگی جسمانی که ایجاد می‌کنند بستر و زیرساخت‌هایی را فراهم می‌کند که ورزشکار پایه‌های اولیه را بدست بیاورد و به واسطه آن در هر رشته تخصصی که بخواهد وارد شود، موفق باشد؛ نماز نیز چنین ویژگی دارد. امروزه در بحث‌های موفقیت، حتی بحث‌های دینی و سنتی؛ مهم‌ترین بحث‌ها، درباره درون انسان است. اگر درون خود را تربیت کنیم در ظاهر و نمود بیرونی هم خود را نشان می‌دهد.

او خاطرنشان می‌کند: بارها گفته شده است که برای موفقیت در امور مادی، معنوی، کسب و کار، تحصیل، اخلاق و... باید شخصیت محکم و نیروی درونی تقویت شده داشته باشید. اگر این شخصیت را به مرور با تربیت و یا اکتسابی بدست آوردید، دست به هر کاری بزنید موفق می‌شوید؛ زیرا زیربنای آن را در وجود خود دارید. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین تأثیر نماز در انسان‌ها همین است؛ یعنی یک نماز خوب و درست، ما را و نیروی درونی‌مان را تقویت می‌کند و به ما یک شخصیت محکم و با اراده هدیه می‌دهد. نماز ارتباط دائمی با مرکز و منبع بی‌پایان انرژی عالم یعنی خداوند مهربان، دانا و قدرتمند است و فواید فردی و اجتماعی بسیاری دارد. نماز هزاران هزار نکته دارد که می‌شود آن را برداشت و از آن استفاده کرد. اگر بخواهم تنها دو نمونه را مطرح کنم می‌توانم بگویم: نماز خواندن در اوقات مشخص سبب نظم‌دهی به زندگی می‌شود و شخص منظم در روابط اجتماعی خود هم قطعاً سود می‌کند؛ یا اگر عادت به خواندن نماز جماعت داشته باشید تبعیت، دستورپذیری و قانون‌مندی در انسان تقویت می‌شود.

دنیا جاده‌های خطرناکی دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) یادآور می‌شود: یکی از مهم‌ترین مواردی که در نماز وجود دارد اصلاح رویکرد و انتخاب هدف است. پس از انتخاب هدف و خارج شدن از روزمرگی به سوی آن هدف و مقصد حرکت می‌کنیم اما باید مدام حواسمان به مسیر باشد به خصوص اینکه دنیا جاده‌هایی بسیار خطرناک دارد و با غفلتی کوتاه ممکن است از مسیر منحرف شویم. ما باید مثل یک راننده دائم مراقب پیچ و خم‌های جاده و حرکت به سمت جلو باشیم. یکی از دلایلی که توصیه شده است در طول روز و روزی چند بار نماز بخوانیم برای حرکت درست در این مسیر است.

نوری افشان در پایان خاطرنشان می‌کند: در نماز رویکرد ما به زندگی دائم در حال اصلاح شدن است. باید دقت داشته باشیم که برای چه نماز می‌خوانیم، در آن هنگام چه می‌گوییم و با که صحبت می‌کنیم در این صورت دائم اصلاح شده و حواسمان به زندگی خواهد بود؛ همان طور که راننده با یک بار نگاه انداختن به نقشه و جاده نمی‌تواند ادعا کند که با چشم بسته می‌تواند به سلامت از مسیر عبور کند، هیچ شخصی هم از نماز خواندن بی‌نیاز نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.