مذاکرات راهبردی میان واشنگتن و بغداد تا چند روز دیگر آغاز می‌شود. خروج نیروهای آمریکایی، آینده روابط امنیتی دو کشور و بالانس روابط عراق با ایران و آمریکا سه محور اصلی این گفتگوهاست. کاظمی سعی می‌کند فضا را بین ایران و آمریکا تلطیف و مناقشات این دو را کاهش دهد تا  یک توازن منطقی بین رفتار عراق با آمریکا و رفتار عراق با ایران ایجاد کند. تحلیلگران عراقی معتقدند او در رابطه با آمریکا و ایران، عصا را از وسط خواهد گرفت.

الکاظمی می‌خواهد عصا را از وسط بگیرد

قدس آنلاین: مذاکرات راهبردی در سطح بالا میان دولت عراق و آمریکا در حالی تا چند روز دیگر آغاز می‌شود که این کشور متاثر از این رویداد دستخوش تحولات سیاسی پیچیده‌ای در ماه‌ها و هفته‌های اخیر بوده است.

حساسیت و اهمیت این مذاکرات از آنروست که اکثریت فراکسیون‌های پارلمانی عراق تأکید دارند اجرای مصوبه سال گذشته مجلس برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق باید محور اصلی این گفت‌وگوها باشد.

به همین دلیل هم هست که از آن سوی معادله، آمریکایی‌ها تلاش دارند با همه ابزارهای فشار خود بر دولت عراق و نخست وزیر جدید آن مصطفی الکاظمی مانع از این اتفاق شده و یا حداقل بحث درباره آنرا تا برگزاری انتخابات آمریکا و همچنین مشخص شدن نتیجه برخی رویدادهای محتمل سیاسی در داخل عراق روی میز نگه دارند.

در همین راستا در ماه‌های اخیر شواهد و مستندات فراوانی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها با پشتیبانی از گروه‌های داعشی فضا را برای تشدید و افزایش فعالیت این گروه‌ها باز گذاشته و تقویت کرده‌اند تا دولت عراق و پارلمان این کشور را به منظور کاهش فشار و عقب نشینی از مصوبه خروج نیروهای آمریکایی تحت فشار بگذارند و این پالس را بفرستند که در غیر این صورت دوباره آتش حملات تروریستی برافروخته خواهد شد.

از سوی دیگر آمریکایی‌ها می‌کوشند با این روش زهر خود را بر حشد الشعبی بریزند و برای این گروه هزینه تراشی کنند زیرا آن را عامل اصلی مصوبه خروج نیروهای خود از عراق در پارلمان می‌دانند. این مصوبه در واکنش به ترور ابومهدی مهندس معاون حشدالشعبی به همراه سردار قاسم سلیمانی در مجلس عراق صادر شد.

یکی به نعل و یکی به میخ کاظمی برای انحلال پارلمان

در همین حال زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که برهم صالح و مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید که هنوز امضای رأی اعتماد به کابینه‌اش در مجلس خشک نشده در فکر انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودرس هستند. اتفاقی که می‌تواند اوضاع سیاسی در عراق را پیچیده‌تر و آبستن رویدادهای جدید کند.

تاکید رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق بر اتخاذ سیاست متعادل در قبال ...

در همین رابطه شیخ صباح الساعدی نماینده پارلمان از فراکسیون سائرون در توییترش تلاش‌های برهم صالح و مصطفی الکاظمی برای انحلال پارلمان عراق را تایید کرده و درباره آن هشدار داد و آن را در راستای خنثی سازی قدرت پارلمان جهت اصلاح امور دانست.

در همین حال پایگاه خبری شفق نیوز هم از درخواست  ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی برای انحلال پارلمان به دلیل آنچه ناتوانی در رویارویی با چالش‌های این کشور عنوان شده خبر داد.

خط و نشان نمایندگان مجلس عراق

با این حال در روزهای اخیر اعضای پارلمان عراق مکرر در مورد محورها و هدف نهایی مذاکرات سطح بالا و راهبردی میان دولت کاظمی و واشنگتن هشدار داده و تاکید کرده‌اند که این گفتگوها نباید با مصوبه پارلمان و خواست مردم عراق در مورد اخراج نیروهای آمریکایی زاویه داشته باشد.

در این راستا امروز عضو ائتلاف دوله القانون در پارلمان عراق درباره مذاکرات ماه جاری دولت عراق با آمریکا گفت که گزینه‌های عراق در این این مذاکرات مشخص و ثابت است.

وی احترام به وحدت و حاکمیت کشور و استقلال آن را محور اصلی این مذاکرات دانست و تاکید کرد: ما هرگونه اعمال فشار علیه عراق از سوی آمریکا به منظور تغییر تصمیمات آن به ویژه درباره اخراج نیروهای خارجی از جمله آمریکایی از کشورمان که چند ماه پیش در پارلمان اتخاذ شد، رد می‌کنیم.

ما هرگونه اعمال فشار علیه عراق از سوی آمریکا به منظور تغییر تصمیمات آن به ویژه درباره اخراج نیروهای خارجی از جمله آمریکایی از کشورمان که چند ماه پیش در پارلمان اتخاذ شد، رد می‌کنیم.

«کریم المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق چهارشنبه هفته گذشته در مصاحبه با پایگاه خبری «المعلومه» به گفت‌وگوی قریب‌الوقوع میان آمریکا و دولت عراق درخصوص بازنگری درباره توافق راهبردی میان دو طرف پرداخت و گفت: مذاکرات میان واشنگتن و بغداد که از نیمه ماه جاری آغاز خواهد شد، اگر به بحث خروج نیروهای آمریکایی از کشور نپردازد، اهداف واقعی عراق را محقق نخواهد کرد.

المحمداوی تاکید کرد: پارلمان با هر گونه مذاکره میان بغداد و واشنگتن که موجب تقویت حضور آمریکا در خاک عراق شود، مخالفت خواهد کرد.

ترکیب معنادار اعضای میز مذاکره

بر مبنای اظهارات «مایک پومپئو»، گفت‌وگوهای راهبردی تنها بر مسائل امنیتی و نظامی متمرکز نخواهد بود و مجموعه محورهای سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی در روابط بلند مدت دو کشور را شامل می‌شود.

کدام مقامات آمریکایی با عراق مذاکره خواهند کرد؟-راهبرد معاصر

به نظر می‌رسد واشنگتن برای این مذاکرات اهمیت ویژه‌ای قائل است زیرا هیئت آمریکایی را در این مذاکرات «دیوید هیل»، معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا رهبری می‌کند در حالی که معاونان امور انرژی، خاورمیانه و غرب اسیا و سفیر آمریکا در عراق نیز وی را همراهی می‌کنند.

در آنسوی میز هم مصطفی کاظمی هم فواد حسین وزیر خارجه خود را که همین دیروز از پار امان رای اعتماد گرفته به ریاست هیئت پنج نفره عراق منصوب کرده است تا با هیل وارد گفت‌وگو شود. فواد حسین یکی از چهره‌های سیاسی کرد عراقی است که به دلیل روابط نزدیکش با آمریکایی‌ها حرف و حدیث‌های زیادی در فضای سیاسی و رسانه‌ای عراق بوجود آورده است.

«فواد حسین» وزیر خارجه جدید عراق کیست؟

حسن هانی زاده تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه در این باره به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اولا مصطفی الکاظمی یک کمیته ۵ نفره را برای آغاز مذاکرات راهبردی با آمریکا تشکیل داده که وظیفه دارد برراساس تجربه ایران در برجام مذاکرات خودش را با هیئت های وزارت خارجه آمریکا آغاز کند.

وی با بیان اینکه هدف این مذاکرات در وحله نخست اجرایی کردن مصوبه پارلمان برای اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق و تدوین یک راهبرد مشترک سیاسی بین واشنگتن و بغداد برای همکاریهای سیاسی امنیتی، نظامی و اقتصادی و ایجاد توازن بین روابط تهران و بغداد و واشنگتن است، افزود: با توجه به ترکیب این کمیته که همه اعضای حاضر در آن دارای تابعیت دوگانه آمریکا هستند و سوابق مشخصی دارند به نظر نمی‌رسد مذاکراتی که در فضای سیاسی و رسانه‌ای عراق بسیار مورد توجه قرار گرفته در یک بازه زمانی کوتاه به نتیجه مشخصی برسد.

استراتژی اتلاف وقت تا انتخابات آمریکا

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد، هدف کاظمی دادن اطمینان کاذب به جریانهای سیاسی و فراکسیونهای پارلمان است تا وانمود کند در حال تلاش برای اخراج نیروهای آمریکایی است در حالی که نیروهای آمریکایی تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند از عراق خارج شوند و اگر هم فشارها زیاد شود، دولت ترامپ برگ‌ها و اهرم‌های دیگری را برای فشار از جمله داعش و یا بکارگیری تحریم‌های اقتصادی را استفاده خواهد کرد. به همین دلیل  این کمیته قطعا تا انتخابات آمریکا به نتیجه مشخصی نخواهد رسید و بنا دارد زمان بخرد زیرا اگر ترامپ دوباره برنده شود این مذاکرات به بن بست خواهد رسید و اگر بایدن برنده شود مسیر آن باید کاملا تغییر کند.

هانی‌زاده با یادآوری اینکه پارلمان عراق هم در آستانه یک انتخابات زودرس است و تا شش ماه دیگر منحل خواهد شد، گفت: آقای کاظمی ضمن مذاکره با آمریکایی‌ها تلاش دارد تا زمینه برگزاری انتخابات پارلمانی را فراهم کند و در طول این مدت قطعا آمریکایی‌ها  هم از نفوذ خودشان برای به پیروزی رساندن گروه‌های نزدیک به خودشان تلاش می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل جهان عرب در مورد نقش و تاثیر حضور فؤاد حسن در وزارت خارجه و رأس کمیته عراقی مذاکرات بر روند این گفت‌وگوها نیز با اشاره به اینکه به دلیل گرایش‌های سیاسی وی حتی کردهای پارلمان عراق هم نسبت به انتخاب وی ملاحظاتی داشتند، تصریح کرد: اعتقاد برخی از شخصیت‌های سیاسی کرد که دارای استقلال سیاسی هستند اینست که فواد حسین بر فراکسیون‌های پارلمانی تحمیل شد و نمی تواند طرح پارلمان را به دلیل گرایشش به غرب اجرایی کند.

شمشیر داموکلس داعش بر سر عراق

هانی‌زاده در مورد افزایش تحرکات گروه‌های تروریستی داعشی هم با بیان اینکه گزارش‌های دقیقی وجود دارد که طی ۵ ماه اخیر و با استعفای عادل عبدالمهدی و افزایش اعتراضات آمریکایی‌ها از فضای آشفته عراق توانست صدها تن از نیروهای خطرناک داعش را از پایگاه التنف سوریه به الانبار و موصل و صلاح الدین منتقل و سازماندهی کند، گفت: هدف آمریکا اینست که در صورت اصرار عراق بر خورج نیروهای این کشور از عناصر داعش برای ایجاد ناامنی استفاده کند به ویژه آنکه این نیروها آموزش‌های ویژه دیده‌اند و آماده عملیات انتحاری و جنگی و خطرناک‌تر از داعش گذشته هستند.

اگراعتراض‌ها افزایش یاید و حشد الشعبی ورود پیدا کند قطعا این نیروهای داعشی برای ناامن کردن مناطق جنوب و فرات میانه عراق مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

هادی العامری از عضویت مجلس عراق استعفا کرد

هانی‌زاده خاطرنشان کرد الان حشد الشعبی به شدت از سوی برخی فراکسون‌ها و دولت جدید تحت فشار است تا سلاح خودش را تحویل دهد و همین موضوع سبب شد هادی العامری از پارلمان عراق استعفا دهد و بر امور حشد الشعبی متمرکز شود. به نظر می‌رسد این اتفاق اوضاع عراق را پیچیده‌تر می‌کند و تقابل برخی گروه‌های سیاسی با حشد الشعبی تشدید خواهد شد اما حمایت مرجعیت دینی در عراق از این کروه باعث موقاوت آن خواهد شد.

سیاست گرفتن عصا از وسط

وی درباره راهبرد توازن میان روابط بغداد با تهران و واشنگتن در برنامه نخست وزیر جدید عراق هم گفت:  دیدگاه وی این است که عراق نباید کانون و عرصه تقابل ایران و آمریکا باشد و باید شرایطی فراهم شود که اختلافات این دو در عراق ناامنی ایجاد نکند. کاظمی سعی می‌کند فضا را بین ایران و آمریکا تلطیف و مناقشات این دو را کاهش دهد تا  یک توازن منطقی بین رفتار عراق با آمریکا و رفتار عراق با ایران ایجاد کند. تحلیلگران عراقی معتقدند او در رابطه با آمریکا و ایران، عصا را از وسط خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.