حجت الاسلام بنفشه گفت: اهمیت زیارت پیامبران و ائمه علیهم السلام ابعاد مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن بعد تربیتی و معرفتی است و به شناخت ما از ایشان کمک بسیاری می‌کند.

زیارت یک مسئله تربیتی ومدرسه امام شناسی است/ اهمیت زیارت امام رضا(ع) به غریب الغربایی و نقش بارز ایشان در جامعه سازی بر می گردد

حجت الاسلام امیر بنفشه سخنران و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به تاکید و توجه بسیاری که در احادیث و کتب دینی در مورد زیارت پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام شده است گفت: اهمیت زیارت پیامبران و ائمه علیهم السلام ابعاد مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن بعد تربیتی و معرفتی است؛ به عنوان مثال زیارت جامعه کبیره که زیاد به آن سفارش شده است، یک دوره کامل امام شناسی و تجدید عهد است؛ اگر ما امام خودمان را آنگونه که حق او است بشناسیم سعادتمندی دنیا و آخرت را برای ما به دنبال دارد و بالعکس اگر در امام شناسی ضعف داشته باشیم همانطور که در حدیث معروف فرموده اند: من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة، اگر امام خودمان را نشناسیم و در این حالت بمیریم، به مرگ جاهلیت از دنیا خواهیم رفت.

حجت الاسلام بنفشه در توضیح اینکه چرا وهابیون با مسئله زیارت مخالف هستند و با استناد به حدیث "شد رحال" که از پیامبر(ص) نقل شده و می فرماید: لاتُشَدُّ الرِّحَالُ إِلاَّ إِلَی ثَلاثَةِ مَسَاجِد: المَسْجِدِ الحَرَام وَمَسْجِدِی هَذَا وَالمَسْجِدِ الأَقْصَی»؛ «بار سفر بسته نمی‌شود مگر به قصد سه مسجد: مسجدالحرام، مسجد من و مسجدالاقصی.»، شبهه افکنی کرده و زیارت قبور پیامبران، ائمه علیهم اسلام و اولیای الهی را حرام دانسته‌اند، گفت: آنهایی که با مسئله زیارت مخالف هستند، در اصطلاح دچار یک اشتباه موضوعی شده و در واقع حدیث و حکم را به درستی فهم نکرده اند؛ آنها گمان دارند که منظور از زیارت این است که فرد زائر خواسته خود را از مزور و یا آن ضریح فلزی می‌خواهد نه از خداوند باری تعالی که قطعاً این مفهوم از زیارت با عقاید شیعه هم تطابق ندارد.

این کارشناس امور مذهبی افزود: ما شیعیان معتقد هستیم که این بزرگواران واسطه فیض بین ما و خدای تعالی هستند و به خاطر اعتبار و آبرویی که نزد پروردگار دارند به آنها متوسل می‌شویم، نه اینکه آنها خود هدف غایی و مآل حاجات ما باشند. اگر نگاه ما نگاه واسطه‌ای باشد و آنها را واسطه فیض بدانیم، در واقع به این آیه شریفه که می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» ای اهل ایمان، از خدا بترسید و به سوی او وسیله جویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.(سوریه مائده/ آیه ۳۵) عمل کرده‌ایم؛ در واقع امام معصوم و شخصیت مَزور می‌تواند کمک کند تا توجه بیشتری به خداوند متعال داشته باشیم.

وی با تأکید براینکه آیات مختلفی در مورد درستی و و توصیه به زیارت وجود دارد، گفت: شفیع بردن صاحب قبر به درگاه خدا به این جهت است که خداوند خود در قرآن به این کار ترغیب کرده و می‌فرماید: «وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» ای پیامبر تا زمانی که تو در بین آنها هستی و استغفار می کنند، خداوند آنها را عذاب نمی کند. جایگاه و منزلت پیامبر به عنوان یک شفیع و مانع از عذاب گناهکاران است. فرزندان یعقوب نبی(ع) هم برای بخشش گناه خود پدرشان را به درگاه خدا شفیع قرار دادند چون می‌دانستند که او مقرب درگاه خدا است، پس به او متوسل شدند و گفتند: «قَالُوا یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ» و پدرشان خواسته آنها را پذیرفت و نگفت: استشفاع غلط است، بلکه به آنان وعده داد و گفت: «قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی». آیا واسطه قرار دادن حضرت یعقوب امکانپذیر است اما واسطه قرار دادن پیامبر گرامی اسلام(ص) که به درگاه خداوند مقرب‌تر است امکان ندارد؟! البته زیارت یک تعریف دیگری هم دارد و هدف از آن فقط توسل نیست، بلکه به مفهوم حضور الزائر عند المزور است؛ یعنی آنکه زائر به محضر زیارت شونده برسد و او را در قلب و نزد خود حاضر ببیند.

حجت الاسلام امیر بنفشه در ادامه با اشاره به اینکه در روایات بر توجه به زیارت امام حسین و امام رضا علیهماالسلام تأکید بیشتر شده است در توضیح علت آن تصریح کرد: اهمیت زیارت امام رضا(ع) به این مسئله برمی‌گردد که اولاً نقش ایشان در تشکیل حکومت اسلامی، جامعه سازی مهدوی و نحوه برخورد و مدیریت مأمون بارزتر بود و ثانیاً از آن جهت که ایشان غریب الغربا و از سایر ائمه از لحاظ مکانی دور هستند بر زیارتشان تأکید بیشتری شده است. زیارت امام حسین(ع) هم به دلیل نهضت بزرگی است که ایشان در ظلم ستیزی و تفکر انقلابی ایجاد کردند. خدای متعال می‌فرماید هر کس گناه کرده شب جمعه توبه کند ما می بخشیم، اگر میسر نشد شب‌های قدر و اگر باز نشد روز عرفه توبه کند. ما خودمان را به عرفه می‌رسانیم و آنجا امام حسین علیه اسلام را زیارت می‌کنیم. علت این امر چیست؟ یقیناً انگیزه سازی و تفکر انقلابی امام حسین مهمترین علت این توجه است.

این کارشناس امور دینی در پایان در ارتباط با تأثیر زیارت بر زندگی دنیایی و اخروی انسان‌ها گفت: بیشتر مشکلات ما در زندگی به یک مسئله باز می‌گردد که آن ضعف باور و اعتقاد توحیدی ماست. در زیارت ائمه اطهار(ع) این ضعف توحیدی ما فوق‌العاده تقویت می‌شود. شاید کسی که به زیارت فقط نگاه ثواب بردن را داشته باشد؛ نتواند از نتایج آن کاملاً بهره‌مند شود اما اگر نگاه ما این باشد که از این طریق مشکلات و نقصان توحیدی خودمان را برطرف کنیم و به تحقق این مهم موفق شویم، طبیعتاً مشکلات اخروی و دنیایی ما حل خواهد شد. از طرفی دیگر شاید ما از لحاظ توحیدی و اعتقادی قوی باشیم اما از بعد روحی و درونی آرامش نداشته باشیم؛ حضور در حرم اهل بیت علیهم السلام امید و روحیه فوق‌العاده‌ای را در دل زائر ایجاد می‌کند و وقتی ما امیدمان افزایش یابد زندگی بهتری خواهیم داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.