با آغاز سال جهش تولید، منطقه ویژه اقتصادی سرخس شاهد روند رو به رشد سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی بوده است. چندی پیش با مصوبه مجلس شورای اسلامی، منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تبدیل شد که این مسئله، نقطه عطف و در واقع سرآغاز تحولی در خور توجه در توسعه بیش از پیش این منطقه و رونق صادرات کشور خواهد بود.

افزایش چشم‌گیر  سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سال جهش تولید

به گزارش قدس آنلاین، این منطقه با توجه به ظرفیت‌های استراتژیک به ویژه در ارتباط با حوزه cis توانایی تبدیل شدن به قطب تجاری و صنعتی شرق و شمال کشور را دارد که با تصویب مصوبه مجلس مبنی بر تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری، این موضوع قوت بیشتری گرفته است. همین امر باعث شد تا با احمد صادقی گلمکانی؛ مدیر عامل موسسه منطقه ویژه اقتصادی سرخس در خصوص روند سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در سال جاری، ظرفیت‌ها منطقه، زیرساخت‌های موجود و... به گفت و گو بنشینیم.

تا کنون چه مقدار سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام شده است؟
کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعم از خارجی و داخلی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت ریالی و 30 میلیون یورو به صورت ارزی بوده است. همچنین کل سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی از سال 1375 تا کنون برای آماده‌سازی زیرساخت‌های موجود در منطقه ویژه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌باشد که از جهت برخورداری از زیرساخت‌ها این منطقه را جزء برترین و موفق‌ترین مناطق ویژه و آزاد در سطح کشور معرفی کرده است.

سرمایه‌گذاری‌هایی که از گذشته تا کنون در منطقه انجام شده در چه زمینه‌هایی بوده است؟
این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های صنایع مواد غذایی، صنایع شیمایی، مینی فاینیری، مصالح ساختمانی، انبارها، ریلی، زیرساخت‌های همجوارسازی با ریل و صنایع مرتبط با گوگرد بوده است و سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی به عنوان متولی در ایجاد زیرساخت‌ها همچون فرودگاه، آماده‌سازی سایت بزرگ 5200هکتاری، انبارها و راه آهن می‌باشد.

در سال جهش تولید با افزایش روند سرمایه‌گذاری در منطقه روبرو بوده‌اید، کمیت این سرمایه‌گذاری‌ها به چه شکل بوده و در چه زمینه‌هایی صورت خواهد گرفت؟
از ابتدای سال 1394 تا کنون روند سرمایه‌گذاری‌های منطقه به صورت جهشی بوده و تا آخر سال 98 مجموع سرمایه‌گذاری به 80 واحد تولیدی رسیده و از ابتدای سال‌ 1399 با توجه به نامگذاری سال 1399 به نام جهش تولید و مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به آزاد تجاری، از ابتدای امسال حدود ۵۰ سرمایه‌گذاری جدید مطرح شده که بیشتر در حوزه‌های مواد غذایی، صنایع فلزی، شیمایی، نیروگاه shp است. با جذب این تعداد در سه ماهه نخست امسال به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت که این مهم به نوبه خود، گواه ایجاد حدود هزار شغل جدید در منطقه است.

در این منطقه چند واحد فعال مشغول به کار و چند واحد در حال ساخت هستند؟
تعداد واحدهای فعال در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در حال حاضر بیش از ۱۸ واحد و تعداد واحدهای در حال ساخت نیز حدود ۲۲ واحد است که انتظار می‌رود به زودی در مراحل بهره‌برداری قرار گیرند و با سرمایه‌گذاری‌های جدید انتظار می‌رود در 3 ساله آتی این تعداد واحدها به 200 مورد برسد.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای برای جذب بیش از پیش سرمایه گذاری در سال جاری چه برنامه هایی را در دستور کار دارد؟
منطقه ویژه اقتصادی سرخس تمامی زیرساخت‌های لازم اعم از ریلی و جاده‌ای را برای حضور سرمایه‌گذاران در منطقه فراهم کرده است، ضمن این که برنامه‌هایی همچون واگذاری زمین به میزان درخواست سرمایه‌گذار با اقساط بلندمدت، صدور انواع مجوزهای تولید، پروانه‌های ساختمانی و پایان کار در منطقه در کوتاه‌ترین زمان ممکن را در دست اقدام دارد. علاوه بر این با اتمام پروژه مهم و حیاتی جاده ترانزیت و تجمیع گمرکات در این منطقه روندهای خدمات‌رسانی به صاحبین صنایع و تجار سرعت بیشتری خواهد گرفت.

این منطقه چه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران دارد؟
منطقه ویژه اقتصادی سرخس کوتاه‌ترین راه ارتباطی به کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و چین و همچنین کوتاه‌ترین مسیر ترانزیتی محور شرق کشور را دارد. این منطقه همچنین با برخورداری از منابع عظیم گازی و آبی و داشتن زیرساخت‌های جاده‌ای، هوایی، ریلی، انرژی و مخابراتی، زمینه بسیار مناسبی را برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم کرده است. ایجاد 40 کیلومتر خطوط ریلی و سکوهای عظیم و دوگانه تخلیه بارگیری، فضاهای انبارداری، فرودگاه بین‌المللی الماس سرخس، سردخانه دو مداره 4000 تنی، مخازن ذخیره سوخت و... از جمله اقدامات منطقه ویژه جهت رفاه حال سرمایه‌گذاران می‌باشد.

لطفا در خصوص محورهای اصلی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس توضیح بفرمایید؟
بهره‌گیری از ظرفیت ترانزیتی محور شرق و دسترسی به ریل عریض آسیای میانه، استفاده از ظرفیت صادرات مجدد برای کشورهای منطقه، بهره‌گیری از تصمیم سیاسی دولت برای ایجاد صنایع، استفاده از تمایل کشورهای همسایه، چین و پاکستان برای توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری در منطقه مبتنی بر زنجیره ارزش اعم از پتروشیمی، مصالح ساختمانی، چای، برنج، خشکبار و… از جمله این محورها به شمار می‌رود. ضمن این که استان‌های شرقی کشور به همراه افغانستان و آسیای میانه به عنوان شبکه توزیع منطقه‌ای و هاب ترانزیتی مواد و کالا به حساب می‌آیند و همچنین با پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ارتباط مستقیم منطقه تا مهم‌ترین مراکز کشورهای حوزه اوراسیا زمینه تولید و تجارت با این حوزه مهم اقتصادی فراهم شده است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس چه مزیت‌های رقابتی در مقایسه با سایر مناطق ویژه دارد؟
تخفیف در هزینه‌های انبارداری و استفاده از تجهیزات انبارداری، سردخانه‌ای و ترانسشیپ و… از جمله مزیت‌های این منطقه است. ضمن این که در هزینه انبارداری کالاهای صادراتی و ترانزیتی ورودی به منطقه نیز تخفیف لحاظ می‌شود. این منطقه علاوه بر ارائه تسهیلات مناسب برای واردات کالا به صورت تجاری، نزدیک‌ترین مسیر به کشورهای آسیای میانه برای ترانزیت کالا است. ارائه مشوق‌های صادراتی و وارداتی برای صنایع تولیدی، دسترسی آسان به مواد معدنی گوناگون در شرق ایران، معافیت مالیاتی به مدت ۱۳ سال، دسترسی به سردخانه ۴ هزار تنی و انبارهای بزرگ مسقف، همجواری با پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد و امکان استقرار صنایع پایین دستی و مرتبط با گوگرد، قابلیت‌های منطقه در زمینه دامداری و کشاورزی و امکان استقرار صنایع و صنایع تبدیلی، قرار داشتن در نقطه صفر مرزی و امکان گسترش تجارت، بخشی دیگر از این مزیت‌ها به شمار می‌رود. از طرفی دیگر تمامی تعرفه‌ها در مقایسه با سایر مناطق مشابه پایین‌تر بوده است.

دسترسی به امکانات حمل و نقل هوایی و زمینی در منطقه و اطراف آن به چه صورت است؟
منطقه ویژه اقتصادی سرخس مهم‌ترین دروازه ورود به حوزه CIS ایران از طریق دسترسی به راه‌های ریلی – هوایی و زمینی شناخته می‌شود. در این راستا می‌توان به دسترسی به امکانات حمل و نقل هوایی از طریق فرودگاه چابهار، وجود فرودگاه بین‌المللی سرخس با مرز هوایی، دسترسی و اتصال ریل عریض آسیای میانه به منطقه و صرفه‌جویی فراوان هزینه و وقت برای تجار و همچنین دسترسی مناسب به زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، زیرساخت‌های برق، گاز و فیبر نوری اشاره کرد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.