زن کودک‌آزاری که تصاویری از شکنجه کودک خردسالش را در اینستاگرام منتشر می‌کرد، پس از دستگیری به دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم فضای‌مجازی مرکز خراسان‌رضوی منتقل و توسط مقام‌قضایی  تفهیم اتهام شد.

اغفال اینستاگرامی از فرانسه!

قدس آنلاین: دو روز پیش بود که چندین فیلم در یک صفحه اینستاگرامی منتشر شد که در آن یک زن کودک حدوداً دو یا سه ساله‌اش را با ضربه‌های متعدد سیلی شکنجه می‌داد و در حالی که کودک به مادرش التماس می‌کرد، من را نزن، اما مادر بی‌رحم همچنان به رفتار بی‌شرمانه خود ادامه می‌داد و از این لحظات تصویر می‌گرفت و پس از آن، این تصاویر را منتشر می‌کرد.

در حالی که واکنش‌ها نسبت به ماجرا بالا گرفته بود و با توجه به اینکه برخی سرنخ‌ها حاکی از آن بود که این اقدام در شهر مشهد رخ داده است، موضوع به مقام‌قضایی در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم فضای‌مجازی منعکس و از جهت اینکه وقوع این گونه جرایم عبور از خط قرمز های دستگاه قضایی محسوب می‌شد، دستور فوری برای شناسایی و ردزنی عامل این اقدام به پلیس فتا خراسان‌رضوی داده شد.

حدود نیم ساعت از صدور دستور قضایی می‌گذشت که مأموران محل بارگذاری تصاویر را که در بولوار توس مشهد بود ردزنی و محل اقدام‌های مجرمانه به محاصره پلیس درآمد. اندکی بعد مادر شکنجه‌گر شناسایی، دستگیر و به مقر پلیس منتقل و پس از طی شدن فرایند انتظامی ماجرا و اخذ اظهارات اولیه، ظهر روز گذشته به شعبه ۷۷۲ دادسرای ناحیه ۷ مشهد منتقل شد.

این اقدام در حالی بود که کودک آسیب‌دیده در لحظات اولیه دستگیری مادر پس از هماهنگی‌های صورت گرفته در اختیار پدربزرگش قرار گرفته بود تا در این باره تعیین تکلیف شود.

**متهم راهی زندان شد

قاضی مهدی‌غلامی، رئیس شعبه رسیدگی‌کننده در تشریح ماجرا به قدس گفت: در حال حاضر متهم پرونده پس از تفهیم اتهام کودک‌آزاری و ترغیب به اعمال خشونت‌آمیز و با قرار قانونی مناسب راهی زندان مشهد شده  و کودک خردسال هم تحویل پدرش شده است.

وی تصریح کرد: همچنین برای مشخص شدن میزان صدمه وارده به کودک چه از نظر بدنی و چه روحی، به پزشکی‌قانونی دستور بررسی موضوع داده شده است.

**یک زبان درازی و این همه آزار!

قاضی شعبه ۷۷۲ دادسرای ناحیه ۷ مشهد در تشریح دلایل این کودک‌آزاری از سوی مادر بی‌رحم، عنوان کرد: متهم بازداشت شده مدعی بود از سوی فردی که در کشور فرانسه زندگی می‌کند مورد اغفال قرار گرفته است و در حالی که به او وعده فراهم کردن مراحل مهاجرت را داده، موجب شده تا وارد این بازی تلخ شود.

متهم در ادامه مدعی بود در یکی از تماس‌هایی که به صورت تصویری برقرار بود، به یکباره پسرم مقابل دوربین آمد و به مرد خارج‌نشین زبان‌درازی کرد.

همین امر موجب عصبانیت او شد و از من خواست تا کودک را تنبیه و برای او فیلم این اقدام را بفرستم و من هم این کار را کردم، اما او اعلام کرد نه این گونه نمی‌شود، دست پسرت جلو صورتش بود، این بار محکم‌تر بزن!

**احتمال سیاسی‌بودن ماجرا وجود دارد

در ادامه جلسه رسیدگی به پرونده در حالی که متهم ماجرا از کرده خود پشیمان بود، پرده از تحت فشار قرار گرفتنش هم برداشت و اعلام کرد: فرد خارج‌نشین به هر روشی بود به برخی از تصاویر من دست پیدا کرده بود و تهدید می‌کرد  اگر به این کار مبادرت نکنی تصاویرت را منتشر خواهم کرد.

این مقام‌قضایی که احتمال اغفال شدن متهم را در پرونده بسیار زیاد می‌دانست، ادامه داد: از سوی دیگر برخی افراد در فضای‌مجازی وجود دارند که دست به اقداماتی می‌زنند که نیت سیاسی پشت آن قرار دارد، در این مورد هم رصدها صورت گرفته و این فرضیه را پر رنگ می‌کند که عامل این اقدام برای نشان دادن تصاویر خشنی از داخل کشور، به این فرد نزدیک شده است.

وی همچنین در مورد دلایل انتشار تصاویری از شماره کارت بانکی متهم در اینستاگرام هم عنوان کرد: در بررسی‌های قضایی صورت گرفته مشخص شد متهم که شارژ اینترنت خود را رو به پایان دیده بود، شماره کارتش را برای عامل این اقدام ارسال و درخواست واریز وجه برای شارژ کردن حسابش را کرده بود.

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی: با تشویش اذهان عمومی برخورد می‌شود

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی درتشریح این ماجرا گفت: کارشناسان پلیس فتا استان خراسان‌رضوی با بررسی موضوع و تحقیقات فنی موفق به شناسایی عامل کودک‌آزاری در فضای سایبری شدند و پس از شناسایی متهم و هماهنگی با مراجع‌قضایی، وی را به همراه ادله دیجیتالی مربوط به  پلیس فتا انتقال دادند.

این مقام‌انتظامی ادامه داد: طی تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس، متهم که خانمی جوان بود در خصوص علت و انگیزه ارتکاب جرم کودک‌آزاری مدعی شد تحت‌تأثیر و فشار روانی از سوی فردی که با وی در فضای سایبری آشنا شده، قرار گرفته است.

سرهنگ جهانشیری گفت: تحقیقات نهایی کارشناسان و ادله دیجیتالی مکشوفه از وی، دلالت بر صحت گفته‌های متهم دستگیر شده بود که در نهایت با دستور قضایی حکم بازداشت زن جوان برای بررسی سلامت روانی و پزشکی وی صادر شد.

این مقام‌مسئول با اشاره به ماده ۷۴۶ قانون رسیدگی به جرایم رایانه‌ای خاطرنشان کرد:‌ احصا و رؤیت انتشار هر گونه کلیپ در فضای‌مجازی با عناوین کودک‌آزاری، همسرآزاری، دگرآزاری، حیوان‌آزاری و سایر موارد که سبب تشویش اذهان عمومی و جریحه دار شدن افکار عمومی شود، مشمول قانون رسیدگی به جرایم رایانه‌ای شده و با مجرم برخورد قانونی مناسب صورت خواهد پذیرفت. البته شایان ذکر است، بازنشر فیلم و تصاویر منتشر شده نیز مشمول پیگرد قانونی خواهد بود.

این مقام ارشد انتظامی با تأکید بر نظارت مستمر والدین بر فعالیت‌های مجازی و وب‌گردی فرزندان خود، به هموطنان توصیه کرد: برای حفظ کیان خانواده و اصالت فرهنگ ایرانی اسلامی، فضای سایبری را با اهمیت تلقی کنند و از هرگونه انتشار مطلب یا تصاویری که با فرهنگ ایرانی اسلامی سنخیت نداشته باشد، پرهیز نمایند و نسبت به ارتقای دانش و آگاهی خود از آسیب‌ها و تهدیدات سایبری به خصوص شبکه‌های اجتماعی تلاش کنند.

سرهنگ جهانشیری از کاربران فضای ‌مجازی خواست درصورت مشاهده موارد مشکوک، آن را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir  بخش ارتباطات مردمی ثبت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.