دبیر کانون هنرهای تجسمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خلأ دانشکده هنر تا زمانی که تأسیس نشود، پر نمی‌شود و این احساس نیاز باید از سمت وزارت علوم صورت گیرد.

چرا باید دانشکده هنر در مشهد تأسیس شود؟

به گزارش قدس آنلاین، امیرعلی برومند درخصوص تأسیس دانشکده هنر در مشهد، اظهار کرد: مدتی پیگیر تأسیس دانشکده هنر بودم و معتقدم که این خلأ تا زمانی که این دانشکده تاسیس نشود،  پر نمی‌شود و همچنان کمبود داریم. البته پاسخ‌هایی هم برای این موضوع وجود دارد که شاید قانع کننده باشد و آن این است که دانشگاه‌های حاضر به سمت تخصصی شدن پیش می‌روند و وقتی دانشگاه‌های کشور به این سمت حرکت می‌کنند، دیگر وجود دانشکده هنر در همه دانشگاه‌ها الزامی نیست.  

وی اضافه کرد: پاسخ‌هایی که مسئولان مربوطه در زمینه وجود دانشکده هنر در دانشگاه فردوسی دادند این بود که دانشگاه‌ها را تخصصی می‌کنیم و قرار نیست دانشگاه فردوسی مشهد قطب هنری شود و برنامه‌ریزی ما به این صورت است که دانشگاه در زمینه علوم دیگری فعالیت کند اما به طور کلی این پاسخ برای من قانع کننده نبود. گروهی هم استقبال کردند و گفتند که باید زمینه‌هایی را از طرح درس فراهم کنید که شامل امکانات و موارد دیگر می‌شود. همچنین احساس نیاز باید از سمت وزارت علوم صورت گیرد و تا زمانی که این احساس نیاز برای دانشگاه فردوسی صورت نگیرد، این اتفاق نخواهد افتاد.  

دبیر کانون هنرهای تجسمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: عنوان دانشکده معماری دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده معماری و هنرهای اسلامی است اما هنرهای اسلامی در این دانشکده تدریس نمی‌شود و پرسش پررنگی است که مسئولان دانشکده باید پاسخ دهند که چرا این خلأ وجود دارد. به طور کلی مشهد با وجود مکتب رضوان و آستان قدس رضوی که قطب تولید هنری است و از طرف دیگر پشتوانه بلند هنری دارد، این موارد دلایل قانع کننده‌ای برای ایجاد دانشکده هنر در شهر مشهد هستند.

وی عنوان کرد: کلاس‌های آزاد هنری که در کانون فرهنگی و هنری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کنیم از جهتی مؤثر هستند و اگر آموزش این هنرها برای دانشجویان منجر به اشتغال شود، کافی نیستند؛ چراکه اگر افراد می‌خواهند در زمینه‌ای متخصص و پس از آن وارد بازار کار شوند راهی به جز اهتمام در آن کار هنری وجود ندارد. کانون تنها فضایی را برای آشنایی دانشجویان با آن هنر به کار گرفته است و افراد پس از گذراندن آن دوره‌های ابتدایی باید در مراجع تخصصی کار هنری مورد علاقه خود را ادامه دهند و در حال حاضر دانشگاه قدرت مدرک‌دهی را در زمینه هنر ندارد.  

هر کانون بر حسب تخصص و گرایش خود برنامه‌های مناسبتی برگزار می‌کند

برومند تصریح کرد: طبق سال‌های گذشته برنامه‌های دائمی در کانون وجود دارد که در حوزه‌های مختلف تجسمی مانند نقاشی، خوشنویسی، فیلم و عکس، نقد فیلم، موسیقی و...  برگزار می‌شود و دانشجویان بر حسب علاقه‌مندی خود در سطوح پیشرفته و مقدماتی شرکت می‌کنند. همچنین برنامه‌های دیگری که در نظر داریم روزهای مناسبتی است که هر کانون بر حسب تخصص و گرایش خود برنامه‌های مناسبتی را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه «هر کانون از منظر و دریچه خود مناسبت‌هایی را در نظر دارد که برای برگزاری آن‌ها، برنامه‌هایی را برگزار می‌کند» بیان کرد: رویکرد کانون فرهنگی و هنری دانشگاه فردوسی را رو به جلو ارزیابی می‌کنم و هر سال برنامه‌ها خلاق‌تر و جدیدتر برگزار می‌شود. این امر نشان می‌دهد که حرکت کانون سازنده است و تنها برای فرد نیست بلکه جریانی است که با یک کار تیمی و گروهی می‌توانیم اهداف فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی را پیش ببریم.

دبیر کانون هنرهای تجسمی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص مشکلات کانون فرهنگی و هنری دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: اکنون وزارت علوم و فناوری با مشکل شدید بودجه مواجه است و این مشکل شدید بودجه در طبقات مختلف وزارتخانه که یکی از بازوهای آن هم معاونت پرورشی است، کاملاً سرایت کرده. اساساً در فضاهای داوطلبانه محور فعالیت‌ها عشق و علاقه‌مندی اشخاص است و وابسته به بودجه‌های سازمانی نیست هر چند که خیلی مهم است اما مجموعه‌های داوطلبانه معطل بودجه نمی‌مانند.

وی اظهار کرد: ما همچنان توقع داریم دانشجویان بیشتری عضو مجموعه کانون‌ها شوند و شاید در جاهایی کم کاری از خودمان بوده که با فعالیت‌های خود دانشجویان را آشنا کنیم و این امر باعث می‌شود افراد در بستر کانون و علاقه‌مندی‌های خود خارج از فعالیت‌های تحصیلی، پاسخ مثبت دهند. همچنین مانند سال‌های گذشته که برروی توانمندی دانشجویان تأکید داشتیم، در این حوزه جدی کار می‌کنیم و معتقد هستم که باید بیشتر در این زمینه کار کنیم.

برومند اضافه کرد: بازار کار، مشکل عمده دانشجویان است و هنگامی که فارغ التحصیل می‌شوند شاید آن شغل دلخواه و مرتبط با رشته تحصیلی را نتوانند پیدا کنند و مجموعه‌هایی مانند کانون که دانشجویان را در زمینه‌های دیگر مرتبط با علایق خودشان توانمند می‌کند، باعث می‌شود فرصت‌های جدیدی در بازار کار منتظر دانشجویان باشد و باید سعی کنیم که نوع کلاس‌هارا افزایش دهیم.

دبیر کانون هنرهای تجسمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: علاوه بر عضوگیری دانشجویان در کانون، باید در دانشکده‌ها نماینده‌هایی از کانون حضور داشته باشند که در این مورد گامی برداشته شد و در دانشکده علوم ریاضی یک دفتر افتتاح شد اما کافی نیست و دانشکده‌های دیگر هم باید نماینده‌ای از کانون داشته باشند تا تمامی دانشجویان با فعالیت‌های کانون آشنا شوند و به عبارتی، حضور کانون در دانشکده‌ها می‌تواند فصل تازه‌ای را برای دانشجویان رقم بزند. همچنین روحیه کار تیمی و داوطلبانه در میان دانشجویان شکل نمی‌گیرد بدین منظور که باید فعالیت‌های داوطلبانه، فرهنگی و هنری تبلیغ و باعث تشویق آنها شود.  

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.