۳۵ سال است که به صورت مستمر در حوزه تجسمی کار می‌کنیم و دنیا منطق ما را پذیرفته است و این واکنش‌ها تبدیل به یک مطالبه و توقع در سطح جهانی شده است و در هر اتفاقی اگر خودمان هم ورود نکرده باشیم این مطالبه از فضای بیرون به ما داده می‌شود.

نمایشگاه «نمی‌توانم نفس بکشم» بر مبنای فرمایش رهبر انقلاب شکل گرفت/امروز دنیا در واکنش به هر اتفاقی از ما مطالبه دارد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، سیدمسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره تازه‌ترین فعالیت این مجموعه که در قالب نمایشگاهی تحت عنوان «نمی‌توانم نفس بکشم» در واکنش به اعتراض جهان به نژادپرستی در آمریکا و قتل جورج فلوید اظهار کرد: پس از اتفاقاتی که طی همه این سال‌ها در سطح دنیا رخ داده جمهوری اسلامی ایران هم بالطبع نسبت به آنها واکنش نشان داده است. ۳۵ سال است که به صورت مستمر در حوزه تجسمی کار می‌کنیم و دنیا منطق ما را پذیرفته است و حتی از ما مطالبه دارند که در هر اتفاقی که می‌افتد مانند مباحث تررویستی در منطقه، ماجرای آیلان کودک سه ساله کردی که در سواحل یونان پیدا شد و ... با ما تماس می‌گیرند و از ما سوال می‌کنند ایران نمی‌خواهد راجع به این قضایا کاری کند؟

وی در ادامه افزود: البته ما هم نسبت به این مسئله دغدغه داریم، ضمن این که این واکنش‌ها تبدیل به یک مطالبه و توقع در سطح جهانی شده است و در نهایت یک تعامل خوبی میان ما و هنرمندان سرشناس دنیا ایجاد شده و در هر اتفاقی اگر خودمان هم ورود نکرده باشیم این مطالبه از فضای بیرون به ما داده می‌شود و این اتفاق می‌افتد.

شجاعی طباطبایی تصریح کرد: رخداد اخیر نیز بسیار تلخ بود که یک شهروند آمریکایی قربانی نژادپرستی شده و توسط پلیس به قتل رسیده است. در حالی که او ۹ دقیقه زیر پای پلیس دست و پا می‌زده و بارها اعلام کرده که نمی‌توانم نفس بکشم و در نهایت هم با قساوت کامل کشته می‌شود. مقام معظم رهبری دقیقاً به این نکات اشاره کردند که یک پلیسی با خونسردی تمام زانویش را روی گردن یک سیاهپوستی نگه دارد و فشار می‌آورد تا اون جان دهد. مرد سیاهپوست التماس و استغاثه می‌کند اما پلیس خونسرد نشسته و دیگران تماشا می‌کنند و توجهی هم ندارند. این عین جملات رهبر معظم انقلاب است که ما در کتابی که فردا چاپ خواهد شد آن را عیناً آورده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین حضرت آقا دقیقاً به این شعار مردم هم دقت داشته‌اند که «ما نمی‌توانیم نفس بکشیم». بنابراین ایده اولیه این نمایشگاه بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری شکل گرفت. همچنین مطالبه و انتظاری که از ما وجود دارد و ما هم در همواره در چنین اتفاقاتی حرکت و واکنش سریع داریم ما را بر آن داشت تا دست به کار شویم. از طرف دیگر یک عامل مهم هم تاثیرگذار است و آن هم ویژگی‌های هنر در حوزه کارتون و کاریکاتور  و بین‌المللی بودن زبان آن است، این هنر یک واکنش سریع است و طبیعتاً با آن خیلی سریع‌تر به نتیجه می‌رسیم

این هنرمند کاریکاتوریست متذکر شد: البته این پروژه کار اطلاع رسانی و اعلام فراخوان نداشته و به واسطه سفارش به هنرمندان مطرحی که در عرصه کارتون و کاریکاتور فعال هستند اتفاق افتاد. ما فکر کردیم اگر فراخوان بدهیم با حجم بسیاری زیادی اثر مواجه خواهیم شد در حالی که به تازگی مسابقه «کرونا را شکست می‌دهیم» را برگزار کرده بودیم و اگر  این اتفاق هم قرار بود در آن سطح شکل بگیرد مسابقه قبلی را تحت الشعاع قرار می داد و در حال حاضر بحث کرونا برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و همین شد که کار را بر مبنای سفارش انجام دادیم و از هنرمندان مطرح و خوب دنیا درخواست کردیم که در این رابطه اثر یا آثاری را در اختیار ما قرار دهند.

شجاعی طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: این نمایشگاه شامل ۷۲ اثر از ۴۵ هنرمند از ۲۷ کشور دنیاست. آماده سازی این پروژه ظرف چند روز صورت گرفت و هدفمان این بود که کتاب این نمایشگاه نیز به سرعت آماده شود و در عین حال می‌خواستیم نمایشگاه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد. همچنین رایزنی‌هایی هم انجام دادیم که این آثار فقط در حوزه هنری تهران نمایش داده نشود و همزمان در تمام مراکز هنری استان ها به نمایش درآید. البته به همین هم بسنده نکردیم و دنبال این بودیم که این آثار در یک فضای مردمی دیده شود و بخش عمده‌ای از آنها در زیرگذر میدان ولیعصر به نمایش درخواهد آمد و در آن محدوده روزانه رقمی معادل ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار عابر پیاده گذر می‌کند. بنابراین بهترین فضا به لحاظ موقعیتی محسوب می‌شود و امروز این آثار در آن محل نصب خواهد شد.

وی درباره آثار حاضر در این نمایشگاه و کشورهای شرکت کننده عنوان کرد: بیشتر آثار از کشور خودمان بوده است. همچنین از کشورهای آفریقای مراکش را داریم و از کشورهای عربی همچون سوریه و مصر اثر رسیده است. از کشورهای آمریکای لاتین نیز برزیل، مکزیک و کلمبیا بسیار استقبال کرده‌اند. کشورهایی مانند آرژانتین و ونزوئلا نیز در رابطه با این قضایا بسیار باانگیزه وارد عمل می‌شوند و شرکت می‌کنند. از اروپا هنرمندانی را از فرانسه داشتیم که یکی از بهترین آنها یعنی جان میشل رنو اثر فرستاده است. جمهوری چک و لهستان نیز از دیگر کشورها هستند. از یونان نیز دو نفر از بهترین کاریکاتوریست‌هایشان شرکت کرده‌اند که یکی از آنها یعنی میخائیل کونتوریس در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین کاریکاتوریست اروپا شناخته شده است. رومانی، ترکیه، اندونزی و ... از دیگر کشورهای شرکت کننده هستند و در واقع ما از بهترین‌های هر منطقه درخواست کردیم اثر خود را ارائه بدهند و از میان آنها آثار برگزیده را نمایش خواهیم داد. بیشترین اثر هم از امریکای لاتین و برزیل با تعداد ۴ اثر در این نمایشگاه حاضر است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تاکید کرد: این یک اتفاق بسیار مهم است که نه تنها در آمریکا بلکه در تمام دنیا شاهد اعتراض به تبعیض نژادی هستیم. البته این مسئله در آمریکا ریشه در گذشته دارد و سال‌هاست که مردم در رنج هستند، همین الان هم آمار کرونا نشان می‌دهد که از هر ده آمریکایی ۷ نفر مبتلا سیاهپوست هستند و این به معنای نابرابری به معنای مطلق کلمه است. همچنین راهپیمایی‌های ضدنژادپرستی در اروپا نیز بسیار زیاد است و ما هم به عنوان کشوری که همیشه در کنار مظلومین بوده و در بسیاری از وقایع یمن، سوریه و فلسطین این مباحث را جدی دنبال کردیم و در کنار مهاجرینی که با مظلومیت کشته می‌شدند، بودیم؛ امروز نیز در این اتفاق کنار سیاهوپوستان هستیم و در مخالفت با نژادپرستی این نمایشگاه را برگزار کردیم و فکر می‌کنم هر کدام از این آثار حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

شجاعی طباطبایی گفت: فایل پی دی اف این نمایشگاه برای هنرمندان دنیا ارسال خواهد شد و آن را در سایت قرار می‌دهیم و این فایل‌ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند که تا هنرمندان بتوانند در اعتراضات خود از آن استفاده کنند. همچنین کتاب این نمایشگاه نیز منتشر می‌شود و هدف اصلی از انتشار کتاب این است که بتوانیم یک کتاب الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهیم و البته نسخه چاپی آن نیز برای هنرمندان خارجی ارسال خواهد شد و به کسانی که در نمایشگاه شرکت کردند نیز یک نسخه آن ارائه می‌شود. این کتاب به زبان فارسی و لاتین است که امکان ارائه آن از طریق وزارت خارجه هم وجود دارد و در حال انجام رایزنی‌هایی هستیم که از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بخشی از این کتاب‌ها در خارج از ایران دیده شود.

وی در پایان درباره پیشرو بودن هنرهای تجسمی در انعکاس اتفاقات روز در سطح دنیا در مقایسه با سینما به عنوان هنری که همیشه یکه‌تاز روایت حوادث بوده است، گفت: به نظرم سینما هنری زمان‌بر و با هزینه‌های زیاد است، اما کاریکاتور کم هزینه و با سرعت بالاست و پوستر و عکس هم مانند آن از این امکانات برخوردارند اما کاریکاتور در بین همه اینها با سرعت بیشتری به نتیجه می‌رسد و کاریکاتوریست می‌تواند با سرعت قابل توجهی اثرش را ارائه کند و در واقع یک واکنش سریع است که پیام صریح و رسایی در قالب یک اثر هنری توسط هنرمند ارائه می‌شود.

نمایشگاه آثار ارسال شده ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه ۲۱ خرداد ۹۹ در محوطه بیرونی گالری‌های حوزه هنری برپا خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.