۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱
کد خبر: 707297

تردیدی نیست که آب برای سلامت انسان ضروری است. آب حدود ۷۵ درصد از وزن بدن انسان را تشکیل می‌دهد و نقش مهمی در تنظیم هر چیزی از فعالیت مغز تا عملکرد جسمانی و گوارش دارد.

آیا زمانبندی نوشیدن آب اهمیت دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، عصر ایران به نقل از «هلث لاین» نوشت: «در شرایطی که اهمیت نوشیدن آب برای سلامت انسان واضح است، این که آیا زمان بندی انجام این کار نیز اهمیت دارد یا خیر شاید ذهن برخی افراد را درگیر کند.

هنگام صبح

نوشیدن یک لیوان آب هنگام صبح روشی ساده برای آغاز روز در مسیر درست است. نوشیدن آب پس از بیدار شدن از خواب می تواند به تسهیل حفظ عادات هیدراته نگه داشتن بدن و افزایش مصرف مایعات در طول روز کمک کند.

در صورت کم آبی بدن، افزایش آب دریافتی روزانه می تواند به تقویت سطوح هیدراتاسیون کمک کند که به ویژه ممکن است برای بهبود خلق و خو، عملکرد مغز و سطوح انرژی مفید باشد.

در حقیقت، مطالعات نشان داده اند که حتی کم آبی جزئی بدن نیز می تواند اثر منفی بر حافظه، تمرکز، سطوح اضطراب و خستگی فرد داشته باشد.

در شرایطی که نوشیدن آب هنگام صبح می تواند برای برخی افراد کارایی بیشتری داشته باشد اما هیچ مدرکی مبنی بر فواید بیشتر آن نسبت به زمان های دیگر در طول روز وجود ندارد.  

پیش از وعده‌های غذایی

اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، نوشیدن یک لیوان آب پیش از یک وعده غذایی راهبرد خوبی برای کمک به تحقق این هدف است.

انجام این کار نه تنها به تقویت احساس سیری کمک می کند، بلکه میزان غذای مصرفی طی آن وعده غذایی را نیز کاهش می دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه با حضور ۲۴ فرد بزرگسال نشان داد که نوشیدن ۵۰۰ میلی لیتر آب ۳۰ دقیقه پیش از صبحانه میزان کالری مصرفی افراد را در مقایسه با گروه کنترل ۱۳ درصد کاهش داده است.

مطالعه ای دیگر با حضور ۵۰ شرکت کننده نشان داد که نوشیدن ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی لیتر آب پیش از ناهار به کاهش احساس گرسنگی و کالری مصرفی در افراد مسن کمک کرده است.

با این وجود، در شرایطی که همه شرکت کنندگان افزایش احساس سیری را گزارش کرده بودند، تفاوت هایی چشمگیر در کالری مصرفی یا سطوح گرسنگی شرکت کنندگان جوان مشاهده نشد.

از این رو، اگرچه نوشیدن آب پیش از وعده های غذایی می تواند روش موثری برای پشتیبانی از آبرسانی به بدن باشد اما به پژوهش های بیشتر برای تعیین این که می تواند کاهش وزن در افراد جوان را نیز تقویت کند یا خیر نیاز است.

پیش و پس از ورزش

زمانی که ورزش می کنید، آب و الکترولیت ها را به واسطه تعریق از دست می دهید. نوشیدن آب فراوان پیش و پس از ورزش برای هیدراته نگه داشتن بدن و جایگزینی مایعات از دست رفته اهمیت دارد.

از دست دادن بیش از حد مایع طی ورزش می تواند به عملکرد بدنی نیز آسیب رسانده و موجب بی تعادلی الکترولیت ها شود.

نوشیدن آب یا یک نوشیدنی الکترولیت پس از ورزش برای کمک به جایگزینی مایعات از دست رفته و بهینه سازی عملکرد و ریکاوری توصیه شده است.

مصرف آب به میزان کافی

بدن شما در طول روز تعادل آب را به خوبی تنظیم می کند و آب اضافه از طریق پوست، ریه ها، کلیه ها و دستگاه گوارش از بدن دفع می شود. با این وجود، بدن تنها هر بار قادر است مقدار مشخصی از آب را دفع کند.

اگر چه شایع نیست، نوشیدن بیش از حد آب می تواند در سطوح سدیم بدن و تعادل مایع اختلال ایجاد کرده و موجب عوارض جانبی جدی مانند سردرد، سردرگمی، خستگی، تشنج و کما شود.

از این رو، به جای مصرف مقدار بسیار زیاد آب در یک وعده، تقسیم آن در طول روز برای هیدراته نگه داشتن بدن اهمیت دارد.»

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.