یزد - مدیر پایگاه میراث جهانی یزد گفت: با ثبت جهانی یزد دریونسکو، این شهر در مجامع بین المللی شناخته تر شد و با توجه به شرایط اقتصادی کشورحجم قابل توجهی از سرمایه گذاری در این بافت انجام گرفته است .

ثبت جهانی یزد باعث افزایش سرمایه گذاری در این بافت شده است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، محسن عباسی هرفته پیش از ظهر سه شنبه در یازدهمین نشست خبری آنلاینی که توسط خانه مطبوعات استان یزد برگزارگردید اظهارداشت: با ثبت جهانی یزد دریونسکو، شهر یزد  درمجامع بین المللی شناخته تر شد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و دوران تحریمی ، حجم قابل توجهی از سرمایه گذاری در این بافت انجام گرفته است.

وی افزود: پس ازثبت جهانی یزد ، بیش از یک هزار بنا با اعتباری بالغ بر یه هزار میلیارد تومان در بافت تاریخی مرمت و بازسازی شده و این بافت به یک کارگاه مرمتی بزرگ در کشور تبدیل شده است.

 عباسی تصریح کرد: از این یک هزار اثر مرمتی، بیش از ۷۵۰ اثر توسط خیرین و بخش خصوصی تعمیر و بازسازی شده و ۲۵۰ اثر دیگر هم توسط شهرداری ،سازمان اوقاف و دیگر دستگاه های دولتی  مرمت و بازسازی شده است .

مدیرپایگاه میراث جهانی شهریزد خاطر نشان ساخت : بخش دولتی  خدمات را تسهیل کرده و بستر سازی مناسب را برای حضوربخش خصوصی در این بافت فراهم ساخته  و این مهم ، یزد را در کشور پیشتاز ساخته است .

عباسی تصریح کرد: نکته مهمی که هم اکنون درمورد بافت تاریخی یزد وجود دارد این است که مردم وساکنان این بافت با درک و آگاهی بالایی که از قدمت این بافت دارند خود از حفاظت کنندگان اصلی این بافت هستند .

وی ادامه داد: با ثبت جهانی یزد دریونسکوشهر یزد در مجامع بین المللی شناخته ترشد و روابط ما با نمایندگان یونسکو بسیار روابط خوبی است و بازدیدهایی قبل از شیوع کرونا از این بافت صورت می گرفت گزارش های نهایی نیز ارسال  می شود و بماند دراین بین کشورهایی که با مواضع جمهوری اسلامی مخالفت داشتند سنگ اندازی هایی را بوجود آورند ولی ما روابط خود را با نمایندگان یونسکو صادقانه ادامه می دهیم و در ادامه هم آماده هر نوع همکاری متقابل با نمایندگان یونسکو هستیم .

عباسی در مورد اینکه آیا یونسکو اعتباراتی را به این بافت اختصاص داده گفت : یونسکو یک سازمان فرهنگی است و آنقدر ثروتمند نیست که بتواند از لحاظ مالی دولتها را حمایت کند وکمک قابل توجهی به دولتها دراین زمینه نمی کند و اینکه یزد در دوران تحریم ثبت جهانی شد از ردیف بودجه ملی هم برخوردارشد و لی متاسفانه کمک آنچنانی از طریق بودجه ملی به این بافت نشده و تاکنون کمک های شهرداری یزد و بخش خصوصی در این بافت پررنگ تربوده است.

وی گفت: ما درحوزه مرمت و بازسازی آثار تاریخی به تمام تعهدات خود عمل کرده ایم  و ما باید بیشتر در زمینه  تقویت زیر ساختها در بافت تاریخی فعالیت کنیم بعضا دربرخی از بافت ها ی تاریخی کشور مشاهده می شود افراد کم برخوردارومحروم جامعه ساکن هستند ولی دربافت تاریخی یزد زندگی و کسب کاررونق دارد بسیاری از ادارات ساختما ن های خود را در این بافت متمرکز کرده اند و ما در این حوزه تهدات سنگینی به یونسکو داده ایم .

 عباسی درپاسخ به سوال خبرنگارقدس آنلاین درمورد تامین امنیت دربافت گفت: مهمترین شاخص امنیتی که در بافت  تاریخی یزد  وجود دارد این است که زندگی اصیل یزدی در بافت رونق دارد و گردشگران و کاربران حضور پررنگی در این بافت دارند و کلید امنیت دراین بافت احیای زندگی در این بافت است و این کار نیازمند یک برنامه طولانی مدت است.

 و ی درخصوص وضعیت اتباع نیز تصریح کرد : قیمت ملک در بافت تاریخی افزایش و همین باعث شده اتباع از بافت مرکزی یزد خارج شوند ودر قلب بافت تاریخی یزد هم اکنون اتباع حضورندارند و این افراد در حاشیه شهرها سکونت دارند خروج این افراد از این بافت  تاکنون مثبت بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.