نویسنده و پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: کتاب «منشور برادری» شامل گزیده‌هایی است از پیام منسوب به امام مهربانی‌ها، حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) خطاب به عبدالعظیم حسنی، پیرامون ارزنده‌ ترین توصیه‌های اخلاقی و اجتماعی که می‌تواند موجب وحدت و برادری در بین مسلمانان شود.

مهم‌ترین توصیه‌های اخلاقی امام رضا(ع) خطاب به عبدالعظیم حسنی در کتاب «منشور برادری»

به گزارش قدس آنلاین، علی جان سکندری پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی  با اشاره به پانزدهم ماه شوال، سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار کرد: جامعه انسانی همواره نیازمند تذکر و موعظه بوده از این رو شایسته است مروری بر پیام اخلاق مدار امام رضا(ع) به عبدالعظیم حسنی داشته باشیم.
وی ادامه داد: از آسیب‌ها و خطرهایی که جامعه اسلامی ما را تهدید می‌کند، اهمیت ندادن به اخلاق اسلامی و آموزه‌های دینی است. از این رو ضروری به نظر می‌رسد محتوای پیام را که دربرگیرنده تذکرات عمیق اخلاقی است، به عنوان منشور برادری در هفت محور بررسی و تحلیل کنیم.
نویسنده کتاب «منشور برادری در پیام منسوب به امام رضا(ع)» ادامه داد: این اثر شامل گزیده‌هایی از پیام منسوب به امام مهربانی‌ها؛ حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) خطاب به عبد العظیم حسنی است که در آن مهم‌ترین توصیه‌های اخلاقی و اجتماعی مورد نیاز جامعه مطرح شده است.
وی تصریح کرد: این پیام از مهم‌ترین، زیباترین و کاربردی ترین توصیه‌های اخلاقی و اجتماعی است و می‌تواند به عنوان عامل وحدت و برادری میان مسلمانان مطرح شود و محتوای این پیام منطبق بر آیات قرآن کریم و تفسیری برآن است و می‌تواند راهنمای دقیق برای کسانی باشد که حرکت در راه معصومین(ع) را در پیش چشم خود قرار داده‌اند و به اعتلای اسلام و برپایی مجدد تمدن عظیم و الهی می‌اندیشند.
سکندری افزود: امام رضا(ع) در پیامشان خطاب به عبدالعظیم حسنی، باید و نبایدهای شهروندان آرمان شهر را بیان کرده تا بدین گونه پیروانش را به سعادت دنیوی و اخروی رهنمون سازد و از وسوسه‌های شیطان در امان نگه دارد. این پیام در واقع ویژگی‌های آرمان شهر رضوی را بیان می‌کند، هم چنین در هر یک از فصل‌ها به تفسیر و تبین مفاد این پیام براساس آیات قرآن پرداخته شده است.
وی بیان کرد: جامعه آرمانی در نگاه اسلام به ویژه در آرمان شهر رضوی، جامعه‌ای برخوردار از معنویت، صداقت، رفاقت، نوع دوستی و حاکمیت ارزش‌های اسلامی است. محتوای پیام امام رضا(ع) در ۷ محور با عنوان‌های «سلام گفتن»، «دوری از شیطان»، «راست گویی»، «امانت داری»، «خاموشی و سکوت»، «دوری از ستیزه در سخن»، «دوستی»، «حفظ وحدت» و «فرجام بی اخلاقی» به بحث گذاشته شده است تا در پرتوی آن چگونگی ایجاد و استحکام برادری در بین مسلمانان در نظام جمهوری اسلامی ایران که در حقیقت منشور برادری است، معنا پیدا کند.
این نویسنده عنوان کرد: براساس این پیام مردم برای زنده کردن فرهنگ اسلامی و ترویج راست‌گویی باید امانت داری، گام ننهادن در راه شیطان و دوری جستن از اختلاف و تفرقه را سر لوحه کار خود قرار دهند که در این زمینه نگاه روشنفکرانه عموم مردم به این پیام وحدت بخش ضروری به نظر می‌رسد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.