کرمانشاه- در میان اخبار تلخ و شیرین بسیاری که روز دوشنبه در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد خبر خودسوزی یک جانباز دفاع مقدس آن‌هم در مقابل بنیاد شهید کرمانشاه از بین تمامی این خبرها تلخ‌تر بود.

«خودسوزی» پایان جان‌سوز بی‌توجهی به مشکلات جانبازان

قدس آنلاین-گروه استان ها: «جهانگیر آزادی میانکوهی» یکی از جانبازان عزیز کرمانشاهی که صبح دوشنبه نوزدهم خرداد در مقابل بنیاد شهید کرمانشاه خودسوزی کرد هنگامی بر تألم و تأثر مخاطبان رسانه‌ها افزود که شامگاه همان روز پزشکان بیمارستان امام خمینی (ره) از درگذشت این جانباز به دلیل شدت سوختگی خبر دادند.

خودسوزی‌های باسابقه

 جهانگیر آزادی میانکوهی نخستین جانبازی نیست که براثر خودسوزی و فشارهای روحی و روانی جان خود را برای جلب‌توجه مسئولان از دست می‌دهد بلکه این روش برای برجسته‌سازی مشکلات جانبازان در انظار مسئولان و رسیدگی به وضعیت معیشتی و نیازهای آن‌ها مسبوق به سابقه است.

گفتنی است سال گذشته در ظرف کمتر از سه ماه چندین تن از جانبازان قمی به همین دلیل جان خود را از دست دادند.

نخستین خودسوزی در دوم شهریورماه مربوط به فرزند یک شهید در قم  بود که در مقابل در ورودی اتاق مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم اقدام به خودسوزی کرد و جان باخت، پس‌ازآن یک جانباز در تهران  و سومین و چهارمین خودسوزی نیز متعلق به جانبازان اعصاب و روان در آبان ماه سال گذشته خبرساز شد.

سال گذشته در همین راستا نامه‌های سرگشاده‌ای درباره وضعیت جانبازان نوشته شد و به مسئولان هشدار داده‌شده در صورت تداوم وضعیت فعلی ر لحظه احتمال وقوع حوادث تلخی ازاین‌دست وجود دارد حال خودسوزی جانباز کرمانشاهی نشان می‌دهد که رسیدگی به وضعیت این قشر عزیز توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

و اما کرمانشاه

استان دومیلیون‌نفری کرمانشاه، بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ شهید و نزدیک به ۲۰ هزار جانباز دارد که ۳۵۰ تن از جانبازان آن، بالای ۷۰ درصد هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه در توضیح پیرامون این حادثه اظهار کرد: جهانگیر آزادی میانکوهی یکی از جانبازان کرمانشاهی که براثر خودسوزی جان خود را از دست داد دارای ۱۵ درصد جانبازی بود.

حجت‌الاسلام هادی عسکری افزود: این جانباز بدون اینکه مراجعه‌ای به بنیاد شهید شهرستان کرمانشاه داشته باشد در مقابل این نهاد اقدام به خودسوزی کرد البته وی دارای پرونده پزشکی«تحریک پذیری» و سابقه بستری در بیمارستان فارابی کرمانشاه بوده است.

وی افزود: مرحوم آزادی دارای سه فرزند است و از بنیاد شهید خدمات معیشتی و بیمه تکمیلی دریافت می‌کرده است.

کهولت سن و بالا رفتن میانگین سنی جانبازان، در تشدید مشکلات و معضلات جسمی آنان بیش‌ازپیش تأثیر گذاشته لذا این مسئله لزوم توجه بیشتر در امور درمانی آنان را می‌طلبد

وی در تشریح دلایل خودسوزی این فرد، گفت: وی از بنیاد شهید درخواست وام کرده بود که اگرچه نوبتش هم نرسیده بود اما در نوبت دریافت وام قرارگرفته بود و برای پرداخت وام نیز از او یک ضامن که جزو حداقل شرایط پرداخت است، خواسته بودند.

اعزام هیئت رسیدگی

در همین راستا سعید اوحدی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که به‌تازگی مسئولیت این بنیاد خطیر را برعهده‌گرفته است هیئتی را برای بررسی چگونگی درگذشت جانباز کرمانشاهی راهی این استان کرد.

روابط عمومی بنیاد شهید با انتشار این گزارش ضمن تسلیت به خانواده مکرم این جانباز عزیز اعلام کرد: به‌محض اطلاع رئیس این نهاد از وقوع حادثه فوق، ضمن اعزام هیئت بازرسی به کرمانشاه بر همکاری این هیئت با مسئولان قضایی، اجرایی و نظارتی برای تهیه گزارشی دقیق و شفاف تأکید کرد.

در دستور رئیس بنیاد، بر پیگیری موضوع تا حصول نتیجه و تشخیص علل اصلی این واقعه ناگوار و برخورد با قصور و مقصران احتمالی تأکید شده است.

ضرورت مراقبت جدی از جانبازان

پژوهش‌ها و مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که ضایعات جسمی و روحی، جانبازان را به‌واسطه تن رنجوری که از سال‌های دفاع مقدس دارند بیشتر در معرض آسیب و بیماری قرار می‌دهد، ضمن اینکه کهولت سن و بالا رفتن میانگین سنی جانبازان، در تشدید مشکلات و معضلات جسمی آنان بیش‌ازپیش تأثیر می‌گذارد، این مسئله لزوم توجه بیشتر در امور درمانی آنان را می‌طلبد.

خودکشی مجروحان جنگی یکی از موضوعاتی است که تاکنون پژوهش‌های بسیاری در خصوص آن انجام‌شده است.

بر اساس یکی از همین مطالعات که بر روی تعداد ۱۴۰۶ رزمنده ایرانی و به‌طور تصادفی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله انجام پذیره نتایج حاکی از آن است که خودکشی یکی از علل مرگ جانبازان ایرانی است، که به مرگ جانبازان در سنین پایین (کمتر از ۴۰ سال) منجر می‌شود و نشان‌دهنده ضرورت توجه به این موضوع در جانبازان می‌باشد.

بخشی از مشکلات به وضعیت روحی جانبازان برمی‌گردد و ازاین‌رو مددکاران حوزه ایثارگران و مجموعه رسیدگی به امور خانواده‌های شاهد و ایثارگر، باید نظارت مستمری روی این موضوع داشته باشند

بر اساس این مطالعه، گروه‌های خاصی از جانبازان ازنظر خودکشی، بیشتر در معرض خطر می‌باشند. 

بر اساس این تحقیق با توجه به اینکه جانبازان شیمیایی به افسردگی؛ اختلالات اضطرابی، اختلالات استرس پس از حادثه و هم‌چنین تحریک‌پذیری و عصبی شدن‌های مکرر مبتلا هستند لذا احتمال خودکشی در آن‌ها بیشتر است.

در این تحقیق همین نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که متأهلین بیشترین موارد خودکشی را در میان جانبازان به خود اختصاص می‌دهند.

بر همین اساس جانبازان اعصاب و روان، همیشه کارهایشان ارادی نیست و لذا این جانبازان عزیز باید دائماً تحت نظر باشند.

بنا بر اظهارات کارشناسان بخشی از مشکلات به وضعیت روحی جانبازان برمی‌گردد و ازاین‌رو مددکاران حوزه ایثارگران و مجموعه رسیدگی به امور خانواده‌های شاهد و ایثارگر، باید نظارت مستمری روی این موضوع داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.