روز گذشته همزمان با هفته پاسداشت محیط زیست، شاهد برگزاری نشست خبری با حضور مدیران استانی این حوزه بودیم البته همان طور که انتظار می‌رفت بیشترین پرسش‌های خبرنگاران به موضوعات پرحاشیه ساخت پروژه کمربند جنوبی و روند ساماندهی کشف‌رود مربوط می‌شد.

مشکلات کشف‌رود دو معاون رئیس جمهور را به مشهد می‌کشاند

قدس آنلاین: روز گذشته همزمان با هفته پاسداشت محیط زیست، شاهد برگزاری نشست خبری با حضور مدیران استانی این حوزه بودیم البته همان طور که انتظار می‌رفت بیشترین پرسش‌های خبرنگاران به موضوعات پرحاشیه ساخت پروژه کمربند جنوبی و روند ساماندهی کشف‌رود مربوط می‌شد.

*سازمان محیط زیست در بی‌خبری

در حالی که سکاندار حوزه حفاظت از محیط زیست استان سعی داشت در این نشست با سعه صدر پاسخگوی اصحاب رسانه باشد اما در پاره‌ای از لحظات ناگزیر از فشارهای رسانه‌ای؛ فرافکنی کرده و مسئولیت کاستی‌های این حوزه را به گردن نهادهای دیگر و حتی تشکل‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها می‌انداخت.

تورج همتی در پاسخ به پرسش‌های مکرر خبرنگاران نسبت به عملکرد این مجموعه در زمینه نظارت بر اجرای طرح کمربند جنوبی گفت: رسانه‌ها و فعالان محیط زیست باید با نگاهی عمیق‌تر و دقیق‌تر موضوعات را پیگیری کنند.

وی با اشاره به پیشینه اجرای پروژه یاد شده، اظهار کرد: ۱۰ سال پیش طرح جامع شهری تعریف شد و مقرر کردند که طرحی اکولوژیک در بخش ارتفاعات جنوبی وجود داشته باشد. بنابراین ما و شهرداری این مسئله را قبول داریم و مصوبه شورای عالی شهرسازی نیز پشت این قضیه وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: ساختاری به نام شورای ترافیک تصمیم گرفته که این کمربندی ایجاد شود و معاون وقت سازمان محیط زیست هم این را امضا کرده است. همچنین آن زمان قانون اجازه داده که این پروژه بدون مطالعات اجرا شود. از این رو سال ۹۷ که به عنوان خادم محیط زیست منصوب شدم، دریافتم پروژه یاد شده دغدغه مردم و فعالان محیط زیست و حوزه قضایی است. به این ترتیب از طریق سازمان محیط زیست این امر پیگیری شد و شهرداری را موظف کردیم که برنامه‌های محیط زیستی خود را در قبال پروژه کمربند جنوبی ارائه کند اما در حال حاضر نتیجه این مطالعات به دست ما نرسیده است. به هر روی با توجه به اینکه ارکان حاکمیت در استان خراسان رضوی تصمیم گرفتند که اقدام‌هایی را با حفظ کاربری‌ها و جلوگیری از هر گونه توسعه نامتوازن شهری انجام دهند در واقع شهرداری نمی‌تواند در این منطقه توسعه ساخت و ساز انجام دهد؛ چراکه در طرح جامع شهری که ۱۰ سال پیش وجب به وجب آن کاربری‌های مشخصی دارد شهرداری قادر به ساخت و ساز برج‌ها نخواهد بود.

*فرصت چرمشهر تمام شد

همتی در ادامه با اشاره چالش‌های مستمر در مورد کشف‌رود به خبرنگار ما اظهار کرد: به زودی در تمام واحدهای صنعتی اطراف مشهد سیستم فیلترازاسیون در مقوله مدیریت آلاینده‌های صوتی، پساب‌ها و پسماندها اجرا خواهد شد. واحدهایی نیز که امکان اجرا در این بازه زمانی را ندارند از فرصتی قانونی ۶ماهه و یکساله بهره‌مند خواهند شد. این در حالی است که فرصت چرمشهر برای اجرای برنامه‌های مدیریت پساب‌ها به پایان رسیده است از این رو تأکید داریم که فاز دو این برنامه باید به سرعت اجرا شود.

وی در همین نشست بیان کرد: مسائل اعتبارات مورد نیاز مدیریت فاضلاب کشف‌رود در شورای اقتصادی کشور و در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی است از این رو تا اواخر هفته جاری رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به مشهد سفر خواهند کرد.

*حریق در ۱۱۴ هکتار از اراضی حفاظت شده

در ادامه این نشست فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: در سال گذشته ۱۱۴ هکتار از اراضی تحت حفاظت در استان خراسان رضوی دچار حریق شده‌اند. همچنین در حریق‌های رخ داده در ماه‌های اخیر حدود ۱۴ هکتار از اراضی یاد شده آسیب دیده‌اند.

ابوالفضل شعبانی همچنین خاطرنشان کرد: این اداره کل همانند دیگر واحدهای فعال در حوزه حفاظت از محیط زیست کشور از نظر کمیت و کیفیت تجهیزات و نیروی انسانی برای محافظت از عرصه‌های طبیعی و تحت حفاظت دچار کمبود است.

محمد عرفانی، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز با اشاره به افزایش ۱۷ دستگاه اتوکلاو در مراکز درمانی شهر مشهد در ماه‌های اخیر به خبرنگار ما اظهار کرد: در طول سه ماه اخیر و در پی شیوع بیماری کرونا؛ در مجموع روزانه ۴/۱۰تن پسماند عفونی توسط بیمارستان‌ها و بخش خصوصی در محدوده شهر مشهد تولید شده است.

گفتنی است، روزنامه قدس هفدهم خرداد ماه در همین صفحه گزارشی کامل از ادامه کشت و زرع و فعالیت موتور پمپ‌ها در حوالی چرمشهر با عنوان «ساماندهی کشف‌رود؛ هیاهو برای هیچ» به چاپ رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.