رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تأکید کرد: تعاملات و ارتباطات بین دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و سایر دستگاه‌ها به ویژه مجموعه های تابعه آستان قدس رضوی باید بیش از پیش گسترش یابد.

ضرورت گسترش همکاری مشترک بین دانشگاه امام رضا(ع) و سایر مجموعه‌های آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن مهدوی مهر ضمن حضور در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در جلسه با اعضای هیأت رئیسه این دانشگاه با اشاره به ظرفیت‌های خوب آستان قدس رضوی در حوزه‌های مختلف از جمله کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا تعاملات و ارتباطات بین دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و سایر بخش های مختلف آستان قدس بیش از پیش گسترش یابد.

وی با اشاره به انتساب دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) به آستان مقدس رضوی بیان کرد: انتساب این دانشگاه به آستان مقدس حضرت رضا(ع) این اقتضا را ایجاد می‌کند که با سایر دانشگاه های غیردولتی کشور متفاوت باشد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به رشته‌های فعال در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، عنوان کرد: وجود رشته‌های اسلامی در دانشکده علوم انسانی این دانشگاه بسیار ارزشمند و حایز اهمیت است اما با توجه به تشکیل سازمان علمی و فرهنگی در آستان قدس رضوی با مراکز زیرمجموعه‌ی خود همچون دو دانشگاه امام رضا(ع) و علوم اسلامی رضوی، بنیاد پژوهش های اسلامی و کتابخانه غنی و مطرح این آستان مقدس که در دنیا شناخته شده است، ارتباط جدی پیدا می کند.

گسترش ارتباطات علمی بین الملی

وی با توجه به بین المللی بودن دانشگاه امام رضا(ع)، بر گسترش ارتباطات علمی به ویژه با کشورهای همسایه و مسلمان و بهره‌گیری از راهبردهای متنوع در سطح بین المللی تأکید نمود.

وی ادامه داد: اینکه دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) جزو دانشگاه های جامع است به این معنا نیست که باید همه رشته‌های دانشگاهی را داشته باشد، بلکه باید بر اساس یک قاعده و منطق همچون نیازها و کمبودهای موجود در جامعه و ضرورت های آستان قدس رضوی در بعضی از رشته ها بازنگری شود.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به تأسیس اولین دارالشفا ایران توسط آستان قدس رضوی و در جوار مضجع شریف حضرت رضا(ع) خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مجموعه آستان قدس رضوی بیمارستان های تخصصی و معتبر وجود دارد لذا باید نسبت به راه اندازی رشته های پزشکی در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برنامه ریزی صورت گیرد.

وی افزود: برای ایجاد رشته‌های پزشکی وجود بیمارستان جزو الزامات است که این بستر در مجموعه آستان قدس رضوی فراهم است و می تواند راه اندازی رشته های پزشکی در این دانشگاه با پشتوانه علمی بیمارستان‌های آستان قدس باشد.

تأکید بر گسترش و عملیاتی شدن تفاهم نامه های همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی

مهدوی مهر در ادامه به ضرورت گسترش تفاهم نامه‌های همکاری با سایر دانشگاه ها و مراکز علمی به ویژه در حوزه بین الملل تأکید کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون تفاهم‌نامه‌های همکاری بین دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و سایر دانشگاه‌ها به امضا رسیده است؛ لذا باید تلاش شود این تفاهم‌نامه‌ها به صورت عملیاتی اجرا گردد.

وی در ادامه سخنانش به ضرورت تأسیس شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: برای ایجاد منابع مالی پایدار لازم است تا با همکاری بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی همکاری های بیشتری صورت گیرد.

راهبرد دانشگاه امام رضا(ع)؛ مزیت محوری، نیاز محوری و آینده‌نگری

در ابتدای این جلسه دکتر مرتضی رجوعی رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات دانشگاه در حوزه‌های مختلف پرداخت و با اشاره به مأموریت دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: این دانشگاه با اتکاء به سرمایه‌های انسانی فرهیخته و استفاده از فن‌آوری‌های نوین، برنامه‌های خود را با رویکرد مزیت محوری، نیاز محوری و آینده‌نگری با بهره‌گیری از ظرفیت و رعایت اولویت‌های مجموعه آستان قدس رضوی راهبری می‌کند.

وی با اشاره به وجود ۶ دانشکده «تربیت بدنی و علوم ورزشی»، «علوم تربیتی و روانشناسی»، «علوم انسانی»، «معماری و شهرسازی»، «علوم اداری» و «فنی و مهندسی» در دانشگاه امام رضا(ع) بیان کرد: این دانشگاه در بیش از ۶۰ رشته دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو جذب می کند.

دکتر رجوعی افزود: از سال گذشته برای نخستین بار دکتری مدیریت بازرگانی – سیاست گذاری بازرگانی به شیوه آموزشی- پژوهشی به رشته های دانشگاه اضافه شد و تلاش داریم طی پنج سال آینده در تمامی گروه‌های آموزشی یک رشته دکتری داشته باشیم؛ که برای سال جاری راه اندازی رشته های معماری اسلامی و روانشناسی ورزشی در مقطع دکتری مورد توجه دانشگاه است.

تحصیل دانشجویان غیرایرانی از ۶ ملیت در دانشگاه امام رضا(ع)

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر بالغ بر ۸۰۰ دانشجوی غیرایرانی از ۶ ملیت جهان از جمله کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، نیجریه و تانزانیا در دانشگاه امام رضا(ع) مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: با توجه به بُعد بینالمللی دانشگاه امام رضا(ع) و ضرورت ارائه آموزشهای مقتضی به دانشجویان غیرایرانی، مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان و دفتر امور کنسولی سال گذشته با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس و راهاندازی شده است.

وی با اشاره به ایجاد مرکز نوآوری در دانشگاه بیان کرد: این مرکز سال ۱۳۹۷ افتتاح شد و در حال حاضر ۲۶ شرکت در این مرکز مشغول به فعالیت میباشند و تلاش می شود ضمن حمایت های مادی و معنوی، با کمک اساتید و متخصصان ایده‌ها و طرح‌های دانشجویان به محصول نهایی تبدیل شود.

وی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت ها برای فعالیت مراکز تحقیقاتی در دانشگاه تصریح کرد: طبق آیین نامه جدید وزرات علوم، تحقیقات و فناوری اجازه تأسیس مراکز تحقیقاتی در دانشگاه ها با مصوبه هیأت امنا صادر شده است و تلاش داریم تا با پشتوانه رشته‌های موجود در دانشگاه علاوه بر «مرکز تحقیقات شهرسازی و معماری»، «مرکز تحقیقات نوآوری های تربیت دینی»، «مرکز تحقیقات فناوری‌های زیستی و سلامت»، «مرکز تحقیقات پردازش و امنیت داده» و «مرکز تحقیقات مطالعات راهبردی مدیریت» را به صورت رسمی راه اندازی نماییم.

درآمد مالی پایدار دانشگاه ها با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان

رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در ادامه سخنانش با اشاره به آماده سازی آیین نامه تأسیس شرکت های دانش بنیان خاطرنشان کرد ایجاد شرکت های دانش بنیان می تواند مدل درآمدی خوبی برای دانشگاه ها باشد که درآمد مالی پایداری را به واسطه تجاری سازی محصولاتی که دانشگاه ها پردازش می کند، ایجاد می نماید.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.