مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی بر جایگاه ویژه کلانشهر مشهد در اقلیم سرزمینی ایران تاکید و بیان کرد: به همین خاطر باید با مردم شفاف سخن کرد تا با آگاهی نسبت به جایگاه مهم مشهد بدانند که مشهد نباید به توقفگاه عمومی متحرک خودروها مبدل شود.

 نباید مشهد به توقفگاه خودروها مبدل شود

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی در نشست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: مشهد شهری ملی و بین‌المللی است بنابراین می‌بایست وضعیت آن از جنبه‌های گوناگون به ویژه در حوزه زیست محیطی مورد پایش مستمر و توجه باشد.

وی کمبود منابع آبی را از دغدغه‌های کلانشهر مشهد ذکر و بیان کرد: استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز مشهد باید ظرف امسال به صفر رسیده و برای این آبیاری از ظرفیت فاضلاب شهری استفاده شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: دشت مشهد یک دشت آب خاص است که هم‌اینک پدیده فرونشست در سطح آن شرایط ویژه‌ای پیدا کرده است. 
وی همچنین با انتقال آب از غرب به شرق یا غرب به شرق کشور مخالفت و بیان کرد: در خصوص تعادل‌بخشی به وضعیت دشت مشهد باید به سمت استفاده از آبهای غیرمتعارف رفت.
همتی در ادامه سخنان خود در نشت شورای شهر مشهد همچنین به ساماندهی کشف‌رود اشاره و بیان کرد: مجموعه مدیریت شهری مشهد در خصوص وضعیت این روخانه به کمک مدیران استانی آمده و بر این اساس اقدامات خوبی در دست انجام است.

ریخته‌شدن فاضلابها آلاینده صنعتی، خدماتی و خانگی به کشف‌رود و آبیاری زمینها کشاورزی اطراف آن با همین آب از معضلات مزمن در حاشیه شهر مشهد بوده است. همچنین تراکم بالای جمعیت حاشیه‌نشینان در شمال شهر مشهد جایی که برای آن شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری طراحی نشده سبب شده تا فاضلاب منازل بطور غیرقانونی به کشف‌رود هدایت شوند. کشف‌رود با طول ۲۹۰ کیلومتری از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می ‌پیوندد و از آنجا به بعد "رود تجن" نام گرفته و به سمت ترکمنستان ادامه یافته و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود.

وی در ادامه گفت: سامانه حمل و نقل سبز نیز باید برای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست مشهد شتاب گیرد و مطالعات سیاهه انتشار آلودگی هوا به سرانجام برسد.
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی افزود: همچنین پیرامون توسعه صنایع در حوزه کارگاههای مزاحم موافقت سازمان محیط زیست برای ایجاد شهرک صنعتی در فریمان اخذ شده تا فشار زیست محیطی از غرب به شرق خراسان رضوی منتقل شود.
وی ادامه داد: از پارسال تاکنون هیچیک از نیروگاههای برق فعال در مشهد از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند. 

همتی همچنین به فقدان سیاستی در کلانشهرها برای دفن زباله اشاره و بیان کرد: باید فعالیت در حوزه بازیافت زباله توسعه یابد و بیش از پیش به این مهم توجه شود. 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.