روابط آلمان و آمریکا به نظر بیش از پیش شکراب شده؛ مسئله‌ای که می‌تواند در نهایت بر خلاف میل ترامپ، ژرمن‌ها را به چین و حتی روسیه به عنوان دو رقیب سنتی ایالات متحده نزدیک کند.

«اروپا» رو به «پکن»

مهدی خالدی/

روابط آلمان و آمریکا به نظر بیش از پیش شکراب شده؛ مسئله‌ای که می‌تواند در نهایت بر خلاف میل ترامپ، ژرمن‌ها را به چین و حتی روسیه به عنوان دو رقیب سنتی ایالات متحده نزدیک کند. آنگلا مرکل به‌تازگی درخواست رئیس جمهور آمریکا برای شرکت در نشست G۷ را رد کرده و دست او را در پوست گردو گذاشت! این نشست قرار بود با هدف بررسی ابعاد بحران کرونا در واشنگتن برگزار شود. اقدام صدراعظم محبوب ژرمن‌ها البته از چشم دونالد پنهان نماند و وی در اقدامی که بسیاری آن را انتقام ترامپ از مرکل تعبیر کردند دستور کاهش نظامیان این کشور در آلمان را صادر کرد. اما داستان تقابل پینگ پنگی دو کشور به همین جا ختم نمی‌شود. روز گذشته «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در سخنانی که مطمئناً با واکنش ترامپ روبه‌رو خواهد شد چین را «ابرقدرت آینده» دانست. او حتی پا را از این هم فراتر گذاشته، اعلام کرد اتحادیه اروپا نباید روابط خود با این کشور را به حوزه اقتصادی و تجاری محدود کند. برلین یکی از مهم‌ترین شرکای اروپایی واشنگتن محسوب می‌شود. آلمان در شرایط کنونی از مواضع خصمانه ترامپ در قبال اتحادیه اروپا و تلاش برای نابودی آن نگران است. این نگرانی به حدی رسیده که مقام‌های برلین ایده ایجاد «ارتش واحد اروپایی» با هدف استقلال امنیتی اتحادیه از آمریکا را دنبال می‌کنند. ژرمن‌ها همچنین از رویکرد ترامپ در موضوع ناتو، بحران کرونا و نزدیکی به روسیه هم دلخور هستند.

دیگر موضوعی که به تنش میان دو متحد انجامیده نوع رابطه با چین است. اژدهای زرد در سالیان اخیر از خواب ناز بیدار شده و گام‌های بلندی برای تبدیل شدن به قدرتی جهانی برداشته است. این مسئله برای یانکی‌ها غیرقابل قبول بوده و برای جلوگیری از آن هر کاری که از دستشان برآید می‌کنند. در این بین آن‌ها برای به خاک مالیدن پوزه حریف چغر خود روی متحدان اروپایی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند؛ مسئله‌ای که اروپایی‌ها مسلماً از آن استقبال نخواهند کرد. نادیده گرفتن تقاضای واشنگتن برای تحریم شرکت ارتباطی هواوی چین از سوی بسیاری از دولت‌های اتحادیه از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه نمونه‌ای از این اختلاف دو رویکرد است. اروپا و در رآس آن آلمان‌ها، چین را رقیب و نه دشمن می‌دانند و خواهان تعامل با آن هستند نه تقابل. با وجود همه اختلاف‌های اخیر، آلمان و ایالات متحده همچنان دو متحد مهم محسوب می‌شوند اما نوع سیاست و رویکرد آتی آن‌ها در قبال پکن در نوع رابطه بعدی آن‌ها اثرگذار خواهد بود. آمریکا همچنان خواهان کوبیدن بر طبل اختلاف با چین است مسئله‌ای که مسلماً مورد استقبال مقام‌های آلمانی واقع نشده و این رویه بعید نیست آن‌ها را به بازنگری در سیاست خارجی و نوع رابطه با آمریکا و انتخاب متحدان جدید ترغیب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.