بسیاری از ما تجربه بیدار شدن ناخواسته صبح هنگام آن هم با صدای گوشخراش کامیون را نداریم اما آن‌هایی که مجبورند هر روز یا حداقل بیشتر روزهای خود را این گونه شروع کنند دل پری از رانندگان کامیون‌ها و خودروهای سنگین دارند.

مردم آزاری غول‌های آهنین در شهر

علی محمدزاده/

بسیاری از ما تجربه بیدار شدن ناخواسته صبح هنگام آن هم با صدای گوشخراش کامیون را نداریم اما آن‌هایی که مجبورند هر روز یا حداقل بیشتر روزهای خود را این گونه شروع کنند دل پری از رانندگان کامیون‌ها و خودروهای سنگین دارند.

ماجرای پارک شبانه خودروهای سنگین در بافت مسکونی تنها منحصر به یک شهر نیست و همه جای کشور می‌توان مصادیق این موضوع را پیدا کرد اما این مسئله در کلانشهر مشهد به دلیل آنکه دارای حجم بالای جابه‌جایی بار و مسافر است اندکی پررنگ‌تر است.

•         مشکلات سنگین خودروهای سنگین

بر همین اساس همواره شماری از ساکنان مناطق مختلف این شهر از اینکه همیشه باید مشکلات متنوع ناشی از توقف و تردد یک خودرو سنگین در محل زندگی خود را تحمل کنند گلایه دارند و خواستار برخورد جدی‌تر متولیان با این موضوع هستند.

به گفته این افراد آن‌ها باید مراقب باشند کودکانشان هنگام بازی میان چرخ‌های این غول‌های آهنی آسیب نبینند و همیشه بخشی از معبر محل زندگیشان روغنی و سیاه است و در فصول مختلف مشکلات مرتبط با این خودروها را به نوعی نادیده بگیرند به طور مثال شب‌های سرد زمستان چند بار باید از خواب بیدار شوند چون همسایه کامیوندارشان برای جلوگیری از یخ‌زدگی کامیون قدیمی خود چند بار آن را روشن می‌کند یا آن را حتی برای مدت زیادی روشن نگه می‌دارد.

یکی از بوی دود اگزوز این خودروها گلایه دارد و دیگری از صدای ناهنجار استارت زدن می‌نالد برخی‌ها هم از اینکه باید شاهد اسراف آب ارزشمند قابل شربی باشند که بعضی از کامیونداران برای شستن اسب‌های آهنین خود مصرف می‌کنند، ناراضی‌اند.

خلاصه اینکه اگر بخواهیم صادقانه بگوییم باید بپذیریم کسی چشم دیدن توقف کامیون‌ها را در محل زندگی خود ندارد.

•         خسارت‌های عمومی

از سوی دیگر بارها شنیده‌ایم که مدیران بخش‌های مختلف هم از این موضوع گلایه دارند؛ مدیران شهری از آسیب‌های زیاد این میهمان‌های ناخوانده و سنگین وزن به آسفالت انتقاد دارند و برخی از کارشناسان شرکت‌های خدمات‌رسان بر این باورند که تردد زیاد این خودروها به مرور موجب نشست زمین و آسیب به زیرساخت‌هایی چون لوله‌های آب و گاز می‌شود.

رئیس پلیس سابق راهور خراسان رضوی هم معتقد بود وسایل نقلیه عمومی در حوادث شهری مشهد، سهم قابل توجهی دارند و حدود ۱۴ درصد فوت ناشی از حوادث و ۴۰ درصد از تصادفات منجر به خسارت و جرح، توسط کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین به ‌وجود می‌آید.

کارشناسان حوزه محیط زیست هم دغدغه آلاینده‌های هوا را دارند و باز سهمی برای خودروهای سنگین در این مسئله قائل هستند که البته شامل تمامی وسایل نقلیه می‌شود ولی آنچه مسلم است وجود یک کامیون دودزا در یک محدوده مسکونی به طور مستقیم تعدادی از ساکنان اطراف را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در کنار تمام این موضوعات متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد حوادث ناگواری از سوی کامیون‌ها در سطح شهر مشهد بودیم که آتش‌سوزی تانکر سوخت و ترمز بریدن جرثقیل از آن جمله است.

•         روی دیگر سکه

اما مالکان یا رانندگان این دسته از خودروها هم همواره دلایلی برای این اقدام خود دارند که مهم‌ترین آن‌ها نبود جای پارک مناسب است؛ رانندگان خودروهای سنگین معتقدند وقتی نیمه شب به مشهد می‌رسند نمی‌توانند خودرو خود را در بخش دیگری از شهر رها کنند و به منزل خود در بخش دیگری بروند.

بر همین اساس از چند سال پیش مدیران شهری با ایجاد توقفگاه‌های بزرگی در چند منطقه شهر مشهد وارد فاز ساماندهی این مسئله شدند که البته توانست بخش قابل توجهی از مشکلات را کم کند.

با این حال هنوز هم متأسفانه در محلات مختلف شهر می‌توان شاهد پارک شبانه خودروهای سنگین در انواع مختلف بود که برخی از آن‌ها مانند تانکرهای حامل سوخت موجب نگرانی بیشتر اهالی هم می‌شود.

به طور مثال انتشار بوی گاز از یکی از همین خودروها در یکی از محلات مشهد موجب تشویش اهالی و تقاضای ورود نیروی آتش‌نشانی برای پیشگیری از حوادث احتمالی شده بود بنابراین همچنان شهروندان خواستار برخورد جدی‌تر با این مسئله هستند.

•         آیین‌نامه‌ها چه می‌گوید

رئیس اداره تأمین و توزیع شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان در این باره می‌گوید: بر اساس آیین‌نامه ابلاغی خودروهای سوخت‌رسان در زمان بارگیری حق توقف درازمدت ندارند.

قلی‌زاده می‌افزاید: در حال حاضر به دلیل نبود جایگاه گاز مایع در استان این شرکت هیچ گونه جابه‌جایی بونکر گاز ندارد و تریلی‌های حامل سوخت مایع را مدیریت می‌کند که به تمامی شرکت‌های طرف قرارداد ابلاغ شده است از هر گونه تردد غیرضروری و توقف درازمدت خودرو در مناطق مسکونی پرهیز کنند.

وی ادامه می‌دهد: بر همین اساس تانکرهای سوخت شرکت پخش در پارکینگ‌های ایجاد شده در نزدیکی انبارهای سوخت متوقف می‌شوند و پس از  بارگیری از محل خارج می‌شوند با این حال اگر شهروندان مواردی از تخلف رانندگان این دسته از خودروها در خصوص پارک شبانه یا درازمدت دارند می‌توانند به شرکت پخش گزارش کنند.

•         جریمه متخلفان

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی هم می‌گوید: برابر آیین‌نامه تخلفات رانندگی عبور یا توقف وسایل نقلیه باربری سنگین و اتوبوس‌های برون شهری در معابر شهری در ساعات غیرمجاز تخلف محسوب می‌شود.

سرهنگ دهنوی می‌افزاید: در رینگ یا همان مسیر عبوری کناری شهر مشهد تابلوهای متعددی نصب شده که ممنوعیت ورود به محدوده خودروهای سنگین را گوشزد می‌کند پس اگر راننده‌ای به این تابلوها توجه نکرده و وارد محدوده ممنوعه شود جریمه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در خصوص مزاحمت‌های دیگر این خودروها برای شهروندان نیز آن‌ها می‌توانند با طرح شکایت در مراجع رسمی به این مزاحمت‌ها پایان دهند با این حال اگر توقف خودروهای سنگین موجب سد معبر یا سختی عبور و مرور هم بشود قابل پیگیری است.

•         کلام آخر

هر چند همچنان که گفته شد این موضوع هم مانند بسیاری از سوژه‌های گزارشی سابقه طولانی دارد و همیشه تعدادی از افراد هستند که با نادیده گرفتن قوانین و فراموش کردن رفتارهای منطقی و حقوق دیگران با آوردن خودرو سنگین خود به محل سکونتشان موجبات گلایه آن‌ها را فراهم می‌آورند اما امیدواریم با تذکر دوباره این موضوع اندکی بر حجم اقدام‌های پیشگیرانه و اجرای قانون افزوده شود تا شاهد کمتر شدن میهمان‌های ناخوانده و مزاحم کوچه‌های شهر باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.