یکی از کشاورزان روستای فرخد خراسان رضوی گفت: مهم‌ترین مسئله و مشکل ما در روستای فرخد کمبود آب است و به همین خاطر زمین‌های بایر و بدون استفاده در اینجا زیاد است و اگر آب باشد بهتر می توانیم محصول بکاریم و برداشت کنیم.

فرخد خراسان رضوی قطب تولید گل محمدی در استان/ کم آبی دغدغه اصلی تولیدکنندگان گلاب منطقه

به گزارش قدس آنلاین، اگر اهل خراسانید و به دیدن کاشت و برداشت گل‌محمدی و همچنین تولید گلاب علاقه‌مند هستید، دیگر لازم نیست این همه راه شال و کلاه کنید و به قمصر کاشان بروید، فقط کافی است در فصل بهار و دمدمه‌های طلوع آفتاب  سری به روستای فرخد در نزدیکی مشهد بزنید تا در آنجا نظاره‌گر زیبایی‌های طبیعت و برداشت گل محمدی و همچنین تولید گلاب به روش سنتی باشید.

به طرف جاده کلات و در حوالی ۱۵ کیلومتری مشهد تابلوی کوچکی نمایان است که بر روی آن نوشته شده به فرخد "قمصر خراسان " خوش آمدید. روستایی که بنا به گفته مردمانش کاشت و برداشت گل محمدی از قدمت دیرینه ای در این منطقه برخوردار بوده و دو سال است که  کارگاه های تولید گلاب در این روستا راه اندازی شده و اگرچه این اقدام دستان واسطه ها را از روی سر گلاب فرخد کوتاه کرده است اما با توجه به ظرفیت های نهفته در این روستا، کشاورزان از کمبود آب ، سخت‌گیری‌ها درباره دریافت مجوز و همچنین عدم امکانات لازم در کارگاه‌های گلاب‌گیری گله‌مندند.

فرخد روستایی در همین بیخ گوش خودمان است که مردمانش سال هاست به تولید گل محمدی مشغول هستند و نزدیک به دو سال است که با راه‌اندازی کارگاه‌های گلاب‌گیری ، این محصول مستقیم به دست مشتری می‌رسد اما هنوز برای رسیدن به وضعیت قمصر کاشان که تقریبا در ذهن همه مردم ایران به مرکز تولید گلاب مشهور است جای کار بسیاری دارد. چراکه با توجه به ظرفیت‌های گردشگری این روستا هنوز مکانی مناسب به منظور اقامت گردشگران در نظر گرفته نشده و نام فرخد در لیست بسیاری از تورهای گردشگری پیدا نیست .

باقر نظری از کشاورزان روستای فرخد می گوید: با پیگیری‌هایی که از سوی شورای این روستا صورت گرفت نزدیک به دو سال است که کارگاه‌های تولید گلاب راه اندازی شده و اگر در گذشته گل محمدی را به دست مشتری می‌دادیم اکنون مشتری از ما گلاب می خرد اما هنوز با این اتفاق به نتیجه مطلوبی نرسیدیم.

این کشاورز در ادامه بیان می کند:چندین سال پیش هیچ کسی فرخد را به عنوان مرکز گلاب خراسان نمی شناخت و نزدیک به دو سال است که با اطلاع رسانی‌ها وضعیت کمی بهتر شده اما هنوز اقامتگاهی برای مسافران که می‌خواهند اینجا شب بمانند و در صبح برداشت گل محمدی را ببینند وجود ندارد.

نظری با اشاره به هزینه‌های بالای گل می‌افزاید: هزینه‌های پرورش  و تولید گل بسیار بالا است و اگر کارگر ۱۵ کیلو گل جمع کند ، روزی ۶۰ هزار تومان مزد می گیرد و مسئله هزینه ایاب و ذهاب کارگر نیز بر روی دوش ماست و این در حالی است چندان سودی برای ما باقی نمی ماند.

این کشاورز با اشاره به کمبود آب می گوید: مهمترین مسئله و مشکل ما در روستای فرخد کمبود آب است و به همین خاطر زمین های بایر و بدون استفاده در اینجا زیاد است و اگر آب باشد بهتر می توانیم محصول بکاریم و برداشت کنیم و با توجه به اینکه دو سالی است دراین روستا کارگاه های گلاب احداث شده اما هنوز  از بین  ۱۰۰ کشاورز گل محمدی  ۲۰ کارگاه گلاب گیری در این روستا وجود دارد و عده ای از کشاورزان به دلیل نداشتن سرمایه کافی نمی توانند کارگاه راه اندازی کنند و محصولات خود را به صورت گل‌محمدی به مشتری می فروشند در حالی‌که  فروختن گل کجا وفروختن  گلاب کجا؟

نظری ادامه می دهد: مهم‌ترین کمبود ما در این روستا امکانات است و اگر توسط شهرداری غرفه هایی به روستاییان در سطح شهر داده شود می توانیم محصولات خود را بدون واسطه و بهتر به فروش برسانیم.

یکی از کشاورزان و همچنین دارندگان کارگاه تولید گلاب در فرخد نیز می گوید: در این کارگاه روزانه ۱۲۰ لیترگلاب تولید می کنیم و روش کاری ما سنتی است.

وی بیان کرد: بیشتر مشتری های ما آشپزخانه ها و شیرینی پزی های سطح شهر مشهد هستند که مستقیم از ما خریداری می کنند و در اینجا بعد از تولید گلاب که در اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد صورت می گیرد آن را انبار می کنیم و تا آخر سال گلاب داریم.

این کشاورز گفت: مهمترین مشکل ما در اینجا کمبود مکان است و وسایل ما برای تولید گلاب کم است به طوری‌که در منزل شخصی کارگاه داریم و توانایی سرمایه گذاری نداریم و دو دیگ تولید گلاب جوابگوی نیازها و هزینه های ما نمی شود.

دریافت مجوز ؛ سخت ترین چالش پیش روی کشاورزان

حسن نظری از دیگر دارندگان کارگاه تولید گلاب نیز می گوید: بیشتر کارگاه های تولید گلاب در این روستا به صورت خانگی و کوچک است و دریافت مجوز سختترین مشکل کشاورزان بوده به‌طوری که اگر بخواهیم کارگاهی با تجهیزات بیشتر و بهتر احداث کنیم احتیاج به ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه داریم که این هزینه در توان ما نیست.

وی گفت: یکی دیگر از دغدغه‌های کشاورزان این منطقه "برندسازی" گلاب فرخد است همان طور که گلاب قمصر کاشان برند سازی صورت گرفته و همه مردم ایران با این برند آشنا هستند برای گلاب فرخد نیز باید چنین اتفاقی بیوفتد.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.