ایلام- مهران جزو اولین مرزهایی بود که در اسفندماه و در پی شیوع ویروس کرونا در کشور به حالت تعطیلی درآمد و حالا جزو آخرین مرزهایی است که بازگشایی می‌شود.

مرز مهران به‌صورت محدود بازگشایی شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهر مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی، مهم‌ترین واصلی‌ترین مسیر تردد خودروهای شخصی، کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات عراق است.

در این مدت رایزنی‌های مختلفی با طرف عراقی برای باز کردن این مرز انجام‌شده بود و امروز و فردا، وعده‌هایی بود که از طرف مسئولان عراقی هر بار داده اما ابلاغ نمی‌شد.

حتی بارها خبر بازگشایی این مرز از برخی رسانه‌ها منتشر شد که فاصله آن تا تکذیب چند ساعت بیشتر نبود نهایتاً طرف عراقی وعده داد که فعالیت این مرز پس از عید فطر به حالت عادی بازمی‌گردد؛ حالا پس از گذشت بیش از دو هفته از اتمام عید فطر، مرز مهران نهایتاً از روز دوشنبه فعالیت تجاری خود را از سر گرفته است.

بازگشایی با محدودیت

 فعالیت مرز مهران به‌صورت هرروز نیست و در هفته جاری فقط در روزهای دوشنبه و چهارشنبه و از هفته آینده طی روزهای یکشنبه و چهارشنبه تردد کالا انجام می‌شود.

قرار است که روزانه ۲۵۰ کامیون حامل کالاهای صادراتی برای تخلیه کالا وارد عراق شوند که درمجموع به ۵۰۰ کامیون در هفته می‌رسد، انجام مبادلات تجاری در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد.

در حال حاضر از مرزهای عربی با عراق فقط مرز مهران بازگشایی‌شده است، اما هفت مرز دیگر با اقلیم کردستان از مدت‌ها قبل بازشده و در حال فعالیت هستند.

فعلاً فعالیت در مرزهای ایران و عراق فقط تجاری فعال بوده و در رابطه با مسافر توافقی انجام‌نشده است.

مرز برای هر دو کشور حائز اهمیت است

 در همین راستا قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در نشست گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی از بازگشایی مرز تجاری مهران خبر داد و اظهار کرد: با رایزنی‌ها و توافقات انجام‌شده مقررشده ۲ روز در هفته مرز تجاری استان با کشور عراق با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شود.

استاندار ایلام  با انتقاد از  بسته شدن طولانی مرز گفت: نباید بسته شدن مرز برای کشور عراق عادی شود که در این صورت خطر جایگزینی مرزی دیگر وجود دارد لذا در همین راستا برای این مهم نیازمند برنامه‌ریزی دقیق از طرف گمرک هستیم.

سلیمانی دشتکی بازگشایی مرز تجاری مهران را در این شرایط برای استان و کشور حائز اهمیت خواند و گفت: در این شرایط سخت تحریمی که مشکلات کرونا هم اضافه‌شده و کشور را با مسائل اقتصادی روبه‌رو کرده است، بازگشایی مرز تجاری مهران با کشور عراق مهم و تعیین‌کننده است.

وی افزود: البته باید مواظبت کرد در مراودات تجاری تمام پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.