۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 707216

وزارت بهداشت روز گذشته آخرین وضعیت شهرستان‌های سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی از نظر خطر ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرد؛ بر این اساس ۹ شهرستان از جمله مشهد و بیرجند در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند؛ وضعیت ۱۹ شهرستان از جمله بجنورد، زرد و مابقی سفید است.

قدس آنلاین: وزارت بهداشت روز گذشته آخرین وضعیت شهرستان‌های سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی از نظر خطر ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرد؛ بر این اساس ۹ شهرستان از جمله مشهد و بیرجند در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند؛ وضعیت ۱۹ شهرستان از جمله بجنورد، زرد و مابقی سفید است. در این خبر اما تأکید شده است که حتی وضعیت سفید، به معنای بدون مخاطره بودن شهرستان نیست.

بسیاری از مردم اما خیلی زودتر از اعلام وزارت بهداشت، به دلیل سخنان برخی مسئولان در خصوص مهار و کنترل کرونا و انتشار اخبار متعدد مبنی بر سیر نزولی یافتن شیب خطر ابتلا به این بیماری، در حالی ‌که از هفته‌های طولانی رعایت فاصله اجتماعی، خانه‌مانی و توجه وسواس‌گونه به نکات بهداشتی خسته شده بودند، خیلی سریع تمام آن محدودیت‌ها را کنار گذاشته و فعالیت‌های روزمره خود را همانند روزهای پیش از شیوع کرونا از سر گرفتند؛ غافل از این واقعیت که این کم‌توجهی نسبت به رعایت کامل و دقیق اصول بهداشتی همراه با از سرگیری سفرها و رفت ‌و آمدهای بین‌شهری از سوی مردم، بدون تردید پیک دوم شیوع کرونا را به دنبال خواهد داشت. به ‌ویژه در شهرهایی مانند مشهد که به دلیل جمعیت زیاد و پررفت ‌و آمد بودن، ظرفیت اوج‌گیری دوباره بیماری و قرار گرفتن در وضعیت پیک مجدد وجود دارد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، هم‌ اکنون بسیاری از شهرستان‌های خراسان در مرحله «مهار بیماری» قرار دارند و اگر شهروندان خراسانی همچون سه ماه گذشته به همکاری خود با رعایت اصول بهداشتی و موازین فاصله‌گذاری اجتماعی با خادمان سلامت ادامه دهند، به‌زودی بیماری کرونا در این خطه مهار خواهد شد.

نکته حائز اهمیت اینکه سال تحصیلی برای بیشتر دانش‌آموزان تمام ‌شده و به‌زودی با پایان یافتن امتحانات سایر دانش‌آموزان، احتمال دارد سیل عظیمی از جمعیت بار سفر بسته و با رفتن به دیگر شهرها و روستاها، به شیوع بیماری کرونا دامن بزنند که در آن صورت، بار دیگر با تبعات افزایش آمار مبتلایان به کرونا دست ‌به ‌گریبان خواهیم شد.

به استناد آمار رسمی، در چند روز گذشته تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا به ‌طور معناداری افزایش ‌یافته و هر چند این افزایش در آمار بیماران کرونایی بستری ‌شده در بیمارستان‌ها و نیز تعداد فوتی‌های اخیر، کمتر بوده است اما این آمار را باید به ‌منزله زنگ خطر و هشداری برای احتمال اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا دانسته و رعایت بیشتر و دقیق‌تر پروتکل‌های بهداشتی را مدنظر قرار دهیم.

اینکه برخی به استناد برداشته شدن محدودیت فعالیت بازارها، مشاغل و صنوف مختلف و نیز عادی شدن روال کاری در مراکز اداری و عمومی، تصور قطع شدن زنجیره انتقال بیماری کرونا را به خود و جامعه القا می‌کنند، رفتار خطرناکی است که باید هر چه زودتر از سوی مسئولان با آن برخورد شود.

علاوه بر این هر چند تذکر و هشدارهای مسئولان بهداشتی خطاب به مردم را همچنان در رسانه‌ها شاهد هستیم اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود به خصوص تغییر مبنای تعریف وزارت بهداشت در خصوص وضعیت زرد و قرمز شهرها و در مقابل آن، رواج نوعی بی‌تفاوتی و نادیده گرفتن خطر ابتلا به این بیماری از سوی مردم، آگاهی‌رسانی و ارائه آموزش و هشدارهای لازم به مردم باید به شکل جدی‌تری در دستور کار مسئولان قرار گرفته و به ‌ویژه در ادارات و مراکز دولتی و عمومی که مراجعات مردمی بیشتری دارند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی با قاطعیت و متناسب با الزامات وضعیت قرمز دنبال شود.

مردم نیز با توجه به این واقعیت که خطر ابتلا به بیماری کرونا در هیچ ‌یک از شهرها حتی شهرهایی با وضعیت سفید، هنوز از بین نرفته است، باید به‌ منظور حفظ و حراست از سلامت خود، خانواده و جامعه، همچون گذشته نسبت به رعایت نکات بهداشتی جدی بوده، از سفرهای غیرضروری درون و برون‌شهری پرهیز کرده و در حد امکان در تعاملات اجتماعی به رعایت فاصله فیزیکی مقید باشند. با توجه به اینکه کشور ما به مرحله مهار بیماری کرونا رسیده است، اگر روزهای پیش رو را نیز همچون سه ماه گذشته همکار و همراه با کادر سلامت به توصیه‌های بهداشتی عمل کنیم، بدون تردید خیلی زود شاهد برقراری وضعیت سفید در تمام شهرها و روستاهای خراسان خواهیم بود و خواهیم توانست با خیالی آسوده زندگی، کار، سفر و تفریح خود را از سر بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.