امروز حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس، نامه‌ای با عنوان «قرارداد مارک ویلموتس و ابعاد و زوایای آن» را در اختیار نمایندگان گذاشت که وی در آن از زوایای پنهان قرارداد فاجعه بار این مربی بلژیکی پرده‌برداری کرده است.

پشت پرده قرارداد فاجعه‌بار فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس

به گزارش قدس آنلاین در این نامه با اشاره به اینکه مارک ویلموتس مربی بلژیکی در سال ۹۸ با عقد قراردادی رسمی و در عوض دریافت سالانه ۲ میلیون و دویست هزار دلار، به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان معرفی شد، آمده است: نتایج فاجعه‌بار تیم ملی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باعث شد انتقادات علیه وی افزایش یابد و تحت فشار سنین افکار عمومی قرار گیرد. در ادامه نیز عدم پرداخت حقوق نامبرده در موعد مقرر باعث شد تا اقدام به فسخ قرارداد کند. ویلموتس هم اکنون خواستار دریافت غرامت کرده که به دلیل سه ساله بودن قرارداد، رقمی معادل هفت میلیون دلار می‌شود.

پژمان‌فر با اشاره به اینکه عامل اصلی معرفی و انعقاد قرارداد با ویلموتس، شرکتی به نام «مرکز فرهنگی اقتصادی ایران و هلند» بوده است که در نامه‌ای خطاب به وزیر ورزش و جوانان، سه مربی را برای هدایت تیم ملی معرفی کرده است، تأکید کرده: این شرکت گمنام توسط فردی به نام ایمان تیمچانی اداره می شود که محور فعالیتش در صادرات صنایع دستی و گردشگری است. نکته قابل توجه، حضور مسعود سلطانی فر در مراسم افتتاحیه این شرکت در لاهه هلند به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان گردشگری است.

زنجانی کیست؟

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که مذاکره با مارک ویلموتس توسط فردی به نام زنجانی صورت گرفته که نماینده و دلال این قرارداد هم هست. پدر نامبرده از دوستان مهدی تاج معرفی شده است که تاجری مقیم آلمان است. این شخص واسطه ارتباط با ویلموتس و جعبه سیاه این قرارداد است.

نماینده مردم مشهد در نامه خود اضافه کرده است: برخی منابع از روابط مالی پیچیده تاج با زنجانی در دهه هفتاد می‌گویند که ناشی از فروش آهن و سایر فعالیت‌های تجاری است. هم اکنون، زنجانی به عنوان نماینده تاج، بر تمام روند حقوقی دعوای ایران و ویلموتس نظارت دارد و کارها با نظر نامبرده اقدام می شود. به دستور تاج، نامبرده بر تمامی اطلاعات و لوایح اشراف داشته که اتفاقی تأمل برانگیز است که وکیل و شریک ویلموتس، چنین اختیاراتی دارد.

کارشناسان معتقدند که قرارداد ویلموتس نیز غیرواقعی و بیشتر از سطح متعارف بوده است. نامبرده مربی در چنین سطح نبوده که بیش از دو میلیون دلار به صورت سالانه دریافت کند که با آپشن‌ها و هزینه های جانبی، رقمی به مراتب بیشتر می شده است. این افزایش قیمت، شائبه برانگیز است.

یک فاجعه تمام عیار حقوقی

در این نامه با اشاره به این نکته که از منظر حقوقی، قرارداد منعقد شده بین فدراسیون کشورمان و ویلموتس، یک فاجعه حقوقی به شمار می‌رود، نوشته شده است: یک کارشناس حقوقی که بر ماجرای قرارداد ویلموتس نیز نظارت و اشراف کامل دارد، متن قرارداد را یک خسارت سنگین می‌داند که ناشی از عدم فهم حقوقی و مقرراتی در فدراسیون فوتبال عنوان می کند. در معارضه حقوقی کنونی در فیفا درباره قرارداد، همین ضعف حقوقی و فنی باعث شده تا ویلموتس درخواست غرامت نزدیک به هفت میلیون دلاری کند.

نکته قابل توجه آن است که در بند قراردادی که هم اکنون ویلموتس و تیم حقوقی‌اش بدان استناد کرده اند، در ویرایش نخست وجود نداشته و در ادامه، زنجانی ان را اضافه می کند! هم اکنون نیز همین جمله، محور دعوای حقوقی شده که می‌تواند فوتبال کشور را به ورشکستگی و فروپاشی برساند.

پژمان‌فر با اشاره به اینکه یک برنامه تلویزیونی در شبکه پنج سیما، مبادرت به انتشار قرارداد مارک ویلموتس کرده، تأکید کرده است: با توجه به اینکه این قرارداد محرمانه است و طرفین مجاز به انتشار آن نیستند، وقتی رسانه های محلی و بومی آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهند، می‌تواند تبعات سنگینی در فرآیند این دعوای حقوقی داشته باشد. تبادر عدم داشتن صداقت می تواند منتهی به قبول شکایت نامبرده در محکمه شود. متصور است که تیم حقوقی کشورمان در دفاع از این پرونده، به این دلیل با چالشی جدی مواجه شوند.

تیم حقوقی شائبه‌انگیز

در نامه یاد شده با تأکید بر اینکه تیم حقوقی فدراسیون در این پرونده، به دو بخش ایرانی و سوئیسی تقسیم شده است، آمده است: در تیم سوئیسی، لودویک دله شات حضور دارد که رابط و شریک علی خطیر است. خطیر که فردی دلال و مشهور به تبانی در پرونده های بین المللی است، براساس اعلام منابع ما، به ویلموتس وصل شده و در حال هدایت این پرونده به سمت پیروزی مربی بلژیکی است. در حال حاضر علاوه بر فعالیت خطیر و لودویک جهت منافع ویلموتس، زنجانی نیز عنان کار را در اختیار دارد که خود شائبه برانگیز است. زنجانی که با دخالت در متن قرارداد، زمینه را برای شکایت امروز ویلموتس هموار کرده، حالا با دستور تاج، تمام امور را در اختیار گرفته است. این شواهد نه تنها نگران کننده که تامل برانگیز و دلالتی بر یک فساد ساختاری و شبکه ای در فدراسیون است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.