کرونا که آمد علاوه بر تهدید سلامت افراد، بسیاری از مشکلات اقتصادی را هم برای مردم به همراه آورد، برخی از مشاغل که تعطیل شدند پس از مدتی کم‌کم بازگشایی شدند اما هنوز برخی مشاغل در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

تئاتر از کما درمی‌آید؟

 کرونا که آمد علاوه بر تهدید سلامت افراد، بسیاری از مشکلات اقتصادی را هم برای مردم به همراه آورد، برخی از مشاغل که تعطیل شدند پس از مدتی کم‌کم بازگشایی شدند اما هنوز برخی مشاغل در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

هنرمندان تئاتر هم از این دست افراد هستند که همچنان در این بن‌بست مانده‌اند  زیرا کرونا سبب تعطیلی سالن‌ها و تماشاخانه‌های تئاتر شد و هنرمندانی که برای اجراهایشان ماه‌ها تمرین کرده بودند با تعطیلی سالن‌ها در بلاتکلیفی مانده‌اند.

 اگر چه شاید هنوز عده‌ای متصورند که تئاتر شغل دوم بسیاری از هنرمندان است اما واقعیت امر آن است که بسیاری از هنرمندان از همین راه تأمین معاش می‌کنند.

این در حالی است که رئیس اداره هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی پیش‌تر اعلام کرده بود در اسفند سال گذشته به دلیل شیوع کرونا مجوز نمایش ۲۳ گروه هنری در استان و همچنین فعالیت آموزشگاه‌های هنری لغو شد.

همچنین خراسان رضوی جزو نخستین استان‌هایی بود که به سبب خسارت وارده ناشی از کرونا به گروه‌های نمایشی و آموزشگاه‌ها، درخواست مساعدت مالی کرد زیرا ۸۵ درصد از فعالان عرصه تئاتر در این استان از این محل ارتزاق می‌کنند.

رئیس اداره هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره وضعیت فعلی هنرمندان هنرهای نمایش استان می‌گوید: شاید این بحث مطرح باشد که با توجه به شیوع کرونا به سمت اجراهای مجازی تئاتر برویم اما به طور قطع جذابیت تئاتر به اجرای زنده آن است.

•         بلاتکلیفی هنرمندان

محمدرضا باباخانی می‌افزاید: در حالی که ۵۰۰ نفر از تئاتر ارتزاق می‌کنند، پیش‌بینی‌مان آن بود که همزمان با عید فطر سالن‌ها بازگشایی شوند اما با توجه به تصمیماتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده و با ارتباطی که در استان با علوم پزشکی داشتیم بازگشایی میسر نشد و در حال حاضر منتظر اعلام وضعیت و رفع بلاتکلیفی تا پایان خرداد ماه هستیم.

وی بیان می‌دارد: به طور قطع با بازگشایی سالن‌های تئاتر حضور مخاطبان مانند گذشته نخواهد بود بنابراین باید به عنوان متولیان تلاش کنیم که اعتماد عمومی را به مردم برگردانیم و علاقه‌مندان با اطمینان خاطر به سالن‌ها بیایند.

•         اجراها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رئیس هنرهای نمایشی استان تأکید می‌کند: این اطمینان را به علاقه‌مندان تئاتر استان می‌دهیم که همه اجراها براساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در سه سالن اصلی تئاتر شهر یعنی سالن تئاتر اصلی، سالن استاد نوری حوزه هنری و سالن پردیس مستقل تئاتر برای این منظور در نظر گرفته شده است تا نگرانی مردم رفع شود.

•         اولویت اجرا، نه جشنواره

باباخانی در پاسخ به این پرسش که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعداد مخاطبان یک نمایش کاهش خواهد یافت و همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در صندلی‌های تئاتر، تعداد بلیت‌فروشی را کاهش خواهد داد و آیا امکان سه برابر شدن زمان اجراها برای هر گروه نمایشی وجود دارد؟ بیان می‌دارد: در حال رایزنی با سازمان‌های فرهنگی هستیم که امسال به دلیل مشکلاتی که برای هنرمندان رخ داده از موازی‌کاری دوری کنیم و همه با هم بتوانیم بودجه تئاتر را در یک راستا هزینه کنیم از همین رو همه بضاعت‌ها را در راستای هر چه بیشتر اجراهای تئاتر خواهیم داشت و هیچ جشنواره‌ای اولویتمان نخواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: در نظر داشته باشیم که گروه‌های تئاتر به دلیل هزینه‌هایی که در اجرا برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی متحمل می‌شوند، باید همه سازمان‌های فرهنگی و هنری و متولیان امر بخشی از این هزینه‌ها را جبران کنند تا ادامه کار برای آن‌ها محقق شود.

•         سالن‌های رایگان

محمدرضا باباخانی تأکید می‌کند: امیدوارم تا پایان خرداد این مشکل رفع شود اما سالن‌های تئاتر اصلی شهر، سالن استاد نوری حوزه هنری و سالن پردیس مستقل تئاتر نیز رایگان برای اجرای گروه‌های نمایش در اختیار هنرمندان قرار خواهند داشت.

وی می‌افزاید: در حال حاضر تعداد گروه‌های نمایشی استان ۶۷ گروه است که این گروه‌ها یا دارای پروانه و یا در مرحله تکمیل پروانه صدور هستند. همچنین تعدادی متقاضی گروه‌های جدید هستند اما نیمی از آمار ۶۷ گروه در استان مختص به گروه‌های تئاتر مشهدی است.

•         تعیین تکلیف برای اجراها

مؤسس خانه تئاتر خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با قدس درباره بلاتکلیفی اجراهای تئاتر استان می‌گوید: همه تلاشمان بر آن است که بتوانیم از آخر خرداد ماه، اجرای تئاترها را از سر بگیریم اما همچنان هنوز در کل کشور بحث بلاتکلیفی اجرای تئاتر وجود دارد.

علی روحی از احتمال بازگشایی سالن‌های تئاتر تا پایان خرداد خبر می‌دهد و می‌افزاید: امیدواریم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی سالن‌ها بازگشایی شوند اما در صورت عدم موافقت تا آبان ماه احتمال عدم بازگشایی سالن‌ها وجود دارد که امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوان اجراها را از سر گرفت زیرا بسیاری از هنرمندان درآمدشان از همین اجراهاست.

زیرساخت‌های تله‌تئاتر

شایان ذکر است، چندی پیش مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفته بود: به دلیل تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری سراسر کشور نامه‌نگاری هایی با وزارتخانه انجام گرفته است که در جدول نخست برآورد خسارت به تفکیک مراکز فرهنگی، هنری، قرآنی و شهرستان‌ها ارسال شد و جدول دوم خسارت‌ها بر اساس مؤلفه‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین کرده بود، تنظیم شد.

جعفر مروارید تأکید کرده بود که مسئله کرونا، یک مشکل ملی است و تعطیلی رویدادها و مراکز فرهنگی و هنری نیز یک تصمیم ملی است بنابراین نحوه پرداخت خسارت‌ها نیز در تهران تصمیم‌گیری می‌شود و در انتظار تصمیم مسئولان کشوری در این زمینه هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.