استاد حوزه و دانشگاه گفت: آنچه امروز در آمریکا رخ داد نشان می دهد که ریشه ظلم در نژادپرستی نهادینه شده است؛ امروز زمان آن است که این واقعیت را فریاد بزنیم و صدای اسلام در مبارزه با نژادپرستی را بلند مطرح کنیم.

باید امروز صدای اسلام در مبارزه با نژادپرستی آمریکایی را بلند فریاد بزنیم/نژادپرستی مسیر ابلیس و شیطان است

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و­گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اعتراضات گسترده در آمریکا به دلیل اقدام نژادپرستانه یک افسر پلیس در قتل یک شهروند سیاه پوست به نام جوروج فلوید به نکوهش و تقبیح اینگونه اقدامات نژاد پرستانه از نگاه دین و قرآن کریم پرداخت و گفت: آنچه که امروز در آمریکا رخ داده، حقیقت پنهان جامعه‌ای است که مدعی مبارزه با تبعیض نژادی، قومیتی و جنسیتی است، اما در واقعیت اتفاقاتی روی می دهد که اندیشمندان و دغدغه مندان از مدت ها پیش نسبت به آن ابراز نگرانی و تأکید کرده‌اند که یک سیستم حکومتی نمی‌تواند در ظاهر علیه ناسیونالیست و نژادپرستی حرف بزند اما در عمل عکس آن را رواج دهد.

حجت الاسلام یحیی جهانگیری با تاکید براینکه قرآن کریم در آیات مختلف نژادپرستی و برتری جویی را تقبیح کرده است، به آیه ۱۳ سوره حجرات در این خصوص که می فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» اشاره کرد و گفت: خداوند کریم در این آیه شریفه تمام مردم و نه مؤمنین را خطاب قرار می‌دهد و تأکید می‌کند که مبارزه با نژاد پرستی مخصوص یک دین و نژاد خاص نیست و فریاد انسانیت است. همه شما باید با نژادپرستی در نبرد باشید.

استاد حوزه و دانشگاه توضیح داد: خداوند در این آیه می فرماید که ما شما را در دو جنس متفاوت زن و مرد آفریدیم، حتی از لحاظ جنسیتی هم نباید کسی بر دیگری برتری جویی کند همه ما انسان هستیم. همچنین می فرماید ما شما را از تیره ها و تبارهای مختلف قرار داده ایم؛ عده ای سفید پوست، عده ای سیاه پوست، عده ای سرخ پوست، عده ای فارس عده ای عرب عده ای ترک و ..... هیچ یک از این موارد موجب برتری فرد یا گروهی نسبت به فرد یا گروه دیگری نیست. این تصمیم و اراده ما بوده است که شما متفاوت باشید به این دلیل که بتوانید یکدیگر را بشناسید نه آنکه مایه تفضل و برتری یکی بر دیگری باشد، بلکه آنچه موجب برتری و عزیز شدن شماست، میزان تقوای شماست، هرکه با تقواتر باشد گرامی تر است نه آنکه سفیدتر است.

دکتر جهانگیری با ذکر مثال‌هایی از گفتار و رفتار عملی پیامبر اسلام در زمینه مبارزه با نژاد پرستی گفت: این نگاه، نگاه و معیار اسلام است. پیامبر اسلام(ص) هم اینگونه حرف زد و هم اینگونه عمل کرد؛ در زبان عربی به نژادهای غیر عربی عجم می‌گفتند، پیامبر اکرم(ص) فرموده است: لا فضل لعربی لعجمی و لا فضل لعجمی لعربی، هیچ عربی بر غیر عرب و هیچ غیرعربی بر عرب برتری ندارد. پیامبر در عصری که نژادپرستی غوغا می کرد، با آن مبارزه کرد. پیامبر بلال حبشی، زید بن حارثه، سلمان فارسی، اویس قرنی و... را برتری داد و تاکید کرد اینگونه نیست که قریش بر دیگران فضیلت داشته باشند یا سفید پوست عرب بر بلال حبشی سیاه پوست برتری داشته باشد. اینکه پیامبر گفتند سلمان فارسی از ما اهل بیت است، خواست تا فریاد بزند که سیاه و سفید بودن، عرب و عجم بودن و قریش و غیر قریس بودن ارزش نیست، بلکه پیروی از پیامبر و خدا ارزش است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) بشر را به خلقت خود و هدف از این خلقت ارجاع می دادند تا مشخص کنند که ما انسان‌ها بر اساس چه معیاری می‌توانیم بر دیگری برتری داشته باشیم. کلکم ابن آدم، تمام شما فرزند حضرت آدم هستید. چرا هنگامی که پدر همه ما یکی است، باید بر دیگر برتری داشته باشیم، وقتی وجود همه ما از خاک است برتری جویی چرا؟ احادیث مختلفی داریم که اگر کسی ذره‌ای نژادپرستی داشته باشد، خداوند او را در روز قیامت با آدم‌های جاهل محشور می‌کند؛ یعنی نژادپرستی یک ارزش دوران جاهلیت است، بنابراین نه فرهنگی پیش رو که فرهنگی عقبگرد است. در حدیثی از امام صادق(ع) روایت شده است که هر که تعصب داشته باشد و یا تعصب را ترویج بکند، در قلب او ایمان را یافت نخواهی کرد. مولا امام علی(ع) نیز در خطبه «قاصعه» فریاد می‌زند که نژادپرستی مسیر ابلیس و شیطان است، شیطان بود که گفت من از آتش هستم و انسان از خاک، من بر او برتری دارم و به این خاطر از درگاه خدا رانده شد. اگر عده ای امروز ادعای مقابله با نژادپرستی دارند و در عمل عکس آن را انجام می‌دهند، پیامبر ما ۱۴۰۰ سال پیش در عمل با این گرایش نکوهیده مقابله کردند، اما امروزه می بینیم سازمان هایی هستند که پرچم مبارزه با نژادپرستی را بلند کرده اند، ولی در عمل اتفاقاتی می‌افتد که نتیجه‌اش می‌شود اعتراضات گسترده مردمی امروز در آمریکا.

حجت الاسلام جهانگیری با تطبیق بین این احادیث و شعار معروف امام خمینی(ره) که آمریکا را شیطان بزرگ نامید، تصریح کرد: منظور امام یک منطقه جغرافیایی نبود بلکه مقصود ایشان فرهنگ آمریکایی بود؛ هر جایی که رویکرد و فرهنگ آمریکایی باشد یک فرهنگ شیطانی است. امام خمینی با نژادپرستی مخالف بود و در ایران قوانینی که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شد کاملا در همین راستا بوده است، اما آنچه امروز در آمریکا رخ داد نشان داد ریشه ظلم در نژاد پرستی نهادینه شده و حقیقت یک تمدن مبتنی بر نژادپرستی رو شد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تاکید کرد: امروز زمان آن است که این واقعیت را فریاد بزنیم و صدای اسلام در مبارزه با نژادپرستی را بلند مطرح کنیم؛ نگاه امام علی به این موضوع را به وضوح بیان کنیم. رسانه‌ها وظیفه دارند در این فرصتی که دنیا تشنه این معارف است، حقیقت ارزش های انسانی از نگاه دین و قرآن را به دنیا معرفی کنیم و با رسواسازی مدعیان، این نگاه را پرتو افکنی کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.