کارشناس مشاوره خانواده و استاد دانشگاه گفت: رهبر معظم انقلاب که پیرو راستین ائمه اطهار علیهماالسلام هستند، به صراحت می فرمایند که هر چه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم بگیرد من و ملت ایران تابع خواهیم بود. این نمونه ای از معرفت و دین شناسی عاقلانه است.

رعایت اصول بهداشتی در زیارت در اولویت است/افراد بی توجه به اصول بهداشتی از اصل دین غافلند/اسلام همراه عقلانیت و دشمن جهالت است

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی واعظ موسوی در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: وقتی که حضرت علی (ع) ترور و در بستر شهادت افتاده بود، برای درمان او طبیب و پزشک متخصص می آورند. علی ابن ابیطالب، حیدر کرار و آن شخصیتی که در بالاترین درجه عصر خویش قرار گرفته بود از دستور طبیب اطاعت کرده و هر چه گفته را انجام می دهند. این ماجرا بیانگر اصل دین ماست و هر که غیر از این بگوید متوجه اصل دین نشده است. در واقع دین برای تخصص و تبحر بهای زیادی قائل است.

وی ادامه داد: امروز نیز رهبر معظم انقلاب که پیرو راستین ائمه اطهار علیهماالسلام هستند، به صراحت می فرمایند که هر چه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم بگیرد من و ملت ایران تابع خواهیم بود. این نمونه ای از معرفت و دین شناسی عاقلانه است.

وی اظهار کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا و یا در مواقعی که بیماری های واگیردار شایع نباشد هیچ ایرادی به تیمن و تبرک درها و دیوارهای حرم مطهر رضوی وارد نیست. اما شرایط امروز یک استثناست و نمی توان مانند روزهای عادی برخورد کرد. تا مدتی پیش بوسه زدن به در و دیوار بلامانع بود اما اکنون وضعیتی است که در مدت موقتی به دلیل شرایط جامعه باید از این کار خودداری شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی ضمن بیان این مطلب که اگر کسی لجبازی کرده و بخواهد به بوسه زدن به در و دیوار حرم ادامه دهد مرتکب کار عوامانه و جاهلانه ای شده است ابراز داشت:  اینکار عاشقانه نیست بلکه نادانی است. ساحت مقدس عشق نباید با نادانی یکی شده و آلوده شود. اسلام از این مقولات جداست و دین روشنفکری و فهم و علم و تعقل است.

وی مطرح کرد: اصول کافی که یکی از چهار کتب اصلی حدیثی شیعیان و بسیار پراهمیت است با کتاب "عقل والجهل" آغاز می شود، نه با کتاب زیارت و نماز و عبادت. حتی توحید نیز باید با عقل تصدیق شود. معنی عبارت "مصدق لکلماته" همین است. کلمات توحیدی تنها با ابزار عقل تصدیق می شوند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر عقل نباشد دین نیز جایگاهی ندارد. چون دین را عقل تصدیق می کند. یعنی معیار اینکه خداپرستی درست و بت پرستی خطاست عقل است.

وی افزود: در معارف دینی داریم که " إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَیْنِ" بدین معنی که خدا بر مردم دو حجت ظاهری و باطنی دارد. حجت ظاهری پیامبر و حجت باطنی عقل است. یعنی عقل هم وزن پیامبر آمده است. به عبارت دیگر عقل و شریعت یکدیگر را تایید کرده و با هم همپوشانی دارند.

وی تاکید کرد: زیارت امام رضا(ع) باید عاقلانه باشد و اینگونه زیارتی است که با ارزش بوده و برای زایران نتیجه بخش و تاثیرگذار است. وقتی که حرم مطهر با شرط رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی شده است یعنی رعایت مسایل بهداشتی در اولویت است. اگر این موارد انجام نشود و بیماری دوباره اوج گرفته و خدای ناکرده مسئولان مجبور به تعطیلی مجدد حرم های مطهرشوند افرادی که به مسایل بهداشتی بی توجه بودند در این امر که  باعث از دست رفتن فیض زیارت دیگران می شوند، دخیل هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.