سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای، پنجاه و پنجمین برنامه سه‎شنبه‎های فرهنگی خود را به رونمایی از «طرح تاریخ شفاهی و بازوبند پهلوانی جهان پهلوان تختی» اختصاص داد.

«طرح تاریخ شفاهی و بازوبند پهلوانی جهان پهلوان تختی‎» رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، گنجینه رضوی یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی معنوی ایران و جهان اسلام است که اکثر منابع و آثار آن از طریق سنت حسنه وقف و اهداء به این مجموعه افزوده شده و در بین آن‌ها آثاری به فرهنگ پهلوانی و ورزش تعلق دارد که این آثار در گنجینه مدال موزه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
موزه مدال آستان قدس رضوی که افتخارآفرینی‎های ورزشی و علمی افراد زیادی در عرصه‎های جهانی زینت‌بخش آن است، با به نمایش گذاشتن بازوبندهای پهلوانی و کمربندهای قهرمانی و مدال‎های اهدایی پهلوانان نامداری چون جهان پهلوان غلامرضا تختی، برای ورزش اول کشور یعنی کشتی، اهمیت ویژه‌ای قائل شده است.
جهان ‌پهلوان غلامرضا تختی سه سال متوالی در سال‎های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ صاحب بازوبند پهلوانی شد تا به اسطوره‌ای بی‌بدیل در ورزش ایران تبدیل شود.
بخش تاریخ شفاهی گنجینه رضوی نیز با توجه به اهمیت تاریخی، سیاسی و اجتماعی این ورزش و ترس از بین رفتن اطلاعات معمرین و پیش‌کسوتان، انجام پروژه تاریخ شفاهی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای را از اواخر سال ۱۳۹۴ در دستور کار خود قرار داد که تا پایان سال ۱۳۹۵ ادامه داشت و در این مدت ۱۴۸ ساعت مصاحبه با ۵۴ نفر در ۱۲۰ جلسه مصاحبه مرتبط با این موضوع انجام شد.
گفتنی است آثار رونمایی شده به دلیل عدم امکان برگزاری مراسم حضوری در موزه آستان قدس رضوی، در پنجاه و پنجمین برنامه «سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی»، در روز سه شنبه مورخ ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۹، در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس‌museum.razavi.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.