دولت ترامپ با نزدیک شدن به ماه اکتبر و موعد تصمیم‌گیری اعضا درباره تمدید یا عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، سعی دارد مجموعه اقدام‌های ضد ایرانی از جمله رایزنی با کشورهای اروپایی در راستای اقناع آنان برای اقدام علیه ایران، اعمال تحریم‌های جدید و یا حتی پیشنهاد مذاکره و توافق با ایران را همزمان با هم پیش ببرد تا بتواند با به ثمر نشستن هر کدام از این موارد به هدف مطلوب خود دست یابد.

مدیریت زمان ایرانی در برابر اجماع‌سازی آمریکایی

قدس آنلاین: این روزها تلاش‌های آمریکا با توجه به نزدیک شدن موعد انقضای تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان، علیه ایران شدت یافته و دولت ترامپ تلاش دارد تا زمان ۱۸ اکتبر بتواند دولت‌های اروپایی را در موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی با خود همراه کند.

در همین راستا، «کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل روز جمعه از ارائه پیش‌نویس آمریکا از یک قطعنامه شورای امنیتی سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به روسیه و برخی کشورهای دیگر خبر داده و از روسیه و چین نیز خواسته که آنان هم به آنچه اتفاق‌نظر جهانی آمریکا درباره رفتار ایران است، ملحق شوند.

آمریکا نمی‌تواند مشارکت‌کننده در برجام باشد

مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک در توییتی در واکنش به این اظهارات نوشت: سفیر آمریکا در سازمان ملل بر این باور است که آمریکا براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، حق دارد فرایند بازگشت تحریم‌ها را آغاز کند.

وی افزود: آمریکا نمی‌تواند مشارکت‌کننده در برجام باشد؛ چراکه ترامپ مشارکت آمریکا در این توافق را متوقف کرد. ‌آمریکا که خود ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، هیچ حقی برای آغاز هیچ کاری در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ را ندارد.

این اقدام آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی نیز در راستای فشار حداکثری به ایران برای دستیابی به اهداف مدنظر و نیز کشاندن ایران به عرصه واکنش و اقدام دارای تبعات حقوقی و بین‌المللی، دست به لغو معافیت‌های تحریمی پروژه‌های اتمی ایران مرتبط با توافق هسته‌ای زد. بر اساس این اقدام، معافیت‌های هسته‌ای که به شرکت‌های روسیه، چین و اروپایی اجازه می‌داد در سایت‌های حساس هسته‌ای ایران فعالیت داشته باشند، پایان می‌یابد.

دولت ترامپ با نزدیک شدن به ماه اکتبر و موعد تصمیم‌گیری اعضا درباره تمدید یا عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، سعی دارد مجموعه اقدام‌های ضد ایرانی از جمله رایزنی با کشورهای اروپایی در راستای اقناع آنان برای اقدام علیه ایران، اعمال تحریم‌های جدید و یا حتی پیشنهاد مذاکره و توافق با ایران را همزمان با هم پیش ببرد تا بتواند با به ثمر نشستن هر کدام از این موارد به هدف مطلوب خود دست یابد.

بازی سیاسی کاخ سفید در آستانه انتخابات ۲۰۲۰

البته بسیاری از مسئولان و تحلیلگران سیاسی نیز طرح موضوع مذاکره از سوی ترامپ را با هدف بازی سیاسی کاخ سفید در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ مرتبط می‌دانند.

در همین رابطه، سخنگوی پیشین وزارت خارجه در واکنش به این موضوع گفته است: بر روی اظهارات ترامپ در ارتباط با مذاکره با ایران نمی‌توان چندان حساب باز کرد. خیلی بعید می‌دانم که ارسال این سیگنال‌ها و بیان این نوع اظهارنظرها بیانگر سیاست جدیدی از سوی دولت آمریکا در مورد ایران باشد.

رامین مهمانپرست افزوده است: آن‌ها با فشارهای مختلف تلاش کرده‌اند منابع مالی ایران را در نقاط مختلف دنیا مسدود کنند و اگر اکنون علاقه‌مند به مذاکره با تهران هستند، باید با تغییر رفتار و سیاست‌های خود، اعتماد مردم ایران و مقامات کشورمان را جلب کنند.

بااین‌حال در ادامه تشدید فشارها و مجموعه اقدام‌های دولت آمریکا، اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز چه رویکردی را در پیش بگیرد و اقدام متناسب با این اقدام‌ها را انجام دهد، موضوعی است که در چنین شرایط و بیش از گذشته حائز اهمیت است و به‌نوعی تعیین‌کننده میزان موفقیت کشورمان در مسیر آینده پرونده هسته‌ای، خنثی‌سازی تحریم‌ها و تنها ماندن آمریکا در تلاش برای اجماع جهانی علیه ایران خواهد بود.

ایران زمان باقیمانده را با درایت مدیریت می‌کند

موضوعی که امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل بر این باور است که آمریکایی‌ها با اعمال برخی اقدام‌ها و لغو معافیت‌های هسته‌ای درصدد تشدید فشار حداکثری به ایران هستند تا با برداشتن آخرین بقایای معافیت‌های هسته‌ای در برجام، به‌نوعی فشارها افزایش یابد و کشورمان آماده پذیرش درخواست آمریکایی‌ها شود.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: آمریکایی‌ها با لطمه زدن به بخش نظارتی برجام قصد دارند این اقناع را به وجود بیاورند که کشورمان به سمت فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز حرکت می‌کند؛ زیرا دیگر نظارتی در این زمینه وجود ندارد، یا حتی ایران را ترغیب کنند که تعهدات و بخش‌های فنی برجام را کنار بگذارد و از این طریق به بهانه اینکه ایران در آستانه ساخت سلاح اتمی قرارگرفته، اجماعی بین‌المللی علیه کشورمان راه بیندازند و تمامی تحریم‌ها را برگردانند.

وی افزود: پیش‌بینی من این است که ایران احتمالاً با درایت دو سه ماه باقیمانده به اکتبر را مدیریت می‌کند، بدون اینکه بهانه‌ای به دست آمریکایی‌ها بدهد تا آن‌ها بتوانند اجماعی علیه ایران راه بیندازند، یا حتی ممکن است آمریکایی‌ها اقدام‌هایی را در راستای لغو بخش‌های نظارتی برجام انجام بدهند. به‌هرحال ایران این شرایط را مدیریت می‌کند، مگر اینکه اتفاقات غیرمنتظره و شگفت‌انگیزی رخ بدهد و بر اساس آن ایران بپذیرد که اکنون زمان صبر راهبردی و مماشات نیست و درنهایت خواسته‌های آمریکا را قبول کند.

دستگاه اجرایی همسو با نظریه مقاومت پیش برود

البته رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان و نماینده فعلی مجلس نظر دیگری در این رابطه دارد و معتقد است که انتظار نمی‌رود در پرونده هسته‌ای، موضوع رفع تحریم‌ها و حرکت در مسیر پیشرفت کشور اتفاق ویژه‌ای بیفتد و تحریم‌ها کماکان به قوت خود هستند؛ زیرا آمریکایی‌ها دست دستگاه اجرایی ما را خوانده‌اند و متأسفانه گام‌های ایران در این مسیر میلی‌متری است.

فریدون عباسی به قدس گفت: دستگاه اجرایی باید همسو با نظریه مقاومت پیش برود، اگر ما مقاومت را مدنظر قرار دهیم، در همه زمینه‌ها پیروز می‌شویم و مشکلات داخلی حل خواهد شد.

منتخب مردم کازرون در مجلس یازدهم تصریح کرد: ایران نه‌تنها نباید منتظر ترامپ و دولت آمریکا باشد، بلکه دل خوش کردن به اقدام و حرکت مثبتی از سوی اروپایی‌ها در جهت منافع ایران نیز بیهوده است. باید به ظرفیت‌های داخلی توجه و آن‌ها را فعال کنیم. کشورمان ظرفیت‌های پیدا و پنهان و نیروی انسانی متخصص بسیاری دارد که متأسفانه دولت آن‌ها را کنار گذاشته یا توجه چندانی نداشته است. اگر از این ظرفیت‌ها در کنار مدیران کنونی استفاده شود، قطعاً مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.