قم- نخستین تبعات کرونا در بازارهای جهانی انسداد مرزها، قطع صادرات و درنهایت کاهش چشمگیر مشتریان در بازار فروش بود لذا فرش‌بافان قمی که تا پیش‌ازاین به هر شکل ممکن با تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کردند حال همان روزنه امید صادرات نیز ماه‌هاست که قطع‌شده و بر تاروپود مشکلات آن‌ها رخنه کرده است.

کرونا گره مشکلات فرش‌بافان قمی را کورتر کرد؛صادرات راه نجات صنعت فرش

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان قم را پایتخت و قطب فرش دستبافت ابریشم می‌دانند، فرش دستبافت ابریشم قم سالیان مدیدی است که بازارهای داخل و خارج از کشور را تسخیر کرده و با توجه به گردشگر پذیر بودن شهر قم چشم توریست‌های خارجی را مجذوب زیبایی‌های خود می‌کند.

کرونا در بهترین زمان فروش فرش بر بازار این هنر تأثیر منفی گذاشت و تولیدکنندگان بازار خود را ازدست‌داده و با کاهش شدید نقدینگی روبرو شدند.

ویروس کرونا همه معادلات تولیدکنندگان فرش را به هم زده و باعث شده به دلیل رکود بازار و از دست دادن مشتریان خود با کاهش شدید نقدینگی روبرو شوند به دلیل پرداخت نشدن دستمزد کارگران تعدادی از شاغلین این عرصه که در چرخه تولید فرش نقش دارند هم بیکار شدند.

تاروپود مشکلات

در همین رابطه یکی از تولیدکنندگان فرش دست‌بافت در قم به خبرنگار قدس آنلاین گفت: متأسفانه افزایش قیمت دلار هم چنان قیمت ابریشم را افزایش داده و لذا مواد اولیه گران و هم‌چنین افزایش دستمزدها قیمت فرش را بالابرده و قدرت رقابت را سلب می‌کند.

احمد حسینی بابیان اینکه فرش قم هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا دچار رکود بسیار شدید شد ابراز می‌کند: کرونا موجب شد تا بسیاری از بافندگان به دلیل ترس از ابتلا یک ماه را سرکار حاضر نشوند و این موضوع نیز مشکلات بسیاری را برای ما به همراه داشت.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه بازار در این مدت با افت شدید خریدار همراه بوده است و ازآنجاکه به دلیل کرونا صادرات به سایر کشورها نیز مختل شده است لذا این بازار با التهاب روبرو شده است.

وی بابیان اینکه فرش‌های تولیدی و ابریشمی به فروش نمی‌رسد و از طرفی بافندگان دستمزد خود را طلب می‌کنند لذا این موضوع برای کارگاه‌های تولیدی مشکل‌ساز شده و آن‌ها را با مشکل جدی کمبود نقدینگی روبرو کرده است.

بیکاری صنعت فرش را تهدید می‌کند

این تولیدکننده فرش تأکید می‌کند: اگر این صنعت حمایت نشود ممکن است افراد بسیاری بیکار شوند درحالی‌که این صنعت در رشد صادرات و اشتغال‌زایی نقش اساسی دارد.

حسینی اظهار می‌کند: بحران کرونا وقتی بازار را تحت‌الشعاع قرارداد که ما چشم‌انتظار ورود توریست و گردشگران خارجی بودیم.

وی بیان می‌کند: اسفند و فروردین‌ماه اوج رونق فروش فرش است درحالی‌که در حال برنامه‌ریزی برای کسب بازار ۲۰۲۰ در اروپا هم بودیم، ناگهان بحران کرونا این اوج را به رکود تبدیل کرد.

چشم‌انتظار کمک‌های دولتی

رئیس اتحادیه بافندگان، تولید و فروش فرش دستبافت استان قم با تائید این‌که کارگاه‌های تولید و فرش‌بافان این استان با مشکلات جدی ازجمله تأمین منابع مالی و نیز بازاریابی برای فروش روبرو هستند بیان کرد: متأسفانه شیوع بیماری کرونا تأثیر نامطلوبی بر بازار فرش در این استان گذاشت.

اسفند و فروردین‌ماه اوج رونق فروش فرش است درحالی‌که فروشندگان فرش ایرانی  در حال برنامه‌ریزی برای کسب بازار ۲۰۲۰ در اروپا بودند ناگهان بحران کرونا این اوج را به رکود تبدیل کرد

هادی راد بابیان اینکه ماه‌های اسفند و فروردین در زمره ماه‌های طلایی فروش فرش دست‌بافت است اظهار کرد: متأسفانه بیماری کرونا این فرصت را از تولیدکنندگان گرفت و حال بسیاری از آن‌ها را با مشکلات مالی روبرو کرده است.

وی با اشاره به این موضوع که عدم فروش فرش موجب کاهش جدی نقدینگی در بین تولیدکنندگان شده است بیان کرد: در این راستا دولت با تأمین و یا اعطای تسهیلات کم‌بهره می‌تواند تولیدکنندگان را یاری کند.

تسهیلات اندک درمان گر نیست

وی بابیان اینکه این صنعت نقش بسزایی در ارزآوری و بازارهای جهانی دارد افزود: حمایت از این صنعت در راستای جهش تولید تبعات قابل‌توجهی در تأمین ارز برای کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برای دریافت حمایت و تسهیلات در این شرایط بحرانی برای تولیدکنندگان به مسئولان کشوری و نمایندگان مجلس مراجعه کرده است ادامه داد: با مسئولان سازمان صمت و استانداری هم مکاتباتی داشتیم که تنها قول پرداخت تسهیلات با نرخ ارزان‌قیمت داده شد که این امر مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان را برطرف نمی‌کند.

رئیس اتحادیه بافندگان، تولید و فروش فرش دستبافت استان قم  بابیان اینکه مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش با وام‌های ۱۰۰ میلیون تومانی و ۲۰۰ میلیون تومانی رفع نمی‌شود بیان کرد: هر تولیدکننده حداقل نیاز به تزریق یک میلیارد تومان نقدینگی دارد.

راد تأکید کرد: اگر تولیدکنندگان حمایت نشوند این صنعت با چالش‌های بسیاری روبرو و افراد بسیاری هم بیکار خواهند شد لذا باید در این شرایط بحرانی برای تولیدکنندگان این صنعت مهم که در صادرات و اقتصاد قم و حتی کشور نقش اساسی دارد چاره‌اندیشی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.