منابع خبری اعلام کردند، ژاپن از پیوستن به جمع آمریکا، انگلیس و چند کشور دیگر در یک بیانیه مشترک برای محکوم کردن چین از بابت وضع قوانین امنیت ملی جدید برای هنگ کنگ به هدف پرهیز از ایجاد هر گونه تنش با پکن امتناع کرده بود.

مخالفت ژاپن با مشارکت در بیانیه غربی‌ها علیه چین

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از کیودو نیوز، این تصمیم توکیو ظاهرا باعث ناخرسندی واشنگتن و طرفهای دیگر شده و چالش ژاپن در مدیریت روابطش با آمریکا و چین را تشدید کرد.

افزایش تنش میان پکن و واشنگتن بر سر مساله هنگ کنگ می‌تواند همچنین باعث پیچیده شدن برنامه ژاپن برای استقبال از سفر رسمی شی جینپینگ، رئیس جمهور چین به آنجا شود. در پی به تعویق افتادن این سفر به سبب شیوع کروناویروس هنوز تاریخ جدیدی برای آن تعیین نشده است.

در تاریخ ۲۸ مه و بعد از آنکه پارلمان چین قوانین امنیت ملی جدیدی را در قبال هنگ کنگ وضع کرد، آمریکا، انگلیس، استرالیا و کانادا در بیانیه ای به ابراز "نگرانی عمیق" از بابت این اقدام پکن پرداخته و هشدار دادند این حرکت می تواند به میزان چشمگیری باعث تضعیف سطح بالای خودمختاری اعطا شده به هنگ کنگ بر طبق سیاست موسوم به "یک کشور، دو نظام" شود.

بر اساس اعلام یک مقام وابسته به این کشورها، آنها در آن مقطع از طریق کانالهای پشتی از نمایندگان دولت ژاپن خواستند تا در انتشار این بیانیه سهیم باشد اما آنها این پیشنهاد را رد کردند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.